(1) A Tanács, a Szerződésekben előírt egyéb eljárások sérelme nélkül, a Bizottság javaslata alapján, a tagállamok közötti szolidaritás szellemében határozhat a gazdasági helyzetnek megfelelő intézkedésekről, különösen, ha egyes termékekkel való ellátásban – ideértve különösképpen az energia területét – súlyos nehézségek merülnek fel.
(2) Ha egy tagállam természeti csapások vagy általa nem befolyásolható rendkívüli események folytán nehézségekkel küzd, vagy súlyos nehézségek komoly veszélye áll fenn, a Tanács a Bizottság javaslata alapján az érintett tagállamnak bizonyos feltételek mellett uniós pénzügyi támogatást nyújthat. A Tanács elnöke a meghozott határozatról tájékoztatja az Európai Parlamentet.
Az Európai Unió terve ezúttal figyelemreméltó, hiszen beküldi Orbán Viktort a jog útvesztőjébe, miközben a többség nyugodtan megvalósíthatja elképzeléseit. Hogy mennyire veszik ma komolyan a bírósági döntéseket a tagállamok arra éppen Magyarország a legjobb példa. Az Európai Bíróság több ügyben is elmarasztalt minket menekültügyi szabályok (pl. nemzetközi védelem megadása, jogellenes tartózkodás kezelése) megsértése miatt, és 2024-ben jelentős bírságot szabott ki a kormányra, mert nem hajtotta végre korábbi ítéleteket, amelyek a menekültek jogainak betartására kötelezték. A bírság horribilis összeg, naponta egymillió euró.
Emellett Magyarország semmibe vette a Nemzetközi Büntetőbíróság (ICC) Római Statútumából fakadó kötelezettségét, amikor nem működött együtt a bírósággal az országba látogató Benjámin Netanjahu izraeli miniszterelnök letartóztatásának ügyében. Orbán Viktor inkább úgy döntött, hogy Magyarországot kilépteti az ICC-ből, ami azonban egy hosszabb eljárás, így jogilag azért érvényesítenie kellett volna a letartóztatást. Összességében azt lehet mondani, a kígyó a saját farkába harapott, hiszen az Európai Unió most arra készül, hogy Orbán Viktor saját fegyverét fordítja ellene, jelesül a jogállamiság relativizálását.