Nőt a cég élére!

A pénzügyi tapasztalat jelentheti az ugródeszkát azon női vezetők számára, akik karrierjüket valamely tőzsdén jegyzett vállalat vezetőtestületében képzelik el - mutat rá közös tanulmányában az Economic and Social Research Council (ESRC – Gazdasági és Társadalmi Kutatási Tanács) és az ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), a világ vezető pénzügyi és számviteli szakembereket tömörítő szakmai szervezete.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Habár a pénzügyi karriert gyakran férfias szakmának képzeljük el, a két szervezet tanulmányából kiderül, hogy az illusztris FTSE-100-as mutatóban lévő vállalatok vezetőtestületiben helyet foglaló női csúcsvezetők 45 százaléka rendelkezik pénzügyi képesítéssel és 65 százalékuk dolgozott korábban pénzügyi területen. Férfi kollégáik mindössze 26 százaléka rendelkezik pénzügyi végzettséggel, és 44 százalékuknak van releváns gazdasági tapasztalata.

Uniós javaslat a női vezetők arányának növelésére
A tanulmány apropója az Európai Bizottság 2012. november 14-én jóváhagyott jogszabályjavaslata, mely alapján a női vezetők aránya minimum 40 százalékot kellene, hogy elérjen a tőzsdén jegyzett vállalatok vezetőtestületeiben. A nők szerepvállalásának megerősödése előbb-utóbb gazdasági szempontból is kiemelt fontosságú lesz Európában. Jelenleg a nők rendelkeznek az egyetemi diplomák csaknem 60 százalékával, a felsőfokú végzettséget igénylő pozícióknak azonban csak alig felét birtokolják.
Lassú, de biztos növekedés

Az újonnan kinevezett női igazgatótanács tagok körében a pénzügy mellett még a marketing (17 %), illetve a jog és a HR (6-6 %) bizonyult népszerűnek. Némileg árnyalja a képet ugyanakkor, ha nem ügyvezetői szerepkörről beszélünk, a pénzügyesek aránya azonban még ez esetben is 50 százalék felett van.

A legfrissebb adatok szerint a kitűzött 40 százalékhoz képest jelenleg csak 15,8 százalékon áll a tényleges döntéshozói pozícióban lévő nők aránya, igaz, összehasonlítva az egy évvel ezelőtti 13,7 százalékkal, így is lassú, de biztos növekedésről beszélhetünk.

Mélyen átlag alatti eredmény Magyarországon

Magyarország, az Európai Bizottság adatai szerint jelentősen átlag alatt teljesít a női vezetők foglalkoztatottságában, jelenleg körülbelül 7 százalékos arányával a sereghajtók mezőnyében foglal helyet, és egyedül Máltát előzi meg.

A rangsort egyértelműen az északi országok vezetik, de figyelemre méltó növekedés volt megfigyelhető az elmúlt évben Olaszországban, (4,9 %-os növekedést követően elérve a 11 %-ot) és Franciaországban is.

Miben segít a pénzügyi háttér?
“Kutatásunk során elsősorban arra kerestük a választ, hogy a viszonylag kevés női csúcsvezető közül miért éppen a pénzügyi hátterű szakemberek dominálnak?” – nyilatkozta Katka Benesova, az ACCA Csehországért, Szlovákiáért és Magyarországért felelős területi igazgatója. ”Úgy véljük tanulmányunkban eddig olyan fel nem tárt összefüggésekre sikerült fényt derítenünk, melyek révén megérthetjük a nők szerepvállalásának mozgatórugóit a vállalatirányítás legmagasabb szintjein is.”
A siker titka

A felmérés eredményei alapján a pénzügyi vénával rendelkező hölgyek sikere egyértelműen a közös nyelv ismeretén alapul: a számok és gazdasági szabályok az igazgatótanács minden tagjának világosak és elfogadottak, így ennek folyékony ismerete segít feloldani néhány sztereotip képet a nők kompetenciáival kapcsolatban és hozzájárul a hitelesség megteremtéséhez.

A kutatás ugyanakkor arra is rávilágít, hogy a nők számára a pénzügyi háttér és képzettség egymagában nem elegendő ahhoz, hogy valaki az igazgatótanácsig küzdje magát.

„Sok egyéb mellett fontos szempont még az ismertség, az eltökéltség, a kellő motiváció és kitartás, valamint a megfelelő kapcsolatok és támogatók megléte.” – összegzi Benesová.

A nemek harca
Szokták mondani, hogy ez a nők évszázada. A világ egy jelentős részén mára a megkülönböztetést elítélik, legalábbis hivatalosan. A fejlett országokban a nemek közötti különbség tulajdonképpen minimálisra csökkent. Annak ellenére így van ez, hogy továbbra is kimutathatóan kevesebbet keresnek a gyengébbik nem képviselői a férfiakkal azonos pozícióban, vagy, hogy még mindig az az általános, hogy a nők adják fel karrierjüket egy gyermek születése után. És ha a nők és férfiak keresete közötti szakadékot egyelőre nem is sikerült betemetni, a hatalomba már bevette magát a „gyengébbik nem".
Magyarországon ugyanakkor úgy tűnik még kicsit más a helyzet. A férfiak népszerűbbek a munkahelyeken, legalábbis mindkét nem képviselői velük dolgoznak szívesebben. Nem csak kollégaként, hanem felettesként is előnyben részesítjük a férfiakat – derül ki a Randstad Workmonitor adataiból.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo