Így könnyebb: utazás bosszúságok nélkül

Előfordult már Önnel, hogy a nyaralása rémálommá változott? Ha ismeri a jogait, akkor jelentősen csökkentheti ennek esélyét! Az EU fogyasztóvédelmi kampánya a hetedik állomásához érkezett.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a magyar lakosság tavaly 13,3 millió alkalommal utazott külföldre, ami 4 százalékkal több mint egy évvel korábban. 2007. január-szeptemberben az utasforgalmi egyenleg 271 milliárd forintot tett ki, ami 97 milliárd forinttal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában.

Ennek ellenére egy 2007 májusában készült felmérés szerint a magyar válaszadók több mint fele nem gondolta úgy, hogy amikor irodáknál foglalja le utazását, tisztában lenne fogyasztói jogaival. A társasutazásokat lefoglaló állampolgárok öt százalékának támadt az adott szolgáltatással kapcsolatban panasza és a panaszosok 12 százaléka kérte valamely fogyasztóvédelmi szervezet segítségét. (Az élelmiszerek eladási árát egyértelműen kell feltüntetni. Ha ugyanazon a terméken több ár is van, a legalacsonyabb árat kell fizetni a kasszánál.)

Mire érdemes odafigyelnünk egy társasutazásnál?

Ha megérkezünk a helyszínre, és kiderül, hogy valami nem felel meg annak, amit a tájékoztatóban, illetve a szerződésben ígértek, először is kifogásainkat jelezzük az utaskísérőnek, aki vagy orvosolja a helyszínen a problémánkat (például másik szobában szállásol el bennünket) vagy jegyzőkönyvet vesz fel. Ha ez utóbbit az utaskísérő nem teszi meg, panaszunkat érdemes dokumentálni: fotózzuk le, illetve írjuk le és írassuk alá utastársainkkal.

Még az utazás lefoglalása előtt tájékozódjunk, hogy a kiválasztott utazási iroda rendelkezik-e engedéllyel, vagyis vagyoni biztosítékkal bármely probléma esetén. Az utazási vállalkozókat a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal tartja nyilván, itt tudunk tájékozódni róluk (http://mkeh.gov.hu/kereskedelmi/nemzeti/idegenforgalmi). Abban az esetben, ha az iroda nem hajlandó hazaszállítani utasait vagy visszafizetni a részvételi díj előlegét, akkor közvetlenül az iroda által megjelölt hitelintézethez, illetőleg biztosítóhoz fordulhatunk igényünk érvényesítéséért. (Konkrét panaszokat találunk a FEOSZ honlapján: www.feosz.hu, ahol elérhetőek a nyilvános békéltető testületi határozatok).

Fontos tudnivaló, hogy a programfüzetnek elviekben tájékoztatnia kell többek között az útvonalról, a szálláshely komfortfokozatáról, a napi étkezések számáról, azokról a programokról, amelyeket az általános részvételi díj tartalmaz, a legalacsonyabb létszámról, amely feltétele az elutazásnak és az igénybe vehető biztosításokról. (A magyarok egyhatodának van problémája a mobilszolgáltatásokkal, vagy készülékvásárlással, ezért felvilágosító kampány indul.)

Mire figyeljünk a szerződés megkötése előtt?

Az utazási szerződésnek tartalmaznia kell a részvételi díjon kívül felmerülő egyéb kötelező költségeket is, mint például üdülőhelyi díj, adó stb.. Ha a külön felszámítható díjakról nem rendelkeztek, akkor úgy kell tekinteni, hogy azok a részvételi díjban benne vannak. (Az Európai Parlament képviselőinek többsége aláírta azt az írásbeli nyilatkozatot, amely a termékek eredetjelzésének egyértelműsítését sürgeti az európai fogyasztók és az ipar védelme érdekében.)

Fontos tudnunk, hogy a szerződésben meghatározott díjak csak abban az esetben emelhetők, ha ennek lehetőségéről a szerződés kifejezetten rendelkezik. Ilyen esetben is csak akkor, ha a közlekedési költségek nemzetközi díjszabási vagy hatósági árának változásai, adó, illeték, valamint a deviza forintárfolyamának időközi módosulásai indokolják az emelést. Az indulást megelőző húsz  napon belül azonban ebben az esetben sem lehetséges a díjemelés.

Ha nem tudunk részt venni az utazáson, helyettünk más is utazhat, vagyis jogosultak vagyunk arra, hogy részvételi jogunka más személy részére engedményezzük.

Bővebb információ
Magyarországon további információért és tanácsért az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülethez (OFE-hoz) fordulhatnak (www.ofe.hu). Az OFE ezen kívül rendszeres tájékoztatást ad a fogyasztói jogokat érintő változásokról, illetve érdekes, termékeket összehasonlító tesztekről olvashatnak a Kosár c. magazinban, mely a www.kosarmagazin.hu címen is elérhető.

Véleményvezér

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.
A magyarok többsége nem bízik saját állama szavahihetőségében

A magyarok többsége nem bízik saját állama szavahihetőségében 

Szomorú társadalmi látlelet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo