Van papírja? - Szigorodnak a drónozás szabályai

Németországban október 1-től minden, 2 kilónál nehezebb drón reptetéséhez használójának vizsgáznia kell – miközben a kis repülő szerkezetek 80 százaléka ennél könnyebb. A magyar szabályozás ennél jóval szigorúbbnak ígérkezik, de még mindig csak készül: nyárra ígérték, jó, ha jövő májusra elfogadják.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A német rendszabály szerint a nehezebb drónok használóinak vagy 55 kérdést kell a vizsgán írásban megválaszolniuk, hogy megkapják a “drónvezetési engedélyt”, ahogy a papíron áll.

A legkisebb gépecskéket minden további nélkül fel lehet engedni, míg 25 dkg és 2 kg között elég annyi, ha a tulajdonos nevét, címét tartalmazó – tűzbiztos – plakettet erősítenek a drónra. A német szakértők szerint viszont ez a rendezés messze elégtelen, sőt veszélyes: az országban szinte valamennyi drón-balesetért azok a kisebb szerkezetek, pontosabban tulajdonosaik felelősek, akiknek a jövőben sem kell írásos engedélyt szerezniük.

Kép: Pixabay

Kiemelkedő példa volt a hamburgi eset, amikor egy 80 dekás, kihajtható szárnyú, ezer euróba kerülő drón 124 m magasságban fennakadt a nagyváros tv-tornyán. A tulajnak első lépésben 400 eurót kellett fizetnie a tüzoltóknak, akik lehozták a masináját, és több ezer eurós bírságra számíthat a légiközlekedési rendszabályok megsértése miatt.

A hamburgi drónvezető-iskola kiképzője szerint aki drónjával repülőtéren, vagy annak környékén gépek repülését veszélyezteti, egyértelműen bűnöző – a szabályok nem-ismerete sem jelenthet felmentést.
Az esetek megakadályozásához az is elengedhetetlen lenne, hogy minden, a kereskedelemben eladott drónhoz írásos tájékoztatót mellékeljenek a jogszabályokról, így végképp senki nem védekezhetne tudatlansággal.

Hasonlóan csak részlegesen rendezett a drónokkal kapcsolatos helyzet Magyarországon, ami annál aggasztóbb, mivel Németországhoz hasonlóan a röptetések 80 százaléka nálunk is olyan hobbistákhoz kötődik, akiknek ugyan engedély-köteles gépük van – mégsem kérnek engedélyt.

Huzamos ideje készül már a régen esedékes törvénytervezet, amelynek elfogadását legutóbb idén nyárra ígérték, de a hazai szakértők, köztük Daubner Csaba, a Drón Akadémia vezetője szerint jó, ha jövő májusra elfogadják.
A tervezet (a német szabályozáshoz hasonlóan) kimondja, hogy 25 dkg-nál könnyebb eszközt 50 m magasságig lehet felengedni. Két kg-ig ugyancsak 50 méterig lehet drónozni – de csak nappal, míg a harmadik kategóriába a 25-125 kg közötti szerkezetek tartoznak.

A legkisebb szerkezetek reptetőit várhatóan csak arra kötelezik, olvassák el a légiközlekedési hatóság internetes portálján a megfelelő tájékoztatót – de ez csak akkor lesz elég,ha külterületen engedik fel gépüket. Ha azt belterületen is használni akarják, már számukra is kötelező lesz tanfolyam és jogosítvány, akár – természetesen – valamennyi nagyobb drón tulajdonosainak. Ilyen képzések egyébként már vannak: a hallgatók megismerkednek a jogszabályokkal, a légtérhasználat előírásaival, tanulnak meteorológiát, aerodinamikát, elsajátítják a drónozás technikáját, gépük karbantartását – s hozzá akár a légi fényképezést, amiért sokan drónoznak. Máig nem világos azonban, mely tanfolyamokat ismeri majd el az állam – vagy nem írják-e majd elő, hogy csak központi, állami hatóság tanfolyamain lehet tanulni-vizsgázni.

Kép: Pixabay

A készülő jogszabály ugyanakkor korszerű, a digitalizációnak megfelelő megoldásokat is ígér. A jelenlegi szabályozás szerint (elvben) a drónozás előtt 30 nappal kell légtérhasználati engedélyt kérni a Honvédelmi Minisztériumtól. Ez az előírás sok használó – például a hivatásos fotósok, videósok – számára gátló, hiszen nehezen tudják munkájukat így tervezni, megbízásaik általában sokkal rövidebb határidőre szólnak. A másik gond: ha be is tartják a határidőt, amikor felbocsátják drónjaikat például egy eseményre, azt kell tapasztalniuk, hogy ott már nem egy további drón repked – engedély nélkül...

A tervek szerint a jövőben mobilalkalmazás segítségével lehet majd eseti légtérhasználati engedélyt kérni a forgalmat irányító, ellenőrző HungaroControltól.

Már idén nyáron indulnak a drón taxik
A tervek szerint idén nyáron elindítanák az első drón taxi szolgáltatást Dubaiban. Vagyis néhány hónap, és önvezető, repülő járműveket is választhatnak az utasok a hagyományos kocsik helyett. Ez a konkurencia, nem az Uber!
Az app révén, amely továbbítja a kérelmező adatait, a rendszer automatikusan el tudja bírálni a kérelmet, megadva az engedélyt – vagy jelezve, hogy valamilyen okból ott és akkor tiltott a reptetés. A rendszerben a repülés adatait megkapja minden további illetékes szerv is, köztük a HM, a rendőrség, a katasztrófavédelem, a TEK. Miután az alkalmazás tárolja az igénylő minden korábbi kérelmét, repüléseinek adatait, elvileg az is követhető lesz, ha a drón engedély nélkül kerül a légtérbe – bár kérdéses, hogy ez az óriási adatforgalomnál megoldható lesz-e és mennyire.

Az illetékesek szerint a fenti könnyítések ellenére bizonyos esetekben a jövőben is szükség lehet arra, hogy a felhasználók egy hónappal korábban kérjenek írásos engedélyt, nagyobb munkáknál, amikor például drónjaikkal hosszabb területeken húzódó vezetékeket ellenőriznek.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo