150 ezer katás lóg a levegőben

Megszületett a kata törvény a köztársasági elnök már alá is írta. Ezzel Önök feltették a kezüket, sutba vágták korábbi módosító javaslataikat, vagy még próbálnak küzdeni? Kerékgyártó Gábor, a BKIK Gazdaságfejlesztési és Szolgáltatási igazgatója.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) a törvényben foglaltak alapján nem érdekképviselet, hanem egy érdekközvetítő, érdekegyeztető szervezet, aminek minden érintett gazdasági szereplő – esetünkben a központi költségvetés és a nem katás vállalkozók - jogos szempontjait is figyelembe kell vennie. Mi először két éve jeleztük, hogy a katával a mostani formájában gondok vannak, aztán a mostani gazdasági válság kiélezte ezeket a problémákat.

Kerékgyártó Gábor gazdaságfejlesztési és szolgáltatási igazgató (Fotó: BKIK)

A katások is elismerik, hogy a 10 éve meghatározott 50 ezer forintos havi adó nem tartható, viszont ennek az adónemnek a végtelen egyszerűsége hallatlanul népszerű, így abban egyetértés volt és van, hogy ezt viszont meg kellene tartani. Ez részben meg is történt: az új törvény némi szigorítással gyakorlatilag az eredeti kata-koncepcióhoz tér vissza, azonban nem nyújt megoldást az elmúlt évtizedben lezajlott változások okozta problémákra. A fő bajt szerintünk az jelentette, hogy az évek során nagyon szétnyílt az olló a katások és nem katások között, utóbbiak egyre inkább versenyhátrányba kerültek. Ezért elindultak olyan folyamatok, hogy a nem katások is igyekeztek bekerülni a kata körbe, akár némi ügyeskedés árán. A katások száma 450 ezerre nőtt, közöttük négy csoport volt azonosítható. A lakosságnak szolgáltatók, az üzleti köröknek szolgáltatók, egy főállás mellett másodállásban katázók és az adókedvezmény érdekében katázók. Ez utóbbiak esetében mi is azt javasoltuk, hogy őket vissza kell terelni más adózási formákba. Az első három csoport esetében viszont azt mondtuk, hogy ők maradjanak a kata körben módosított feltételekkel. Az elfogadott törvény sajnos a mi javaslatainkat végül alig vette figyelembe. Különösen fájó az a passzus, hogy egy katás egyáltalán nem adhat számlát jogi személynek. Ezt teljesen életidegennek tartjuk. Például, ha van egy fodrász, akinek az üzletfelei 80 százalékban magánszemélyek, de jön egy színész, aki frizurája elkészítése után számlát kér a színháza számára, akkor mi történik?

Ez tényleg életidegennek hangzik, akkor most nézzük a második csoportot, a jogi személyeknek számlázókat.

Itt olyan katásokról van szó, akik nem egy bújtatott állandó foglalkoztatást akartak elfedni. Például egy hangmérnök, aki alkalmi feladatokat vállal fesztiválokon.

Az atipikus, projekt jellegű foglalkoztatásokra gondolnak.

Így van, nagyon jó a meghatározás, hiszen azt a pénzügyminisztérium sem várhatja el, hogy egy fesztiválszervező egy eseményéhez állandó munkatársakat vegyen fel. A nemzetközi példák sem ezt mutatják, hogy ilyen esetekben munkaviszonyt létesítenének a szervezők. Az első két csoport között javasoltunk egy adózási mérték különbséget, valamint mindkét csoportnál egy adóemelést, ami körülbelül plusz 100-150 milliárd forintot jelentett volna a költségvetésnek. Ennek a csoportnak most az átalányadózás marad, ami nem jelent sokkal több bevételt az államnak, de az adminisztráció többszörösére növekedik. Hatalmas igény lesz könyvelésre, ez ügyben azt sem látjuk, hogy létezne erre megfelelő kapacitás. Nem jó üzenet ennek a körnek, hogy miközben a háború miatt magas az infláció és nőnek a rezsiköltségek, aközben nem csak, hogy kikerülnek a kedvező adózásból, hanem plusz még megjelenik egy könyvelői költség is. Ilyen körülmények között érthető a katás vállalkozók felháborodása.

Terveznek akkor valamit még most a törvény elfogadását követően, mint érdekközvetítők?

Ezeket a problémákat most összeszedtük, összeírtuk és eljuttatjuk a döntéshozóknak. Egyrészt megfontolásra javasoljuk, hogy az új jogszabály bevezetése január elsejére tolódjon, ha van erre mód, másrészt a magánszemélyek mellett egy korlátozott határig a katások adhassanak számlát üzleti ügyfeleiknek is, harmadrészt a katából kiesők számára legyen egy új adónem, amelynek egyszerűsített az adminisztrációja. Negyedrészt olyan szövetségeseket keresünk, akikkel együtt tudjuk képviselni ezeket az érdekeket. Ilyen a Music Hungary Szövetség például és a tudományos, orvosi, valamint jogi élet területén is vannak szervezetek, amelyekkel igyekszünk közösen fellépni. A jelenlegi törvénynek mindössze 150 ezren felelnek meg, 300 ezren kiesnek. Közülük, mi szeretnénk körülbelül 150 ezer vállalkozónak egy jobb megoldást találni.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo