Nincs annál bosszantóbb, ha az újonnan vett, vagy ajándékba kapott mikrosütő, hajszárító, porszívó rövid használat után felmondja a szolgálatot. S ha vásárláskor nem voltunk elég figyelmesek, akár pórul is járhatunk, mivel az érintett üzletben, kereskedőnél dokumentumok hiányában nem érvényesíthetjük vásárlói jogainkat. De mit is jelent az eladói jótállás, vagy más néven garancia?
A jótállásról, más néven garanciáról tudni kell: jelenleg minden 10 ezer forintot meghaladó, új tartós fogyasztási cikkért (hűtő, porszívó, televízió, mosógép), valamint bútorért, számítógépért és ezek 10 ezer forintnál drágább alkatrészeiért stb. az eladónak egy évig kötelező jótállnia. Ez 12 hónapig feltétlen garanciavállalást jelent az új termékek javítására, cseréjére (még az akciósokra is!) abban az esetben, ha az a rendeltetésszerű használat ellenére meghibásodott. Ilyenkor a vevő élhet a javítás, csere mellett az esetleges árleszállítás lehetőségével, vagy akár a vételár visszafizetését is kérheti, amit az árut eladó üzletnek, kereskedőnek teljesítenie kell. Ezért fontos, hogy vásárláskor kapjunk a háztartási készülék mellé ún. jótállási jegyet, valamint számlát (blokkot); reklamáció esetén ugyanis e két dokumentumot kell felmutatni.
A jótállási jegynek - magyar nyelven - tartalmaznia kell a termék, valamint a gyártó nevét, a termék típusát, gyártási számát, a vásárlás idejét, a vevőt megillető jótállási jogokat, azok érvényesíthetőségi határidejét, a jótállásból kizáró feltételeket, a jótállással kapcsolatos jogorvoslat módját stb. A gyártó egy évnél hosszabb jótállási időt is vállalhat, sőt a jogszabály által kötelező körbe nem tartozó árukra is adhat teljes, vagy részleges garanciát. Az önkéntes jótállás sajátossága, hogy a 10 ezer forintnál olcsóbb árucikkre is vállalható.
A jótállás lényege, hogy a vásárlónak ezen idő alatt nem kell bizonyítania, hogy vétlen a készülék meghibásodásában. Ugyanakkor a kereskedő csak akkor mentesül a jótállási felelősség alól, ha bizonyítani tudja: a vásárló rendellenesen használta a terméket, vagyis az valamilyen külső behatás következtében romlott el. Ha nem, köteles megjavíttatni, kicserélni az árút, vagy annak vételárát visszafizetni. Három munkanapon belüli meghibásodáskor a vásárló javítás helyett a termék kicserélését kérheti. A kötelező jótállási idő lejárta után a tartós fogyasztási cikkekre két év szavatosság jár, így ha olyan árucikk hibásodik meg, amelyre eleve nem volt, vagy már lejárt a kötelező szavatossági idő, két évig vissza lehet vinni az üzletbe. Igaz ez esetben csak az első 6 hónapban nem kell a vevőnek bizonyítania vétlenségét a meghibásodásban: a további másfél évben már neki kell szakértőt kérni, és díját megfizetni.