A telefoninterjúnak 2 típusa van. A rövidebb változata rendszerint 3–8, gyorsan megválaszolható villámkérdésből áll. Legfeljebb negyedórás, és többnyire azon pályázók kiszűrésére szolgál, akiket a cég komolytalanoknak tart, és személyes interjú erejéig már nem tervez velük. A második típus ennél nagyobb lélegzetvételű: gyakorlatilag ugyanolyan kérdésekre számíthatunk, mint ha személyesen ülnénk szemben a beszélgetőpartnerünkkel. Hogy hogyan készüljünk fel erre az eshetőségre, arra együttműködő partnerünk, a Monster.hu felel.
Saját mobilszámot adjunk meg
Ügyeljünk rá, hogy véletlenül se céges mobilszámot jelöljünk meg elérhetőségként! Kellemetlen lenne, ha az elvileg diszkréten titokban tartott álláskeresési szándékról épp a kollégák értesülnének először egy meggondolatlanul az íróasztalon felejtett céges mobil miatt, mikor munkaügyben keresnek. (Privát telefont nem biztos, hogy felvesznek az ebédszünetre vagy mosdóba pár percre kiugró kolléga helyett, de cégügyekben már nagyobb ennek a valószínűsége.) Csökkenti továbbá a kockázatot, ha az álláskeresés időszakában a telefonunkat tudatosan magunknál tartjuk, nem hagyjuk az irodában őrizetlenül.
Ne fedjük fel a megkeresés tartalmát a kívülállók előtt
Sok esetben munkaidő alatt fut majd be hozzánk a hívás. A kollégák gyűrűjében állásinterjúról tárgyalni nem túl szerencsés. Ezért ne is tegyünk olyan megjegyzéseket, amelyekből kikövetkeztethető a beszélgetés tartalma. Amennyiben „rossz helyen” ér a megkeresés, ajánljunk fel mi magunk egy kedvezőbb időpontot visszahívásra!
„Most sajnos nem jó. Visszatérhetünk erre például ma este fél 7 körül?” Miután beszélgetőpartnerünk valószínűleg tisztában van a körülményekkel – neki is épp tart a munkaideje –, nem kizárt, hogy ő maga ajánlja majd fel a visszahívás lehetőségét. Egyébként nincs vesztenivalónk: amennyiben valóban bennünk gondolkodnak, nem marad el a beszélgetés csak azért, mert a pályázó nem kívánja a jövőjét aktuális munkahelyéről szervezni.
A telefonos interjún nem látszik az interjúztató. Éppen ezért itt a hangszínnel, megfelelő hangsúlyokkal, beszédhanggal, beszédtempóval és mondanivalónk megfogalmazásával kell jó teljesítményt nyújtani. Ne motyogjunk a kagylóba, ne hadarjunk, ne beszéljünk túl hangosan vagy halkan, és fogalmazzunk érthetően! Fontos: mutassunk érdeklődést a pozíció iránt, jelezzük motivációnkat.
Ugyan itt az öltözködés nem számít, ám régi tapasztalat: az alkalomhoz illő öltözék összeszedettebbé tesz. Emellett nyugodtan mosolyogjunk – ez többnyire vizuális élmény nélkül is érzékelhető a vonal túloldalán.
Biztosítsuk a megfelelő környezetet
A konkrét, előre egyeztetett telefoninterjút – persze, ha megtehetjük – a legjobb saját otthonunkba kérni. Gondoskodjunk a zavartalan körülményekről. Amennyiben zajos környéken lakunk, zárjuk be az ablakot, hogy ne szűrődjön be az ablak alatt elrobogó villamos vagy teherautó zaja.
Nézzük át a nyelvtudást, és jegyzeteljünk
A mélyebb telefonos állásinterjú gyakran kötődik valamilyen külföldi állásajánlathoz vagy a cég külföldi vezetőjéhez, aki költséghatékonysági okok miatt interjúztat inkább szívesen telefonon. Ez a személy természetesen a külföldi toborzó cég munkatársa is lehet. A nyelvi blokk ennél az interjútípusnál így gyakorlatilag elkerülhetetlen. Ezért készüljünk tudatosan erre a részre, kommunikációs és szakmai szókinccsel egyaránt! Fontos még, hogy az interjú alatt legyen nálunk jegyzetfüzet. Itt rögzíthetjük a cégképviselőtől kapott releváns információkat. Nem elhanyagolható tény, hogy így pár fontosabb idegen nyelvű kifejezésbe is belepillanthatunk, ha esetleg elakadnánk a beszélgetésben. Persze ez csak akkor működhet, ha nincs a közelben webkamera.