Csak nem túlvállaltuk magunkat?

okba fog kerülni az európai adófizetőknek a Galileo-projekt, még az eredeti tervnél is lényegesen többe - tudta meg a Financial Times Deutschland gazdasági napilap. Brüsszel május 10-ig adott időt a műholdas navigációs rendszert majdan üzemeltető társaságnak a koncessziós szerződés aláírására.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Diplomáciai körökből származó értesülések szerint viszont a nyolc résztvevő vállalat vonakodik a határidő betartásától, mivel nem akarják magukra vállalni a ki nem próbált technológiában rejlő kockázatokat. A négymilliárd eurós tervet tehát vagy fel kell adni, vagy az adófizetők pénzéből kell finanszírozni.

A Galileo-program célja egy polgári hasznosítású, világméretű műholdas rádiónavigációs rendszer létrehozása, amely helymeghatározáson alapuló szolgáltatásokat nyújt majd. Ezeket mindenekelőtt a közlekedés, a mezőgazdaság, a környezet- és katasztrófavédelem, valamint a határvédelem területén lehetne felhasználni.A Galileo kétméteres pontossággal biztosítaná a helymeghatározást, és ezzel jelentős mértékben felülmúlná az amerikai GPS rendszert. A Galileonak 2012-ben már működnie kellene. A késlekedés már eddig is 338 millió euró többletköltséget okozott az EU-nak.

Túl optimisták voltak?

Jacques Barrot uniós közlekedési biztos (akit utoljára Demszky hozott hírbe) szerint az eredetileg tervezetten túl további 1,2 milliárd euróra lesz szükség a harminc műhold pályára állításához. Ennek finanszírozására számos tervezetet terjeszt az EU-Bizottság elé az elkövetkező két hétben. Ezekben áttekinti a rendelkezésre álló lehetőségeket - a projekt teljes feladásától kezdve annak teljes mértékben "közüzemi" üzemeltetéséig. Barrot azt a megoldást részesítené előnyben, amelyben közpénzből finanszíroznák a rendszer infrastruktúrájának kiépítését.

Az üzemeltető konzorcium tagjai lennének egyebek között az EADS, a Thales, valamint a Deutsche Telekom vezetésével alakult csoport. A projektben részt vevő egyik vállalat illetékese úgy nyilatkozott, hogy a közös vállalatot megalakították ugyan, de nem áll szándékukban olyan szerződést aláírni, amely a kivitelezési költségek kétharmadának felvállalására kötelezné őket. "Ennek egyszerűen nincsenek meg a piaci feltételei" - jelentette ki. "Túl optimisták voltunk. A legtöbb célra tökéletesen megfelel a GPS pontossága".

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo