Németország: pályamódosítás vagy új útkeresés?

2009. szeptember 27-én parlamenti választásokat tartottak Németországban. A Kereszténydemokrata - Keresztényszociális Unió (CDU-CSU) fölényes relatív győzelemmel megnyerte a választásokat; a szavazatok 33,8 százalékát kapta. A második helyre eddigi nagykoalíciós partnere, a Szociáldemokrata Párt (SPD) került, amely a szavazatok kereken 23 százalékát kapta. A választások nagy eseményének, bár korántsem meglepetésének, a Szabad­demokrata Párt (FDP) előretörése számít, ők a szavazatok 14,6 százalékát szerezték meg. A baloldal 11,9, a Zöldek a Bündnis '90-nel ('90-es Szövetséggel) 10,7 százalékot szereztek, a többiek együtt a maradék 6 százalékot. 

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A politikai fordulat fő tényezője, hogy október 5-én, hétfőn megkezdődtek a CDU-CSU és az FDP közötti koalíciós tárgyalások, s november elején megalakulhat az új kormány. Ilyen koalíció 11 év után jön újra létre Németországban. A kereszténydemokraták Angela Merkel vezetésével eddigi irányvonalukat kívánják folytatni és pregnánsabbá tenni, a szabaddemokraták több területen új kezdetet szeretnének. Merkel világossá tette, hogy a fő kormányzási területeken az eddigi irányvonalból nem enged, míg Guido Westerwelle, az FDP vezetője rugalmasságát hangsúlyozta, de néhány területen feltétlenül változást kíván elérni.

A politikai erőviszonyok nyomán az elemzők többsége biztosra veszi a CDU-CSU és az FDP közeli koalíciós megállapodását, közös kormány alakítását. Az új német parlamentben (a Bundestag-ban) a CDU-CSU 239 hellyel, az FDP 93 hellyel rendelkezik, ami együttesen stabil kormányzást tesz lehetővé. Az SPD 146 hellyel ellenzékbe szorul, választási eredménye történelmi mélypontot jelent, egyértelműen a második legnagyobb párt marad, viszont súlya jelentősen csökkent a CDU-CSU-hoz képest. Az ugyancsak ellenzékben lévő baloldalnak 76, a Zöldeknek 68 képviselői hely jutott.

Politikai téren a kereszténydemokraták és a szabaddemokraták irányvonala és stratégiája az elmúlt évtizedekben többször jól kiegészítette egymást. A német gazdasági csoda koncepcionális megalapozásában, a német márka 1948. júniusi bevezetésében a szabad­demokrata Erhard volt a kereszténydemokrata Adenauer fő gazdasági tanácsadója. A Német Szövetségi Köztársaság 1949-ben megalakult kormányában Adenauer lett a kancellár, aki ezt a szerepet 1963-ig töltötte be. Gazdasági téren jobbkeze, hosszú ideig gazdasági minisztere Erhard volt, aki 1963 után Adenauert követte a kancellári székben. A történelmi tapasztalatok többször igazolták, hogy a pénzügyi stabilitás terén, az adócsökkentési programokban a CDU-CSU és az FDP sikeresen egymásra találtak, közös platformot alkottak. A CDU-CSU kon­cepciója és fontos politikai, gazdasági stratégiai elképzelései jelenleg is jobban megvalósít­hatónak tűnnek az FDP-vel, mint korábbi nagykoalíciós partnerével, így 11 év után újra együtt kormányozhatnak. A jelenlegi helyzet azonban mind politikai, mind gazdasági téren különbözik nemcsak a több mint egy évtizeddel ezelőttitől, hanem főleg a sikeres történelmi korszakoktól.

A német gazdasági növekedés tartósan a leglassúbbak közé tartozott már a jelenlegi pénzügyi-gazdasági válság előtt, a válságból való kilábalás után sincs kilátás érdemben magasabb dinamikára. A magánberuházások profitrátája tartósan alacsony, a válságban pedig mélypontra süllyedt. A demográfiai helyzet romlása, az elöregedés hatásai, az egészségügy és a nyugdíjrendszer strukturális és finanszírozási problémái alapvető valódi reformokat igényel­nének. Az elmúlt években végrehajtott reformlépések nemcsak nem elegendők, de nem is kellően konzisztensek, nem alkotnak szerves rendszert. A gazdaság szereplői; a vállalatok és a magánszemélyek egyaránt rendkívül érzékenyek a kivívott pozícióikra. A munkaadók és a munkavállalók is erőteljesen védik a történelmi „Mitbestimmung" (vállalati döntésekben való részvételi, beleszólási jog) keretében elért eredményeiket. Angela Merkel a választások előtt is többször hangsúlyozta ezek fenntartását. Másik fő ígérete az egészségügyi alapok védelme, pozícióik megőrzésének garantálása volt. A munkavállalók felé pedig vállalta, hogy kancel­lár­ként mindent megtesz az elbocsátások ellen, azaz a felmondásokkal szembeni védelem jelenlegi színvonala fennmarad. Ezek igen konkrét és rendkívül fontos vállalások, de be­tartásuk igen nehéznek bizonyulhat.

Érdekesek és fontos tanulságokkal szolgálnak a gazdaság fő problématerületei, neural­gikus pontjai. Az ezekkel kapcsolatos álláspontok a CDU-CSU-ban és az FDP-ben részben kisebb, részben pregnáns eltéréseket mutatnak. A kulcstémákkal kapcsolatos álláspont-különbségeket érdemes áttekinteni.

A pénzügyek terén a válságkezelő programok miatti többletkiadások nyomán a német államháztartás helyzete tovább romlott, adósságállománya 2009 első félévében 57 milliárd eurónyi új adóssággal növekedett. Az államháztartás GDP-hez viszonyított hiányát az előrejelzések a belátható időtávban nem jelzik 4 százalék alá csökkenthetőnek. Az EU éppen október elején indítja meg a deficit miatt új tényfeltáró és büntető eljárását Németországgal szemben. A jelenlegi fiskális helyzetben a CDU-CSU és az FDP által egyaránt szorgalmazott adó­csökkentésekre nem sok kilátás van, a pénzügyi mozgástér rendkívül szűk. A korábbi Merkel-koncepció szerint, amelynek adócsökkentési elemeivel az FDP egyetért, sőt nagyobb mérvűeket tart kívánatosnak, a legalacsonyabb személyi jövedelemadó-kulcsot 14 százalékról 12-re kívánják csökkenteni. Erre legkorábban valószínűleg 2011-től kerülhet sor. Az adó­alapból a gyermekenként levonható összeget Merkel évi 8004 euróra kívánja emelni.

Az egészségügy is a fő problématerületek közé tartozik. Az egészségügyi alapok fenn­tartására, a belőlük finanszírozott szolgáltatások körének biztosítására a CDU-CSU elköte­lezett, az FDP a témát nemcsak alapvetően elemzendőnek tartja, hanem reformlépéseket is szükségesnek tart. A téma egyelőre nyitott, s a koalíciós tárgyalásokon nem várható érdemi lépés e téren. A betegbiztosítási járulék mértékét Merkelék 2010 végéig ideiglenesen 14,9 százalékra csökkentették, utána egyéb szabályozás hiányában, újra életbe lép a korábbi 15,5 százalék.

A munkaügyi kérdésekkel kapcsolatban Merkel három fő garanciát ígért: a Mitbe­stim­mung intézménye és eredményei csorbítatlanul fennmaradnak, a minimálbér rendszere meg­marad, és a munkavállalók felmondással szembeni eddigi védelmét szintén biztosítják. Az FDP ezeken a területeken inkább a munkaadók álláspontját képviseli, sőt szeretné elérni az alkalmazás és a felmondás rugalmasabbá tételét. Az FDP a felmondásokkal kapcsolatos kor­látozásokat csak a 20 fő foglalkoztatott feletti vállalatoknál tartaná fenn és csak az adott vál­lalatnál legalább két éves munkaviszonnyal rendelkezőkre korlátozná. A szabaddemokraták szerint rugalmasabb szabályozás esetén a vállalatok fellendüléskor könnyebben döntenének új munkaerő felvételéről. A CDU-CSU egyszerre hangsúlyozza a munkaadók és a munka­vállalók jogos érdekeinek, biztonságának egyidejű figyelembe vételét.

Az energetika Németországban is az érdeklődés előterében áll, mind az energia­termelők, mind a fogyasztók számára. A korábbi német kormányok energiapolitikájában az atomenergia Franciaországhoz képest jóval kisebb, de Svédországhoz képest jóval jelentősebb hangsúlyt kapott. Az ezredforduló idején az atomenergiából való fokozatos „kiszállást" is tár­gyalták, jelenleg a belátható időben ez Németországban nem realitás. Jelenleg az atomenergiát kellően biztonságosnak, kedvező előállítási költségszínvonalúnak és tartósan stabil energia­forrásnak ítélik, az atomerőművek lejáró engedélyeit feltétlenül meghosszabbítják. Ugyan­akkor az új német kormány a körvonalazott koncepciók szerint hangsúlyozottan fejleszteni kívánja a már ismert, technológiailag kidolgozott és a megújuló energiaforrásokra alapozó alternatív energiatermelést, amelynek egyre nagyobb szerepet szánnak. A napkollektorok építéséhez nyújtott közvetlen támogatásokat viszont csökkenteni akarják, mert a direkt szub­venciók szintjét leszorítandóknak ítélik, továbbá azok kiépítése piaci alapon is reális meg­térülést biztosít, kiszámítható időtávban.

Az infrastruktúra terén fontos kérdés a Deutsche Bahn (a német vasutak) többször tárgyalt privatizációja. A kérdést a CDU is és az FDP is rendkívül körültekintően kívánja meg­oldani, szó sincs direkt eladásról, hanem fokozatosan elő kívánják készíteni a német vas­utak részvényeinek tőzsdei bevezetését. A jövőben eldöntendő kérdés, hogy a DB rész­vé­nyeinek milyen arányát tartaná meg a német állam. Rüdiger Grube, a DB elnöke szerint a német vasút részvényeinek tőzsdei bevezetésére csak gondos előkészítés után, valószínűleg legkorábban 2013-ban kerülhet sor.

A válságból történő kilábalás a megalakuló német kormányra nehéz gazdaságpolitikai feladatokat ró, az alkalmazkodási terhek nem kerülhetők el, s nem elsősorban a lassan be­induló konjunktúra tartósításában jelentkeznek, hanem a nagy ellátó jóléti rendszerek kon­zisztens reformjának érdemi megvalósításában. (Olyan reformban, amely ezt a nevet tartal­mában ténylegesen is megérdemli).

A külpolitikában várhatóan fő alapelveiben és stratégiájában fennmarad az eddigi német irányvonal; a transzatlanti kapcsolatok, az EU-stratégia és az új közép- és kelet-európai országokhoz és a Balkánhoz fűződő kapcsolatok fejlesztése. Az USA biztonsági kon­cepcióját támogatva, sem a CDU-CSU, sem az FDP egyelőre nem kívánja a német csapatok kivonását Afganisztánból, sőt annak menetrendje nem merül fel témaként. A jövendő német kormány­pártok egyetértenek a Törökországhoz fűződő kapcsolatok különleges fejlesztésében, de úgy tartják, hogy Törökország EU-csatlakozása nem lehetséges és nem lenne előnyös egyik fél számára sem.

A CDU-CSU és az FDP várható kormányalakítása és kormányzati programjának ki­dolgozása azon a reális bázison valósulhat meg, hogy a követendő gazdaságpolitika fő irány­vonalának megítélésében a résztvevők álláspontja összeegyeztethetően közel áll egymáshoz. A szabaddemokrata irányvonal Németországban - Európa más országaitól alapvetően külön­bözően - sok szempontból igazodik a kereszténydemokrata értékekhez. A keresztény­demok­rata relatív többségen múlik, hogy mennyire tudja értékrendjét érvényesíteni.

Dr. Kőrösi István
közgazdász,
az MTA Világgazdasági Kutatóintézet
tudományos főmunkatársa

Véleményvezér

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo