Autóteszt: felvillanyozó Nissan

A Nissan Leaf az első valóban jól használható elektromos hajtású családi autó a planétán. Pofonegyszerűen vezethető, tágas és kényelmes, nem követel kompromisszumot tulajdonosától. Városi és elővárosi közlekedésre tökéletesen alkalmas, 175 kilométert megy egy feltöltéssel.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép:PP

Egyedi padlóvázra épített, teljesen új konstrukció, az autónak nincs közös vonása egyetlen ma futó sorozatgyártású Nissan modellel sem. Az okos áramvonalasság jegyében tervezték a karosszériáját. Minden élnek szerepe van: az első fényszórók elterelik az áramló levegőt a visszapillantó tükrök elől, a tetővonal nagy spoilerben folytatódik, és az autó kis légellenállását a sima fenéklemez is támogatja. A hátsó rész látványát a keskeny, LED-technikájú, függőleges hátsó lámpák határozzák meg, és persze az, hogy hiányzik a kipufogócső. A játékos, futurisztikus külsejű Leaf kitűnik az utcaképből.

Élmény kívül, belül

A Leaf tengelytávja tekintélyes, magassága pedig már-már egyterűs. Miután kisméretű villanymotor hajtja és kompakt akkumulátoregysége a padlólemez alatt, az alváz közepén helyezkedik el, belül a nagyobb középkategóriás autókra jellemző, öt utasnak is kényelmes a tér. A poggyászok mennyiségét már inkább meg kell válogatni, tekintve, hogy 330 literes a csomagtartó, de cserébe mély, jól pakolható. A fej-, váll- és lábtér mindkét sorban örvendetesen nagy, a környezet pedig otthonos és high-tech hangulatú.

A lapos, érintőképernyős középkonzol és a számítógépegérre emlékeztető sebességváltó kar futurisztikus hatást keltenek. Az ülések nagyméretűek és rendkívül kényelmesek, s a vezetési pozíció is jól kitalált. Mindössze a csak két irányban állítható kormány kifogásolható: hosszú lábúaknak így már távolra kerülhet a volán.

Az autót pofonegyszerű vezetni. Indításhoz a vezetőnek meg kell nyomnia az indítógombot, és a motor áram alá kerül. Az elektromos menetállapot-választó (a váltókar) jobbra lehúzásával ezután a „D” helyzetet kell kapcsolnia, és az autó elindul. A kart felfelé pöccintve kapcsolható a hátramenet, a tetején lévő „P” gombbal pedig a parkolóállás aktiválható.

Fürge járgány

„D” programban a kocsi nagyon élénk gyorsításra képes, bármilyen forgalmi helyzetet biztonságosan kezel. A hivatalos adatok szerint a másfél tonnás Leaf 11,9 szekundum alatt gyorsul nulláról százra, azonban az állandó nyomatékfolyam miatt ez jóval kevesebbnek érződik. Az utastérben síri csend van, legfeljebb nagyobb gázadásra szűrődik be pici villanymotorhang.

Kép:PP

A csúcssebesség legalább óránként 145 kilométer, a Leaffel így az autópályát sem kell elkerülni. Pozitívum továbbá, hogy nagyon kényelmes a rugózása, és teljesen eltünteti az úthibákat, valamint hogy a padló alá szerelték a telepet, kiegyensúlyozták az autót, így semlegesen, malőröktől mentesen fordul.

A laminált lítium-ion akkumulátor 175 kilométeres hatótávot garantál, nem kell tehát folyamatosan attól rettegni, hogy az autó megáll. Persze az egy feltöltéssel megtehető távolság több tényezőtől függ, így a külső hőmérséklettől, a légkondicionáló használatától, az akkumulátor életkorától és a vezetési stílustól. A sofőr a megtehető távolságtól a leadott teljesítményen át a visszatermelt elektromos energiáig mindenről tájékozódhat a műszerfalon. Az ökoindikátor pedig valós idejű visszajelzést ad a vezetési stílus hatékonyságát illetően.

Kis odafigyeléssel sokat spórolhatunk az „üzemanyaggal”. Fékezéskor, vagy ha lelépünk a gázpedálról, elindul az energia-visszatáplálás, és értékes kilométereket hoz a konyhára az is, ha Eco módban használjuk az autót. Az Eco program a váltókar ismételt „D”-be húzásával aktiválható, de jelentősen visszafogja a teljesítményt – ergo lomhává teszi az autót. A tapasztalatom szerint viszont akár 30 százalékkal megnövelheti a hatótávolságot.

A Leaf otthon 8 óra alatt tölthető maximumra, míg egy nyilvános gyorstöltő berendezéssel 30 perc alatt 80 százalékos töltöttség érhető el. Ilyet ma Budapesten egyet találunk: az Istenhegyi úti Mol-kúton ingyenesen vehető igénybe a szolgáltatás. Normál töltőberendezéssel amúgy Budapesten és az ország több pontján is találkozhatunk.

A modell forgalmazása hivatalosan jövő februárban indul, az első kiszállításokra pedig áprilisig kell várni. A Leaf árát 10 millió forint körülire becsülik.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo