Kivonult az állam a kultúra finanszírozásából, de vajon mi jön ezután?

Miközben az állam a piacilag eleve sikeres, vagy a jövőben piacképesnek tűnő kulturális tevékenységeket szeretné inkább támogatni, a maga mögött hagyott finanszírozási űrben nem lépett senki a helyére. Nem tolonganak a művészeti pártfogók, mecénások, pedig a szakminiszter pont egy éve ilyenkor mondta, legfőbb ideje, hogy az elmúlt harminc év nyertesei felelősséget vállaljanak saját kultúrájuk fenntartásáért. De mi van, ha nem teszik, vagy nem elegen? Kire, mire számíthat ma, aki belevágna egy saját kulturális projekt megvalósításába?

És itt jön a képbe egy olyan támogatási forma - a jutalom alapú közösségi finanszírozás -, ami még szintén gyerekcipőben jár Magyarországon, ugyanakkor az eddigi tapasztalatok alapján a piac kisebb szereplői számára ez lehet a megfelelő üzleti modell projektjeik beindítására. Az első hazai Kickstarter oldalon, a Brancson zajló kampányok közül ugyanis a "Művészet, kultúra, szórakozás" kategóriába tartozó projektek futnak a legnagyobb sikerrel. Az elmúlt 6 hónapban 12 kampány érte el a kitűzött célt, a fotóalbum-kiadástól a mozifilmen át az építészeti útikönyv megjelentetéséig, az alkotások elő finanszírozására megközelítőleg 30 millió forintot költöttek a vásárlók.

Az alkotók keresik a működő megoldásokat

"Mindenki előtt ismert a kultúra területének hazai állami támogatási helyzete, ebből következik, hogy az alkotók keresik a működő alternatív megoldásokat. A közösségi finanszírozás pontosan ilyen, ráadásul egyik sikeres kampány inspirálóan hat a következőre, így egyre több kiváló ötlettel keresnek meg bennünket. Az sem mellékes, hogy az ötleteket nálunk a piac árazza be, ezért a megvalósítók sokkal elszántabbak, beleteszik a munkát nem csak az alkotói folyamatba, de többségében a termék marketingjébe is." Erről az első magyar közösségi piactér, a Brancs alapítója, Kövesdi Gábor beszélt. Ez az az online platform, ami összeköti az ötletgazdákat a vásárlókkal, utóbbiak támogatásukért cserébe exkluzív termékekhez juthatnak hozzá.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo