Fogyasztóvédelem: mit akar a magyar?

Több hazai árut, a jogszabályok szigorítását és ugyanolyan minőségű terméket akarunk, mint a nyugat-európai társaink - derül ki a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) félidejénél tartó fogyasztóvédelmi konzultációjából.

Az eddig feldolgozott több ezer válasz eredményeképpen megállapítható: a fogyasztók úgy vélik, még nem tart ott az ország, hogy enyhíteni lehetne a szabályok szigorán, a hatósági munka intenzitásán - közölte az NFH. Az eddigi összesítés alapján az is látszik, hogy a fogyasztók "vevők" az alternatív ösztönző eszközökre. A válaszadók mintegy 80 százaléka úgy vélte, a vállalkozások pozitív kiemelése arról tájékoztatja a fogyasztót, hogy hova érdemes menni vásárolni, kivel javasolt szerződést kötni. A pozitív lista első félével jól vizsgázott, jelenleg több mint 500 vállalkozás szerepel a hatóság nyilvántartásában - összegezte a hatóság.


Több magyar terméket szeretnénk

A fogyasztók érzékenyek a hazai sajátosságokra is: a válaszadók kétharmada szerint szükséges befolyásolni az üzletek kínálatát abba az irányba, hogy nagyobb számban legyenek magyar termékek a boltok polcain. A magyar fogyasztók ugyanakkor arra biztatják a hazai hatóságokat, hogy - a szlovák példához hasonlóan -, vizsgálják azt is, vajon valós-e az a megállapítás, amely szerint a globális gyártók Magyarországra - és a környező országokba - szánt termékei alacsonyabb minőségűek, mint a Nyugat-Európába gyártott azonos árui. (Az NFH 426 esetben összesen mintegy 23 millió forint bírságot szabott ki tavaly a szavatossággal, jótállással kapcsolatos fogyasztói kifogások, és a vásárlók könyvébe tett bejegyzések intézésének vizsgálata során.)

A szavatossági és a jótállási szabályozás szigorítása, a hatósági lehetőségek bővítése mellett tette le a voksát a válaszadók háromnegyede. A legtöbben úgy vélik, hogy a kereskedők sokszor maguk sem ismerik a szabályokat, kevés a kézzel fogható kötelezettség, új szabályokkal és a hatósági lehetőségek növelésével kell erősíteni a fogyasztók pozícióját. A jogszabályok módosítását, szigorítását szolgalmazzák a válaszadók a szolgáltatási szektor egyes ágazataiban is, például a termékbemutatóval egybekötött kirándulásokra vonatkozó előírások esetében - közölte az NFH.

Szeptember 30-ig
A hatóság július közepén indított fogyasztóvédelmi konzultációjának célja, hogy bárki elmondhassa véleményét az intézményrendszerről, a leggyakoribb problémákról, illetve a jövő lehetséges irányairól. A konzultáció keretében a kérdőív kitöltésére szeptember 30-ig van lehetőség az NFH honlapján, a fórumoldalán, a Facebook-oldalán, valamint a kormányhivatalok fogyasztóvédelmi felügyelőségeinek ügyfélszolgálatainál.

Véleményvezér

Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo