A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a magyar lakosság tavaly 13,3 millió alkalommal utazott külföldre, ami 4 százalékkal több mint egy évvel korábban. 2007. január-szeptemberben az utasforgalmi egyenleg 271 milliárd forintot tett ki, ami 97 milliárd forinttal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában.
Ennek ellenére egy 2007 májusában készült felmérés szerint a magyar válaszadók több mint fele nem gondolta úgy, hogy amikor irodáknál foglalja le utazását, tisztában lenne fogyasztói jogaival. A társasutazásokat lefoglaló állampolgárok öt százalékának támadt az adott szolgáltatással kapcsolatban panasza és a panaszosok 12 százaléka kérte valamely fogyasztóvédelmi szervezet segítségét. (Az élelmiszerek eladási árát egyértelműen kell feltüntetni. Ha ugyanazon a terméken több ár is van, a legalacsonyabb árat kell fizetni a kasszánál.)
Mire érdemes odafigyelnünk egy társasutazásnál?
Ha megérkezünk a helyszínre, és kiderül, hogy valami nem felel meg annak, amit a tájékoztatóban, illetve a szerződésben ígértek, először is kifogásainkat jelezzük az utaskísérőnek, aki vagy orvosolja a helyszínen a problémánkat (például másik szobában szállásol el bennünket) vagy jegyzőkönyvet vesz fel. Ha ez utóbbit az utaskísérő nem teszi meg, panaszunkat érdemes dokumentálni: fotózzuk le, illetve írjuk le és írassuk alá utastársainkkal.
Még az utazás lefoglalása előtt tájékozódjunk, hogy a kiválasztott utazási iroda rendelkezik-e engedéllyel, vagyis vagyoni biztosítékkal bármely probléma esetén. Az utazási vállalkozókat a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal tartja nyilván, itt tudunk tájékozódni róluk (http://mkeh.gov.hu/kereskedelmi/nemzeti/idegenforgalmi). Abban az esetben, ha az iroda nem hajlandó hazaszállítani utasait vagy visszafizetni a részvételi díj előlegét, akkor közvetlenül az iroda által megjelölt hitelintézethez, illetőleg biztosítóhoz fordulhatunk igényünk érvényesítéséért. (Konkrét panaszokat találunk a FEOSZ honlapján: www.feosz.hu, ahol elérhetőek a nyilvános békéltető testületi határozatok).
Fontos tudnivaló, hogy a programfüzetnek elviekben tájékoztatnia kell többek között az útvonalról, a szálláshely komfortfokozatáról, a napi étkezések számáról, azokról a programokról, amelyeket az általános részvételi díj tartalmaz, a legalacsonyabb létszámról, amely feltétele az elutazásnak és az igénybe vehető biztosításokról. (A magyarok egyhatodának van problémája a mobilszolgáltatásokkal, vagy készülékvásárlással, ezért felvilágosító kampány indul.)
Mire figyeljünk a szerződés megkötése előtt?
Az utazási szerződésnek tartalmaznia kell a részvételi díjon kívül felmerülő egyéb kötelező költségeket is, mint például üdülőhelyi díj, adó stb.. Ha a külön felszámítható díjakról nem rendelkeztek, akkor úgy kell tekinteni, hogy azok a részvételi díjban benne vannak. (Az Európai Parlament képviselőinek többsége aláírta azt az írásbeli nyilatkozatot, amely a termékek eredetjelzésének egyértelműsítését sürgeti az európai fogyasztók és az ipar védelme érdekében.)
Fontos tudnunk, hogy a szerződésben meghatározott díjak csak abban az esetben emelhetők, ha ennek lehetőségéről a szerződés kifejezetten rendelkezik. Ilyen esetben is csak akkor, ha a közlekedési költségek nemzetközi díjszabási vagy hatósági árának változásai, adó, illeték, valamint a deviza forintárfolyamának időközi módosulásai indokolják az emelést. Az indulást megelőző húsz napon belül azonban ebben az esetben sem lehetséges a díjemelés.
Ha nem tudunk részt venni az utazáson, helyettünk más is utazhat, vagyis jogosultak vagyunk arra, hogy részvételi jogunka más személy részére engedményezzük.