A brüsszeli bizottság befejezte a lakossági bankok vizsgálatának első szakaszát - az erről szóló jelentés szerint versenyellenes viselkedés tapasztalható a bankoknál -, de, mint közölték, további kutatásra van szükség, mert nem világosak a magatartás okai.
Különösen csalódást keltő a bizottság számára, hogy - csekély kivétellel - a bankok eddig egyszerűen nem válaszoltak a testület kérdőíveire, mondta az EU versenyügyi biztosa, Neelie Kroes hétfőn, a vizsgálat eddigi állását összefoglalva. A brüsszeli vizsgálódás már mindenesetre kimutatta, hogy az európai bankvilág még mindig töredezett, a bankok igyekeznek elbátortalanítani a konkurenciát új pénzintézetek megnyitásától, és bürokratikus akadályokkal próbálják eltéríteni az ügyfeleket a bankváltástól.
"A piaci szereplők számára a piaci részarányuk védelme fontosabb, mint a bővülés és az új lehetőségek keresése. Jól látunk egyes problémákat, de az okok még nem világosak, hiányoznak egyes információk, és a bankvilág nem adja ki ezeket." - mondta a brüsszeli biztos, hozzátéve, hogy a határidő október 9-e. A bankokat illető bírálat azonban szerény ahhoz képest, mint amit az áprilisban kiadott felmérést tartalmazott a hitelkártya-társaságokról. Azok, az EU-bizottság szerint, felháborító profitra tesznek szert az ügyfelek rovására. Kroes kiemelte a Mastercard bankközi díjait, mint amelyek alkalmasint megsértik az EU szabályait. Figyelmeztette az érintett cégeket, "ne legyenek illúzióik" afelől, hogy a bizottság nem lesz igen tevékeny az ügyükben.
Túl drága
A bizottsági jelentés szerint a hitelkártyacégek túl sokat számítanak fel az ügyfeleknek, magánszemélyeknek és kereskedelmi ügyfeleknek egyaránt, és a széttagolt piacon a díjak nagy mértékben eltérnek országról országra. Kroes hétfőn azt mondta, hogy a Mastercard és a Visa minden bizonnyal visszaél ezzel a helyzettel. A bizottság 2002-ben már egyszer kötelezte a Visát arra, hogy egyes nemzetközi ügyleti díjait a költségekre alapozza, és ne pedig "önkényesen" állapítsa meg az árait.