Kevesebb gázt a levegőbe; akadozik az országkvóták csereberéje?

Csupán öt tagország juttatta el az Európai Bizottsághoz az előírt határidőre az üvegházhatást erősítő gázok kereskedelmére vonatkozó nemzeti allokációs tervet. Az EU az intézkedéstől azt reméli, hogy 2010-ig évente 35 százalékkal (1,3 milliárd euróval) csökkenteni lehet a kiotói egyezményben az unió által tett kötelezettségvállalások költségeit.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

2004. március 31-én lejárt a határidő azoknak a nemzeti terveknek a benyújtására, amelyekben a tagállamok a kiotói jegyzőkönyvben szereplő célokkal összhangban széndioxid kibocsátási kvótákat (virtuális szennyezőjogokat) osztanak szét a nehézipari létesítmények között. Az előírt határidőre csak Finnország, Dánia, Írország, Németország és Ausztria adta át Brüsszelnek a nemzeti allokációs tervet, amelynek a cégek között jövő év január 1-től induló úgynevezett kibocsátás kereskedelemben lesz jelentősége.

A nemzeti allokációs tervek véglegesítésének határideje október elseje, míg a kvótákkal történő kereskedelem 2005. január 1-én veheti kezdetét. Az újonnan csatlakozott országoknak még egy hónapjuk van a terv elkészítésére. Az EU az intézkedéstől azt reméli, hogy 2010-ig évente 35 százalékkal (1,3 milliárd euróval) csökkenteni lehet a kiotói egyezményben az unió által tett kötelezettségvállalások költségeit. A szennyező anyagok kibocsátásának kereskedelme becslések szerint 10 ezer európai üzemet és vállalatot érint majd elsősorban az energiaszektorban és a nehéziparban. A tizenötök Kiotóban a széndioxid-kibocsátás 8 százalékos csökkentését vállalták 2012-ig.

A nehézipari létesítmények 2005-tõl indulóan éves szennyező kvótákat kapnak, amelyek túllépéséért pénzbüntetést kell majd fizetniük. A számukra előírt szennyezési határértéket el nem érő cégek ugyanakkor megmaradt pontjaikat a piacon értékesíthetik a teljesítésben elmaradt üzemeknek, amelyek így a megengedettnél többet szennyezhetnének. Magyarország korábban a tanácsban interim eljárás keretében felvetette, hogy legalább az első felülvizsgálat évéig, 2006-ig ne kelljen részt vennie az üvegházhatást előidéző gázok uniós szintű kereskedelmében, ám végül eltekintett ettől.

A cserekereskedelemre való azonnali áttérés gazdasági szempontból hátrányos lehet az új tagállamok számára, amelyek már teljesítették kiotói vállalásaikat, és a kvótákkal folytatott kereskedelem olcsó piacává válhatnak. Egyes szakértők szerint az uniós emissziókereskedelem kiötlői eleve azzal számoltak, hogy a rendszer csak akkor lesz működőképes, ha lesz tíz olcsó ország, ahol a jelenlegi tagállamok nagy szennyezőanyag-kibocsátói bevásárolhatnak a virtuális szennyezési jogot megtestesítő kvótákból. Ilyen módon az EU fejlettebb államai olcsóbban megússzák, mintha a méregdrága technológiai beruházásokba ölték volna a pénzüket.

Ez első pillantásra akár kedvező is lehet a csatlakozók számára, hiszen a kvóták csereberéje a légszennyezés nagyobb mértékű csökkenéséhez vezethet. Ám, ami vonzónak tűnik rövid távon, hosszú távon visszaüthet. Hazánknak csupán 6 százalékos kibocsátás-csökkentést ír elő a kiotói rezsim, amit a 90-es évek első felének nagy gazdasági-termelési visszaesésének betudhatóan már korábban teljesített. A kvótákkal folytatott kereskedelem jóval a vállalt szint alá viheti a magyar kibocsátást. A következő – még nem meghatározott –kötelezettségvállalási időszakban ennek következtében alacsonyabb lenne a kiinduló szint, hiszen mínusz 6 százalék helyett mondjuk mínusz 12-rõl kell majd újabb csökkentést elérni.

Egy idő után azonban már csak költséges és nehéz technológiai beruházások árán lehet lejjebb vinni a kibocsátást, ami nagy terhet ró a gazdaságra. Eközben a Magyarországnál fejlettebb Spanyolország és Portugália például a kiotói vállalások szerint 20-30 százalékkal többet szennyezhet 2012-ig, és erről a szintről tehet majd újabb vállalásokat. A magyar fél ezért kezdeményezte tavaly, hogy a széndioxid kereskedelme alól mindaddig mentesüljünk, amíg elkészül az Európai Bizottság első részletes jelentése a rendszer működéséről. Ez 2006-ban várható.

Kvóták börzéje szerveződik

Klímavédelmet adok veszek!

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo