Egyedi padlóvázra épített, teljesen új konstrukció, az autónak nincs közös vonása egyetlen ma futó sorozatgyártású Nissan modellel sem. Az okos áramvonalasság jegyében tervezték a karosszériáját. Minden élnek szerepe van: az első fényszórók elterelik az áramló levegőt a visszapillantó tükrök elől, a tetővonal nagy spoilerben folytatódik, és az autó kis légellenállását a sima fenéklemez is támogatja. A hátsó rész látványát a keskeny, LED-technikájú, függőleges hátsó lámpák határozzák meg, és persze az, hogy hiányzik a kipufogócső. A játékos, futurisztikus külsejű Leaf kitűnik az utcaképből.
Élmény kívül, belül
A Leaf tengelytávja tekintélyes, magassága pedig már-már egyterűs. Miután kisméretű villanymotor hajtja és kompakt akkumulátoregysége a padlólemez alatt, az alváz közepén helyezkedik el, belül a nagyobb középkategóriás autókra jellemző, öt utasnak is kényelmes a tér. A poggyászok mennyiségét már inkább meg kell válogatni, tekintve, hogy 330 literes a csomagtartó, de cserébe mély, jól pakolható. A fej-, váll- és lábtér mindkét sorban örvendetesen nagy, a környezet pedig otthonos és high-tech hangulatú.
A lapos, érintőképernyős középkonzol és a számítógépegérre emlékeztető sebességváltó kar futurisztikus hatást keltenek. Az ülések nagyméretűek és rendkívül kényelmesek, s a vezetési pozíció is jól kitalált. Mindössze a csak két irányban állítható kormány kifogásolható: hosszú lábúaknak így már távolra kerülhet a volán.
Az autót pofonegyszerű vezetni. Indításhoz a vezetőnek meg kell nyomnia az indítógombot, és a motor áram alá kerül. Az elektromos menetállapot-választó (a váltókar) jobbra lehúzásával ezután a „D” helyzetet kell kapcsolnia, és az autó elindul. A kart felfelé pöccintve kapcsolható a hátramenet, a tetején lévő „P” gombbal pedig a parkolóállás aktiválható.
Fürge járgány
„D” programban a kocsi nagyon élénk gyorsításra képes, bármilyen forgalmi helyzetet biztonságosan kezel. A hivatalos adatok szerint a másfél tonnás Leaf 11,9 szekundum alatt gyorsul nulláról százra, azonban az állandó nyomatékfolyam miatt ez jóval kevesebbnek érződik. Az utastérben síri csend van, legfeljebb nagyobb gázadásra szűrődik be pici villanymotorhang.
A csúcssebesség legalább óránként 145 kilométer, a Leaffel így az autópályát sem kell elkerülni. Pozitívum továbbá, hogy nagyon kényelmes a rugózása, és teljesen eltünteti az úthibákat, valamint hogy a padló alá szerelték a telepet, kiegyensúlyozták az autót, így semlegesen, malőröktől mentesen fordul.
A laminált lítium-ion akkumulátor 175 kilométeres hatótávot garantál, nem kell tehát folyamatosan attól rettegni, hogy az autó megáll. Persze az egy feltöltéssel megtehető távolság több tényezőtől függ, így a külső hőmérséklettől, a légkondicionáló használatától, az akkumulátor életkorától és a vezetési stílustól. A sofőr a megtehető távolságtól a leadott teljesítményen át a visszatermelt elektromos energiáig mindenről tájékozódhat a műszerfalon. Az ökoindikátor pedig valós idejű visszajelzést ad a vezetési stílus hatékonyságát illetően.
Kis odafigyeléssel sokat spórolhatunk az „üzemanyaggal”. Fékezéskor, vagy ha lelépünk a gázpedálról, elindul az energia-visszatáplálás, és értékes kilométereket hoz a konyhára az is, ha Eco módban használjuk az autót. Az Eco program a váltókar ismételt „D”-be húzásával aktiválható, de jelentősen visszafogja a teljesítményt – ergo lomhává teszi az autót. A tapasztalatom szerint viszont akár 30 százalékkal megnövelheti a hatótávolságot.
A Leaf otthon 8 óra alatt tölthető maximumra, míg egy nyilvános gyorstöltő berendezéssel 30 perc alatt 80 százalékos töltöttség érhető el. Ilyet ma Budapesten egyet találunk: az Istenhegyi úti Mol-kúton ingyenesen vehető igénybe a szolgáltatás. Normál töltőberendezéssel amúgy Budapesten és az ország több pontján is találkozhatunk.
A modell forgalmazása hivatalosan jövő februárban indul, az első kiszállításokra pedig áprilisig kell várni. A Leaf árát 10 millió forint körülire becsülik.