A most zajló, tíz országra kiterjedő bővítés az EU működésében is számos régi-új kérdést vet fel – mondta Palánkai Tibor. A szakember ezek közül elsőként emelte ki, hogy a kibővült EU-n belül megmarad-e a fő hangsúly a felzárkóztatás, modernizácilás kérdésén. Ugyanis elképzelhető egy olyan forgatókönyv is, amely szerint e folyamat lelassulhat. Akadnak még ennél pesszimistább forgatókönyvek is. Egy biztos: a közeljövőben három fő ponton várhatóak konfliktusok az Unión belül. Ezek a csomópontok az alkotmányozás, a 2007-től 2013-ig tartó új költségvetés kimunkálása, valamint a stabilitás; a közös biztonságpolitika kérdése.
Ezzel kapcsolatosan Gottfried Péter, a Külügyminisztérium államtitkára megjegyezte: amennyiben az alkotmányozás kudarcot vallana, az az EU jövőjét alapvetően, és negatívan határozná meg. A politikus ugyanakkor rámutatott: az utóbbi időben – szerencsére – háttérbe szorultak a többsebességes Európát szorgalmazó nézetek. Gottfried egyetértett Palánkaival abban, hogy a közeljövő legnagyobb kihívása az új költségvetés kimunkálása lesz. E téren több szintű és jól kitapintható konfliktusok tapasztalhatóak. Egyrészt érthető ellenállás tapasztalható a nettó befizetők, valamint a nettó kedvezményezettek között. De a régi és a most belépő tagállamok között is új feszültségek keletkezhetnek.
Ide kapcsolódóan Csaba László arról szólt, hogy véleménye szerint leértékelődik az EU újraelosztó szerepe. A közgazdász ezt azzal magyarázta, hogy a jelenlegi hat nettó befizető tagállam a jövőben nem áldoz többet a közösségi célokra. Manapság egyébként az Unió költségvetésének 0,97 százalékát fordítják ilyen célokra. Csaba szerint ez akár 0,8 százalékra is mérséklődhet, holott a vonatkozó előírások szerint az újraelosztás felső határa 1,27 százalék lenne.
Az új tagoknak ráadásul azzal a dilemmával is szembe kell néznie, hogy mely közösségi előírásokat milyen mélységig vegyék át. A globalizáció ugyanis nem jelenthet homogenizációt. Csaba László például a bolognai folyamat kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy Németországban, Franciaországban és Olaszországban igen magas a tartósan munkanélküli diplomások száma. Ez pedig nem lehet követendő példa Magyarország számára. Ugyancsak meg kell fontolni, hogy a közigazgatási reformot, (egyebek mellett) a régiókra való átállást miként valósítsa meg hazánk.
A beszélgetésből az is kiderült, hogy Palánkai Tibor 20-25 éves távlatban 35-38 tagú Unióval számol. Szavai szerint most az EU határai elérik a nyugati kereszténység határait. Amennyiben jóslata beválik, akkor az Unió külső határai egybe esnek majd a keleti kereszténység határaival. Palánkai szerint az biztosnak tűnik, hogy Oroszország egyhamar nem lesz a gazdasági-értéközösség tagja, ám azt nem zárta ki, hogy izlandi, norvég példákból okulva erős külső támogató-együtműködő állammá váljon Oroszország.
Elképzelhető a harmincnyolc tagú Unió is
Miközben a hetekben ér véget az Európai Unió (EU) legnagyobb arányú bővítése, Palánkai Tibor, egyetemi tanár már 35-38 tagállamból álló Uniót vizionál. Igaz a szakember ezt legkorábban 20-35 év múlva valószínűsíti. Csaba László közgazdász ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy az „egyen megoldások” kontroll nélküli átvétele számos kockázatot rejt magában a jelenlegi tagállamok és a most, illetve a távolabbi jövőben csatlakozni szándékozók számára. Mindez szerdán egy könyvbemutató kapcsán hangzott el.
Véleményvezér
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?
Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala
A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből
A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.