EU-s úti tervek

Az 5-ös összeurópai folyosó, Záhony fejlesztése, s az M3-as továbbvitele úgy is szerepel az Európai Unió hosszú távú programjában, hogy napirenden tartják a tagországok és a szomszédos államok közlekedési infrastruktúrája fejlesztését.

Az Európai Unióban, némiképp függetlenül a franciaországi "nem"-től, mellyel az alkotmányra, s nem mellékesen az EU bővülésére is szavaztak, változatlanul folyik a szakmai "aprómunka". Ennek egyik biztos jele, hogy a hét elején a mai uniós huszonötök és a velük szomszédos, harmadik országnak számító további huszonöt állam közlekedési kapcsolatrendszere fejlesztéséről folytattak szakértői tárgyalást Brüsszelben. Az ezen résztvevő  magyar szakértő, a gazdasági és közlekedési tárca EU-koordinációs főosztályának vezetője, Zsolnay Tamás arról adott információt, hogy hazánkat főleg az ukrajnai "irány", az úgynevezett 5-ös összeurópai folyosó például közvetlenül érinti, csakúgy, mint Záhony fejlesztése, s az M3-as továbbvitele. Azzal lehet számolni, hogy az unió már ősszel kész foglalkozni a közlekedési "nyitással", mivel feláll egy munkacsoport a koncepció kimunkálására.

A transz-európai közlekedési hálózat egyébiránt hasonló logikával működött már korábban is, akkor, amikor még nem volt tagja Magyarország az uniónak, ám Brüsszel foglalkozott az infrastruktúra-fejlesztés európai léptékű bővítésével. Már a 90-es évek legelején 14 prioritást fogalmaztak meg és alakítottak ki azok alapján projekteket. Az évtized közepén részletes, jogi szabályozással kiegészített tervek is készültek, térképek megrajzolásával együtt. Ekkor már 75 ezer kilométernyi út, 78 ezer kilométernyi vasút, 330 repülőtér, 270 tengeri, 210 folyami kikötő szerepelt Brüsszel elképzeléseiben. Körülbelül négy éve vetették papírra a közlekedéspolitika 10 éves időszakot átölelő fehér könyvét, benne a transz-európai közlekedési hálózat addigra már megtervezett és további projektjeivel. E programkészítési folyamat Magyarországgal a 90-es évek eleje óta számol, s az előző évtized második felétől a tíz plusz két csatlakozó országot is figyelembe veszi a TINA névre hallgató közlekedés-fejlesztési koncepció. Hazánk mindenesetre több mint 2000 kilométernyi úttal, 2700 kilométernyi vasúttal, a Ferihegyin kívül a sármelléki és a debreceni repülőtérrel, egy tiszai és hat dunai kikötővel hosszabb ideje szereplője a transz-európai közlekedési hálózat fejlesztésének.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo