EU-s úti tervek

Az 5-ös összeurópai folyosó, Záhony fejlesztése, s az M3-as továbbvitele úgy is szerepel az Európai Unió hosszú távú programjában, hogy napirenden tartják a tagországok és a szomszédos államok közlekedési infrastruktúrája fejlesztését.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Európai Unióban, némiképp függetlenül a franciaországi "nem"-től, mellyel az alkotmányra, s nem mellékesen az EU bővülésére is szavaztak, változatlanul folyik a szakmai "aprómunka". Ennek egyik biztos jele, hogy a hét elején a mai uniós huszonötök és a velük szomszédos, harmadik országnak számító további huszonöt állam közlekedési kapcsolatrendszere fejlesztéséről folytattak szakértői tárgyalást Brüsszelben. Az ezen résztvevő  magyar szakértő, a gazdasági és közlekedési tárca EU-koordinációs főosztályának vezetője, Zsolnay Tamás arról adott információt, hogy hazánkat főleg az ukrajnai "irány", az úgynevezett 5-ös összeurópai folyosó például közvetlenül érinti, csakúgy, mint Záhony fejlesztése, s az M3-as továbbvitele. Azzal lehet számolni, hogy az unió már ősszel kész foglalkozni a közlekedési "nyitással", mivel feláll egy munkacsoport a koncepció kimunkálására.

A transz-európai közlekedési hálózat egyébiránt hasonló logikával működött már korábban is, akkor, amikor még nem volt tagja Magyarország az uniónak, ám Brüsszel foglalkozott az infrastruktúra-fejlesztés európai léptékű bővítésével. Már a 90-es évek legelején 14 prioritást fogalmaztak meg és alakítottak ki azok alapján projekteket. Az évtized közepén részletes, jogi szabályozással kiegészített tervek is készültek, térképek megrajzolásával együtt. Ekkor már 75 ezer kilométernyi út, 78 ezer kilométernyi vasút, 330 repülőtér, 270 tengeri, 210 folyami kikötő szerepelt Brüsszel elképzeléseiben. Körülbelül négy éve vetették papírra a közlekedéspolitika 10 éves időszakot átölelő fehér könyvét, benne a transz-európai közlekedési hálózat addigra már megtervezett és további projektjeivel. E programkészítési folyamat Magyarországgal a 90-es évek eleje óta számol, s az előző évtized második felétől a tíz plusz két csatlakozó országot is figyelembe veszi a TINA névre hallgató közlekedés-fejlesztési koncepció. Hazánk mindenesetre több mint 2000 kilométernyi úttal, 2700 kilométernyi vasúttal, a Ferihegyin kívül a sármelléki és a debreceni repülőtérrel, egy tiszai és hat dunai kikötővel hosszabb ideje szereplője a transz-európai közlekedési hálózat fejlesztésének.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo