A legrosszabbkor robbant az arcunkba a VW-botrány

2015. október 24. szombat - 16:06 / piacesprofit.hu
  •  
  • Előfizetés

Európa idén átélte a svájci frank árfolyamának elengedését, a görög válságot, az amerikai lazítás vége körüli bizonytalankodást, a kínai részvénypiaci pánikot és a migrációs hullám okozta politikai feszültségeket. E problémák egy része ma is nyitott, ebbe a közegbe robbant be a VW-bomba.

autó halad az autópályán

Kép: SXC

Amilyen jól indult az év Európában, olyan borult lett az ég felettünk 2015. szeptember közepére. A svájci frank elengedése és a görög adósságválság, illetve az amerikai monetáris politika szigorításának réme nyár közepéig nem voltak képesek megtörni azt a lendületet, amit Európa az alacsony olajárakból, a belső kereslet erősödéséből és a gyengülő euróból merített.

Ez a helyzet nyár végén alapjaiban megváltozott, amikor augusztus 20-a környékén előbb beütött a kínai részvénypiaci pánik, majd szeptember elején kirobbant a Volkswagen dízelbotránya. Azóta sok minden más megvilágításba került, és a piacok kénytelenek voltak átírni az európai gazdaság fejlődésének lehetséges forgatókönyveit. Ezek a forgatókönyvek két alapvető törésvonal mentén készülnek: a Volkswagen botrány tovaterjedő hatásai, illetve a kínai gazdaság további lassulása áll az érdeklődés középpontjában. A lehetséges kimenetek így más feszültségekkel együtt értelmezhetők” – nyilatkozta Pálinkás Ervin, a Pioneer Alapkezelő részvénybefektetési igazgatója egy mai sajtóbeszélgetésen.

Toyota vagy Nokia?

„Ami a VW-t illeti a két lehetséges forgatókönyv historikus mintázatokkal Nokia, avagy Toyota sztoriként írható le – mondta a Pioneer igazgatója. Nokia-sztoriként értelmezve a történetet azt mondhatjuk, hogy egy globális és piacvezető nagyvállalat bukása hosszan tartó, paradigmaváltást is magában foglaló változásokkal jár együtt, az érintett cég befektetési célponttá válik, árfolyama soha nem tér vissza az eredeti magasságokba, és e változások átrendezik egy kisebb-nagyobb gazdasági régió egész munkaerőpiacát.

Toyota sztoriként értelmezve a történetet, a válság az amerikai és az Amerikán kívüli kereskedelmi érdekek összecsapása, amely egy globális nagyvállalatot sikeres alkalmazkodásra kényszerít, hogy azután ismét a világ élvonalába tornássza magát. Ez a folyamat éppen csak meglegyinti a makrogazdasági folyamatokat, és nincs tartós negatív hatása az érintett régiók munkaerőpiacán.

Akár jól is jöhet nekünk a Volkswagen-botrány
A Volkswagen botrány miatt a magyar gazdaság teljesítménye akár 1-1,5 százalékkal is visszaeshet a következő évben. A magyar beszállítók kitettsége a német autóipari vállalatok felé nagyon magas, sok magyar kis- és középvállalkozás léte kerülhet veszélybe. Az Export Kooperáció szakértői szerint ugyanakkor a botrány hosszútávon akár kedvező hatást is gyakorolhat a magyar vállalkozói környezetre: a cégeknek a fejlődés érdekében ideje diverzifikálni tevékenységeiket, a finanszírozás rendezésével és a fejlesztések optimalizálásával ez akár sikerülhet is.

Ezeket az eltérő kimeneteket kombinálja a piac a kínai gazdasági lassulás lehetséges forgatókönyveivel, és – kisebb részben – az amerikai monetáris politika várható alakulásával, illetve az európai politikai és gazdasági intézményrendszer válságának lehetséges következményeivel. „A magunk részéről úgy véljük, hogy a kínai lassulás legrosszabb forgatókönyveinek bekövetkezése sem érinti olyan negatívan az európai gazdaságot, mint azt az elemzők többsége véli, az amerikai monetáris lazítás vége pedig egyre távolabbi időpontra tolódik, így a lehetséges negatív következmények nem annyira súlyosak, mint amennyire félünk tőlük” – állapította meg Pálinkás Ervin.

Kína, mint felvevőpiac gyengülése a Pioneer felfogásában mérsékelten érinti az európai gazdaságot. Az ország kereskedelmi súlya a DAX indexben tömörített legnagyobb német exportőrök körében sem akkora, hogy egy képzeletbeli 20 százalékos visszaesés megrengesse ezeknek a gyártóknak a pozíciót, bár egyes vállalatokat kellemetlen helyzetbe hozhat. Csakhogy a kínai visszaesés több olyan kedvező hatással is jár, amelyek pozitívumként jelentkeznek Európában. Ilyenek mindenek előtt az alacsony nyersanyagárak, amelyek az európai belső vásárlóerő és kereslet növekedésén, illetve a gyártási költségek csökkenésén keresztül egyaránt kedvező hatást gyakorolnak a régióra.

Mi a legrosszabb forgatókönyv?

Ebben a helyzetben a Pioneer Alapkezelő szerint a legrosszabb forgatókönyv az, amely szerint a VW a legmagasabb bírságban részesül, perek sorozatával kerül szembe, miközben Kína gazdasága a vártnál nagyobb ütemben lassul, a belső feszültségektől és politikai kihívásoktól terhelt Európa pedig képtelen a kialakuló újabb válságot kezelő intézkedések meghozatalára. „ Reményeink szerint, ennek a forgatókönyvnek a valószínűsége alacsony, hiszen a probléma Európa vezető gazdaságának egyik legfontosabb iparágában jelentkezik, tehát a döntéshozók is érzik ennek súlyát” – mondta a Pioneer igazgatója.

A helyzetet befolyásolja az amerikai monetáris politika is.  A Fed döntéshalogatása miatt komoly hitelességi deficit kezd kialakulni, fontos lenne, hogy az amerikai monetáris politika mihamarabb visszanyerje globális iránytű szerepét. Sokat ronthat vagy javíthat a helyzeten a vállalati jelentési szezon, amelynek eddigi eredményei döntően jók, de akadnak negatív meglepetések is.

A fentebb vázolt ijesztő kimenetekkel szemben az alapkezelő nagyobb valószínűségét látja egy optimista forgatókönyv megvalósulásának. Ebben azzal számolnak, hogy az európai intézményrendszer rendelkezik a probléma kezelésének eszköztárával, és felelősen él is vele, az iparági szabályozások módosulnak, így a VW-t elviselhető mértékű bírságok sújtják. A pozitív forgatókönyvhöz azonban szükség van arra is, hogy ezzel párhuzamosan az Európai Központi Bank – a válság újabb fordulójának gyanúját is eloszlatandó – elkötelezetten folytassa januárban megkezdett élénkítő programját, a kínai makroadatok pedig csak moderált lassulást mutassanak, tehát az ázsiai export ne omoljon össze. Ennek a forgatókönyvnek az eredménye a tőkepiacok megnyugvása és az árfolyamok emelkedése is lehetne.

Őszintén a hibákról
A cégekre is igaz az a népszerű szólás, hogy csak az nem hibázik, aki nem dolgozik. A legfelelősebben működő cégnél is becsúszhatnak hibák, olykor pedig az igazán nagyok is óriásit hibáznak – gondoljunk csak a Volkswagen-botrányra. A kérdés, hogy mit kezdjünk, ha napvilágra került a szennyes.