A világjárványt megelőzően sok fenntartás volt a távmunkával szemben, de a szükséghelyzet kikényszerítette a szemléletváltást. Jött a Covid, és hamar elérte azt, amit előtte sokáig nem sikerült: a kisebb és nagyobb cégek sorra rendelték el a home office-t azokon a területeken, ahol ez lehetséges volt. Ez persze óriási kihívást jelentett a kkv IT-szektornak, hiszen rövid időn belül kellett kialakítani ennek kereteit.
Ki kellett dolgozni az IT üzemeltetést végző csapatnak ennek szabályait, legyen az a vállalat belső erőforrása, vagy akár külső szolgáltató, meg kellett teremtenie a feltételeket, hogy az otthoni munkavégzés ugyanolyan biztonságos legyen, mintha a belső irodai hálózaton dolgoznának a kollégák. Erre leginkább a különböző végpontvédelmi megoldások, valamint a hálózati határvédelmi eszközök bizonyultak a legalkalmasabbnak. Arról, hogy ez mekkora változást jelentett, sokat elárul a KSH akkori felmérése, melyben látható, hogy a Covid kezdetekor 1 év alatt Budapesten 5,4 százalékról 21,3 százalékra nőtt a home office-ban dolgozók aránya. Vagyis minden ötödik fővárosi dolgozó távmunkában végezte feladatait.
Megszoktuk és megszerettük
Most, a járvány lecsengésével ugyan látható némi visszarendeződés, de az már szinte biztos, hogy a távmunka tartósan beépült a köztudatba, míg korábban csak kuriózumként tekintettünk rá.
A koronavírus kitörésekor az informatikusoknak, rendszergazdáknak gyors intézkedéseket kellett tenniük azért, hogy a megváltozott igényekhez alakítsák a hardver- és szoftver környezetet, miközben egyre világosabbá vált: aligha csak átmeneti megoldásokra van szükség. Az elmúlt években mind több jele volt annak, hogy a járvány után is sok munkáltató legalább részben megtartja a home office lehetőségét.