Valóban itt a világrendszerváltás, de nem úgy, ahogy Orbán Viktor gondolja

A liberális demokráciák történelmi szakasza véget ért, itt az erő korszaka – véli Róna Péter közgazdász professzor, aki szerint a változást a technológiai fejlődés hozta el. Ebbe az új világba a liberális demokráciákra jellemző hosszú alkufolyamatokon keresztül megvalósuló szerződéses viszonyrendszer nem fér bele.

A világrendszerváltás meglesz, de nem a tusványosi forgatókönyv szerint
A világrendszerváltás meglesz, de nem a tusványosi forgatókönyv szerint
Fotó: MTI
Ugyanakkor valóban van világrendszerváltás, amit azonban nem az orbáni vízió szerinti új ázsiai erőközpont vezet, hanem a kínai elnök által megjelölt technikai-technológiai fejlődés. E világrendszerváltás lényegét talán Róna Péter közgazdász professzor ragadta meg a legjobban, amikor az ATV-ben kifejtette, a liberális demokráciáknak befellegzett, beköszöntött az erő korszaka.

A liberális demokráciákra jellemző szerződéses viszonyrendszer helyett jön az erő, az erőszak korszaka, ami Magyarországra nézve is nagyon veszélyes, hiszen egy viszonylag kicsi, viszonylag gyenge, éppen ezért a nagyobb országoknak kiszolgáltatott ország.

Donald Trump újraválasztott amerikai elnök ennek az új korszaknak a gyermeke. Szinte kéjjel rugdossa fel a szerződéseket, és ha valaki protestál, jól megfenyegeti. Lásd, Grönland, Gáza, Panama-csatorna ügyének kezelése. Ebben a kontextusban Orbán békegalambként röpködése leginkább mulatságként értelmezhető, ahogy az eredménye is. Trump elnöki székét is valószínűleg már ennek az új technológiai korszaknak köszönheti, hiszen a választási kampánya részeként kibocsátott egy olyan részvényt, amelynek értéke csak az ő sikerétől függött. És mivel már régóta nincsenek olyan új politikai eszmék, amelyek tömegesen képesek az urnákhoz csalni az embereket, egy párt sikere kizárólag mozgósítási képességeitől függ. És ki ne ment volna el szavazni, akinek volt Trump részvénye, hiszen pénze függött attól, ki lesz a győztes. Az elemzők „mém-részvénynek” nevezték Trump papírjait, amelyet inkább a választói hangulatok, nem pedig a vállalat pénzügyi jellemzői hajtottak.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo