Van papírja? - Szigorodnak a drónozás szabályai

Németországban október 1-től minden, 2 kilónál nehezebb drón reptetéséhez használójának vizsgáznia kell – miközben a kis repülő szerkezetek 80 százaléka ennél könnyebb. A magyar szabályozás ennél jóval szigorúbbnak ígérkezik, de még mindig csak készül: nyárra ígérték, jó, ha jövő májusra elfogadják.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A német rendszabály szerint a nehezebb drónok használóinak vagy 55 kérdést kell a vizsgán írásban megválaszolniuk, hogy megkapják a “drónvezetési engedélyt”, ahogy a papíron áll.

A legkisebb gépecskéket minden további nélkül fel lehet engedni, míg 25 dkg és 2 kg között elég annyi, ha a tulajdonos nevét, címét tartalmazó – tűzbiztos – plakettet erősítenek a drónra. A német szakértők szerint viszont ez a rendezés messze elégtelen, sőt veszélyes: az országban szinte valamennyi drón-balesetért azok a kisebb szerkezetek, pontosabban tulajdonosaik felelősek, akiknek a jövőben sem kell írásos engedélyt szerezniük.

Kép: Pixabay

Kiemelkedő példa volt a hamburgi eset, amikor egy 80 dekás, kihajtható szárnyú, ezer euróba kerülő drón 124 m magasságban fennakadt a nagyváros tv-tornyán. A tulajnak első lépésben 400 eurót kellett fizetnie a tüzoltóknak, akik lehozták a masináját, és több ezer eurós bírságra számíthat a légiközlekedési rendszabályok megsértése miatt.

A hamburgi drónvezető-iskola kiképzője szerint aki drónjával repülőtéren, vagy annak környékén gépek repülését veszélyezteti, egyértelműen bűnöző – a szabályok nem-ismerete sem jelenthet felmentést.
Az esetek megakadályozásához az is elengedhetetlen lenne, hogy minden, a kereskedelemben eladott drónhoz írásos tájékoztatót mellékeljenek a jogszabályokról, így végképp senki nem védekezhetne tudatlansággal.

Hasonlóan csak részlegesen rendezett a drónokkal kapcsolatos helyzet Magyarországon, ami annál aggasztóbb, mivel Németországhoz hasonlóan a röptetések 80 százaléka nálunk is olyan hobbistákhoz kötődik, akiknek ugyan engedély-köteles gépük van – mégsem kérnek engedélyt.

Huzamos ideje készül már a régen esedékes törvénytervezet, amelynek elfogadását legutóbb idén nyárra ígérték, de a hazai szakértők, köztük Daubner Csaba, a Drón Akadémia vezetője szerint jó, ha jövő májusra elfogadják.
A tervezet (a német szabályozáshoz hasonlóan) kimondja, hogy 25 dkg-nál könnyebb eszközt 50 m magasságig lehet felengedni. Két kg-ig ugyancsak 50 méterig lehet drónozni – de csak nappal, míg a harmadik kategóriába a 25-125 kg közötti szerkezetek tartoznak.

A legkisebb szerkezetek reptetőit várhatóan csak arra kötelezik, olvassák el a légiközlekedési hatóság internetes portálján a megfelelő tájékoztatót – de ez csak akkor lesz elég,ha külterületen engedik fel gépüket. Ha azt belterületen is használni akarják, már számukra is kötelező lesz tanfolyam és jogosítvány, akár – természetesen – valamennyi nagyobb drón tulajdonosainak. Ilyen képzések egyébként már vannak: a hallgatók megismerkednek a jogszabályokkal, a légtérhasználat előírásaival, tanulnak meteorológiát, aerodinamikát, elsajátítják a drónozás technikáját, gépük karbantartását – s hozzá akár a légi fényképezést, amiért sokan drónoznak. Máig nem világos azonban, mely tanfolyamokat ismeri majd el az állam – vagy nem írják-e majd elő, hogy csak központi, állami hatóság tanfolyamain lehet tanulni-vizsgázni.

Kép: Pixabay

A készülő jogszabály ugyanakkor korszerű, a digitalizációnak megfelelő megoldásokat is ígér. A jelenlegi szabályozás szerint (elvben) a drónozás előtt 30 nappal kell légtérhasználati engedélyt kérni a Honvédelmi Minisztériumtól. Ez az előírás sok használó – például a hivatásos fotósok, videósok – számára gátló, hiszen nehezen tudják munkájukat így tervezni, megbízásaik általában sokkal rövidebb határidőre szólnak. A másik gond: ha be is tartják a határidőt, amikor felbocsátják drónjaikat például egy eseményre, azt kell tapasztalniuk, hogy ott már nem egy további drón repked – engedély nélkül...

A tervek szerint a jövőben mobilalkalmazás segítségével lehet majd eseti légtérhasználati engedélyt kérni a forgalmat irányító, ellenőrző HungaroControltól.

Már idén nyáron indulnak a drón taxik
A tervek szerint idén nyáron elindítanák az első drón taxi szolgáltatást Dubaiban. Vagyis néhány hónap, és önvezető, repülő járműveket is választhatnak az utasok a hagyományos kocsik helyett. Ez a konkurencia, nem az Uber!
Az app révén, amely továbbítja a kérelmező adatait, a rendszer automatikusan el tudja bírálni a kérelmet, megadva az engedélyt – vagy jelezve, hogy valamilyen okból ott és akkor tiltott a reptetés. A rendszerben a repülés adatait megkapja minden további illetékes szerv is, köztük a HM, a rendőrség, a katasztrófavédelem, a TEK. Miután az alkalmazás tárolja az igénylő minden korábbi kérelmét, repüléseinek adatait, elvileg az is követhető lesz, ha a drón engedély nélkül kerül a légtérbe – bár kérdéses, hogy ez az óriási adatforgalomnál megoldható lesz-e és mennyire.

Az illetékesek szerint a fenti könnyítések ellenére bizonyos esetekben a jövőben is szükség lehet arra, hogy a felhasználók egy hónappal korábban kérjenek írásos engedélyt, nagyobb munkáknál, amikor például drónjaikkal hosszabb területeken húzódó vezetékeket ellenőriznek.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo