A sikeres webáruházak már tartalomszolgáltatók is

2018. augusztus 06. hétfő - 06:00 / Kriston László
  •  
  • Előfizetés

A jó termékeknél és a jól használható website-nál többet kell ma már nyújtani a vevőnek. Olyan történetbe kell belehelyezni, ami vásárlásra serkenti és lojalitást ébreszt benne, derült ki a Piac & Profit Webáruházi trendek - 2018 című konferenciáján.

A cégek 30-35 százaléka menet közben lemorzsolódik a webshopos mezőnyben. “Nem azért, mert az alapötlet nem jó, hanem a kivitelezés tökéletlen”, állította Kulcsár István Róbert, a Shoprenter vezető tanácsadója. Kezdő lépésként validálnunk kell az ötletünket. “Milyen értéket kínálok (value proposition), miben lehetek jobb, mint a többiek? Ezt kell elsőként eldönteni, s ez infóvezérelt döntéshozást jelent”, mondta Kulcsár. Tesztelni kell az ötletünket a célközönségen.

A helyileg illetékes jegyzőnél be kell jelenteni a webáruház létrejöttét, hangsúlyozta Kulcsár. A csomagküldést sokan külső partnerrel oldják meg.

Lojalitás 2.0: a szükséges plussz

Fontos, hogy “hitelesség, egyéni stílus sugározzon a webáruházból és legyen beágyazva egy storytellingbe, vagyis valamilyen történetet mondjon el”, mondta Nagy Barna, a Kreatív Vonalak Kft. ügyvezetője. Miért fontos ez? Mert napjainkban a vásárlást úgy lehet felpörgetni, ha narratívát kínálunk, amivel azonosulni tud a fogyasztó. Olyan történetben kell helyet adni neki, ami lojalitást ébreszt benne.

A lojalitás “egyszerre hat értelmünket és érzelmünkre. Tranzakcionális hűség az, ha valaki más jobban lefizeti a fogyasztót, érzelmi bevonódásra is szükség van. Ehhez a tartalom jó eszköz”, mondta Boroznaki Gergő, a Crane ügyfélkapcsolati igazgatója.

fotó: freeimages.com

fotó: freeimages.com

Általános szabály már, hogy a webáruházaknak is valamilyen szórakoztató -s az termékskálához illeszkedő- tartalmat kell nyújtaniuk, nem elég csupán a termékismertetés. “Tartaloméhség van a piacon”, állapította meg Boroznaki, az internet ugyanis egy “sztorifacsaró” gépzet, amit mindig el kell látni történetekkel.

Boroznaki a sneakerbox.hu példáját ismertette, amely egyszerre webshop és tartalmat nyújtó blog. A célközönség egy nagyon jól behatárolható, fiatal demográfiai szegmens, melynek tagjai afféle megveszekedett, hardcore rajongók. Sok pénzt képesek kifizetni egy-egy márkás sportcipőért. Ezen a honlapon több mint 30 szerző publikál sneaker-témában (sneaker = sportcipő), a honlap Facebook-oldalának 13 700 követője van, havi 90-120 ezer social media elérést generálva. A hírlevelet 4000 címzett kapja meg. Rétegtémánál ezek egyáltalán nem rossz számok.

Nyereményjáték, video, körkérdés

De a cikkek publikálása -és azok hírlevéllel promózása- nem elegendő a nagyérdemű szórakoztatásához. Ma már videóban kell tájékoztatni a vásárlástól való elállásról a felhaszálót, mert egy hosszú, írásos tájékoztató senki sem olvasna végig. Egy ilyen videót viszont végignéznek, még akkor is, ha 8 percig tart. Tízezres nézettséget generált a YouTube-on.

Az olvasókat számos témában kell felvilágosítani: hogyan lehet felismerni a kamushopokat, hogyan ismerd fel a hamis cipőt (20 ezer megtekintés), hogyan tisztíthatod a fehér sportcipőd (50 ezer megtekintés). De a chat sheet-szerű (közvetlenül Neked szóló), alapinformációkat tartalmazó videókat is 2-5 ezren nézik meg.

Kép:PP archív

Kép:PP archív

Mivel fiatalok látogatják az oldalt, a legtöbb kérdés InstaDirecten keresztül érkezik. (Emailt ez a korosztály már nemigen használ.) Általában lefotózzák a cipőjüket és erre referálnak a kérdéssel. A tegeződés a tartalmakban persze megszokott, akárcsak a válaszüzenetekben.

Kell nyereményjáték, s ez is úgy, hogy még több látogatót vonzzon a honlapra. Ha a haverot is betaggeled, nyerhetsz egy cipőt – ez is a formula. (1600 jelentkező akadt a játékra.)

A közvéleménykutatás is gyakori. De nem afféle “három válaszból választhatsz” stílusban. Kimegy egy körkérdés – a szerkesztők például azt vetették fel, hogy “Te betűröd a zoknid vagy nem?” Jöttek is a válaszok, a magyarázatok, az érvelések, a fotók. Ízlésről vitatkozni? Parttalan eszmecsere.

A blog és a shop keresztbe linkelése magától értetődő szabály. Akárcsak a vásárlást övező folyamatos kommunikáció: amikor a felhasználó rendel, értesítik a termék státuszáról. “Már becsomagoltuk”, szól az egyik üzenet.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek