A megkérdezetteknek csupán 27 százaléka állította, hogy tisztában van ezekkel, amikor repülőjegyet foglal, 65 százalékuk pedig szeretne többet megtudni a járat foglalásával és törlésével kapcsolatos fogyasztói jogokról.
Ennek megfelelően az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülethez is számos panasz érkezik a témában. Egy diszkont légitársaság járata nem szállt fel és két óra várakozás után mindenkit hazaküldtek, arra hivatkozva, hogy köd miatt nem indítható el a gép. Mivel pár óra elteltével sem indult járat, a légitársaság viszont nem ajánlott fel semmilyen alternatív megoldást, az utasok maguk szervezték meg a hazautat, buszt béreltek saját költségükön. Az OFE szerint ez az eljárás kifogásolható, az utasok kártalanítást kérhetnek, ha bizonyítani, illetve számszerűsíteni tudják kárukat.
Tavaly nyáron egy légitársaság törölte a Párizs-Budapest járatát. Az utasok ebben az esetben is maguk szervezték meg hazajutásukat autóbusszal. A légitársaság nem fizetett kártalanítást arra hivatkozva, hogy a törlést rajtuk kívül álló elháríthatatlan körülmény, műszaki hiba okozta. A későbbi békéltető testületi eljárás során bebizonyosodott, hogy a légitársaság tényleg nem köteles kártérítést fizetni. A buszbérlés költségeit végül állta a cég, de kötelessége lett volna az ellátásról is gondoskodni a következő járat indulásáig, mely bár hiába vártak az utasok, másnap sem érkezett meg. (Az élelmiszerek eladási árát egyértelműen kell feltüntetni. Ha ugyanazon a terméken több ár is van, a legalacsonyabb árat kell fizetni a kasszánál.)
Milyen jogok illetnek minket?
Amennyiben járatunkat törlik, vagy beszállásunkat visszautasítják (például túlfoglalásra hivatkozva), kártalanításra és a jegy árának visszatérítésére, vagy más járatra való átfoglalásra van jogunk, emellett a légitársaságnak gondoskodnia kell az ellátásunkról.. Kártalanításkor a repülőút távolságától függően 250-től 600 euróig terjedő kártérítést kaphatunk. Járattörlés esetén azonban nem jár kártalanítás, ha tájékoztattak bennünket a törlésről legalább 14 nappal a menetrend szerinti indulási időpontot megelőzően, vagy az eredeti menetrendhez közeli időben átfoglalást ajánlanak fel, illetve ha a járat törlését rendkívüli körülmények okozzák. (Egy 2007 májusában készült felmérés szerint a magyar válaszadók többsége (63%) úgy vélte, hogy a kereskedők Magyarországon kevésbé tartják tiszteletben a vásárlók jogait, mint az Európai Unió más tagállamaiban.)
Amennyiben a légifuvarozó arra számít, hogy egy járat indulása a menetrend szerinti induláshoz képest késni fog, a várakozási idővel ésszerű arányban frissítőket, díjmentes telefonálási lehetőséget kell felajánlania, emellett szállást is biztosítania kell, ha egy vagy több éjszakai ott tartózkodás szükséges.
Késésnek számít:
- 2 óra 1500 km-es vagy annál rövidebb útnál;
- 3 óra az összes Közösségen belüli, 1500 km-nél hosszabb út és az összes egyéb, 1500 és 3500 km közötti út esetén ;
- 4 óra a fentieken túl;
- 5 órás késés esetén a jegy vételi árának 7 napon belüli visszatérítésére vagyunk jogosultak.