A netes összehasonlító vásárlási portál, a ShopAlike/LadenZeile elvégzett egy kutatást, ami segít megérteni, hogyan változtak meg felhasználóink online vásárlási szokásai 2020-ban.
Miként vásárolunk most?
Annak érdekében, hogy megértsük a szociológiai változásokat, amiket az év hozott, meginterjúvolták Terhi-Anna Wilska-t, a finn Jyväskylä Egyetem szociológiaprofesszorát a fogyasztói szokásokról, amiket a vásárlók felvettek 2020-ban, és arról, hogyan adaptálódhatnak az online boltok a szükségleteikhez a jövőben. Ez az év megmutatta, hogy képesek vagyunk az új szokások kialakítására, és ez a vásárlásra is vonatkozik. Míg ezelőtt a fogyasztók bármikor bármit megvásárolhattak a hagyományos üzletekben, most egyre több bolt költözött az online térbe, elérhetőbbé téve a vásárlást azok számára, akik otthon ragadtak.
Terhi-Anna Wilska megjegyzi, hogy azoknak a boltoknak, amik eddig nem voltak jelen a neten, online platformot kellett készíteniük. Különösen a kisebb üzletek, vegyesboltok és a hazai üzletek növekedése volt lényeges, és egyre többen vásárolnak például élelmiszert ezektől a boltoktól. 2020-ban az idősebb generáció, aki eddig nem próbálta ki az online vásárlást, megbarátkozott vele, és Terhi-Anna Wilska azt jósolja, hogy ez a jövőben is így fog maradni.
A ShopAlike felhasználói demográfiája a Google Analytics-ben megerősíti ezeket az észrevételeket: összesítve azokat az országokat, ahol működik a platformuk, a 65 év feletti korcsoport 84 százalékot növekedett 2020-ban az előző évhez képest. Dániában 142 százalékot, míg Finnországban 129 százalékot ugrott meg. Magyarországon az éves növekedés 107 százalék volt. Az úgynevezett silver surfers (ezüst szörföző) korosztály minden országban a leggyorsabban vagy második leggyorsabban növekvő demográfiának számított.
Ha a 13 európai platform összesített 2020-as vásárlási adatait nézzük, tisztán látható, hogy a bútorok és az otthonnal kapcsolatos termékek keresésében történt a legnagyobb fellendülés a tavalyi évhez képest.
A befőttesüvegek vezetik 2020-ban a legnagyobb növekedést mutató termékek Top 5-ös listáját, +554 százalékkal, ami azt tükrözi, hogy a lezárások alatt az emberek több időt fordítottak a főzésre és az egészséges életmódra. A relax fotelek + 205.33 százalékkal a 3. helyet birtokolják. A termék iránti kereslet is bizonyítja, hogy a pihentető, kellemes otthoni élettér egyre nagyobb hangsúlyt kap az életünkben, különösen az otthonról dolgozók körében. A fészerek +123.56 százalékkal feljöttek a 4. helyre. Ez annak köszönhető, hogy a kertészkedést is sokan választották a szabadidejük eltöltésére, és a kert kedvelt tartózkodási hellyé vált, mikor nem lehetett máshová menni. Nézd meg, milyen termékek szerepelnek még a Top 5-ös listán.
Hogyan fogunk a jövőben vásárolni, és hogyan készülhetünk fel 2021-re?
Néhány 2020-as trend hosszú távon is velünk fog maradni. Terhi-Anna Wilska szerint a jövőben különösen fontos lesz a biztonságba fektetni. “Az online vásárlásnak a jövőben megbízhatónak kell lennie. A kutatások bebizonyították, hogy az online shopping kétes vállalkozás lehet, különösen az idősebb korosztályok számára. Sokan megkérdőjelezik a biztonsági intézkedéseket, és azt, hogy mennyire biztonságos a fizetési információk megadása a netes csalók miatt. Ez különösen igaz az idősebb demográfiára. Ezenfelül a gyors szállítás, illetve a weboldal gyorsasága szintén fontosak, és nem szabad, hogy a netes vásárlás túl bonyolult legyen a felhasználó számára.", magyarázza. Azt is megemlíti, hogy nagy hangsúlyt kell fektetni a személyreszabott szolgáltatásra. Miután annyi mindent automatizáltak manapság, a személyes szolgáltatás luxussá vált. A vásárlók minél jobban azt érzik, hogy odafigyelnek és emlékeznek rájuk, anélkül, hogy agresszív célzott reklámokkal bombáznák őket, annál jobb lász számukra a vásárlási élmény.", mondja.