Vegyi biztonság uniós normák szerint

Brit-magyar javaslatra talán csökkenhet a vegyi anyagok nyilvántartására kidolgozott új uniós rendszer költségigénye. Az EU-ban bevezetik a nyilvántartás és ellenőrzés új, s egyben szigorú rendszerét.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >


Drága biztonság
Európai Vegyi Anyag Ügynökség a neve a nem túl távoli jövőben az Európai Unióban gyártott, gyártandó, illetve forgalomban lévő kémiai anyagok regisztrálására, ellenőrzésére, engedélyezésére Helsinki központtal felállítandó intézménynek. E különös nevű "hivatal" a korábban készített és piacra dobott, valamint a jelenleg és majdan készülő vegyi cikkeket az egészség-, a környezet védelmében adminisztrálja. Minderről immáron rendelettervezettel rendelkezik Brüsszel, s az időnek utána elkezdődő regisztrációt - REACH-eljárást - már gyakorlatilag minden fontos elemében meghatározták az EU-ban.

Anglia és Magyarország nemrégiben közös javaslattal - a folyamatot egyszerűsítő, ezáltal azt a tagországok vállalatai számára olcsóbbá tevő indítvánnyal - állt el, s vélhetően a közeli hetekben polgárjogot nyer Brüsszelben a kezdeményezés. De ennek is az előzménye a vegyi anyagokra vonatkozó rendelettervezet. Uniós és magyar szakértők ismertette adatok szerint a fejlett világban több, mint 100 ezer vegyi anyag van forgalomban, ebből legkevesebb 10 ezret évi 10 tonnánál nagyobb, további 20 ezret évi 1-10 tonna mennyiségben gyártanak. Az EU-ban jelenleg két lista alapján szabályozzák e termékek kereskedelmét. A régebben, 1981 szeptembere előtt már használt vegyi anyagokat tartják nyilván egy nagy csoportban, ezeket a termékeket szabadon lehet forgalmazni. A nevezett időpont után piacra került, kerülő anyagokat - eddig 3 ezer új vegyi terméket tüntetnek fel ilyen csoportosításban egy listán - az különbözteti meg a régebbiektől, hogy roppant szigorú szabályozás mellett lehet csak kereskedni velük. A brüsszeli rendelettervezet alapján a régi, s az 1981-et követően számba vett anyagokat fokozatosan azonos eljárás alá vetik, s erre a REACH-eljárásra a következő 11 év alatt kerül sor. Kimondatott, hogy az adatok dokumentálásáért, továbbá a vegyi anyagok használatából, továbbadásából adódó kockázatok becsléséért az ipar lesz a felelős, sőt a felelősség kiterjed az egész gyártási láncra.

Evidencia az is, hogy valamennyi gyártóra és importálóra kötelező lesz a regisztrációs eljárás, amennyiben évi 1 tonna fölötti mennyiséget gyárt, forgalmaz, importál.  Mindezen dokumentálási kötelezettségnek a gyártás, importálás megkezdése előtt kell eleget tenni. Bonyolult, de hasznos szabály, hogy a meglévő anyagokra vonatkozóan a dokumentációt a hatályba lépést követően  három éven belül az úgynevezett CMR - rákkeltő, mutagén, reprodukciót károsító - anyagokra, az évi ezer tonna fölötti mennyiségben gyártott, importált anyagokra, hat éven belül az évi 100 tonna fölött, a tizenegyedik év végéig az évi 1 tonna fölött gyártott, importált anyagokra kell benyújtani.

Nem lesz olcsó mulatság e szabályok szerint tevékenykedni. Minden érintett országban készítettek, illetve készítenek hatástanulmányt a REACH bevezetésének várható következményeiről. Hazánkban az már megállapítást nyert, hogy mintegy 11 év alatt - tehát hosszú időre elnyújtva - a REACH megvalósítása 600 millió euróba kerül majd. A hasznát pedig a közegészségügyben és a környezetvédelemben lehet tetten érni, s az EU-ban még annak is van hagyománya, hogy pénzben fejezik ki az egészségesen maradás értékét.

A brit-magyar javaslat annyiban egyszerűsíti le az eljárást, hogy egy anyagféleségnek egy regisztrációját is elégségesnek tartja. A szakértők úgy tartják, hogy a REACH hatálya legalább 30 ezer vegyi anyagra terjed ki, tehát ennyi anyagra kell a regisztrációt elvégeztetni. Tekintve, hogy minden gyártónak és importőrnek regisztráltatnia kell az anyagait, legkevesebb 125 ezer bejegyeztetésre lenne szükség. Ezért indítványozzák, hogy az egy anyagban érdekelt cégeknek valamilyen ideiglenes érdekszövetségbe célszerű tömörülniük, s még arra is van mód, hogy az üzleti titkok sérelme nélkül lépjenek alkalmi kapcsolatba egymással. Végeredményben jóval kevesebb állatkísérletre lenne szükség, s általában is kisebb költséggel lehetne elvégeztetni a regisztrációt.

Véleményvezér

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.
Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo