Covid után háború – hogyan éljük túl?

Az utóbbi három évben fogyasztóként sok új helyzettel kerültünk szembe, melyeknek voltak negatív és pozitív hozadékai. Van, amit értünk, van, amit tanulunk, van, amit képtelenek vagyunk megérteni vagy elfogadni. De közgazdászként figyelve az utóbbi három évet is különösen érdekes időszakot élünk meg. Nézzük, mit tanulhattunk a covidból, ami hasznunkra lehet a háborús válságban.

Azt hihetjük, hogy a covid a mostani helyzethez képest egy sokkal kezelhetőbb, átláthatóbb helyzet volt. Ott „csak” a vírussal kellett küzdeni. A lezárások a mentális állapotunkat mindenképpen negatívan befolyásolták. A megszokott és szocializálódásunk során megtanult normák alkalmazása nem volt lehetséges, kielégítő. (Gondoljunk csak arra, hogy a nagyszülők és unokák közötti emocionális kapcsolat az online térre tevődött át. Vagy hogy az iskolák, egyetemek online oktatása miatt a korábbi face to face kapcsolatok szintén virtuálissá módosultak.)

A háború okozta helyzet azonban ennél még drasztikusabban változtathatja meg a szokásainkat, a vevői magatartásunkat, az életünket. Lesznek termékek, amelyek egy adott időre hiánytermékké válnak. Energiaszűke esetén meg kell gondolni, hogy a korábban megszokott és mindennapi kényelmünket, igényünket kielégítő energiaszükségleteinkből mit tartsunk meg, mit alakítsunk át. Nem beszélve Ukrajna és Oroszország a világ élelmiszeripari ellátásában betöltött szerepéről.

Bizony újra átértékelünk és tanulunk. Alkalmazkodunk. Közben pedig várjuk, hogy visszatérjen minden a megfelelő mederbe és visszakapjuk megszokott biztonságunkat mind anyagi, mind érzelmi téren.

Azért talán olyan is van, amit ezekből a nehéz időszakokból „nyerhetünk”. Így például a tudatosabb életmód, az energiatakarékosság, a készpénzmentes vásárlás, a higiénikus környezet kialakítása és a túlélési képességünk fokozása. Emberi kapcsolataink felértékelődtek a bezártság után, megtanultunk újraértékelni és a következtetéseket levonni. A kérdés csupán az, hogy ezen tapasztalatok birtokában valóban képesek vagyunk-e szokásainkon változtatni?

 

Véleményvezér

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat 

A magyar állam inflációt generál.
Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk

Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk 

Nagyon döcög a magyar agrárágazat.
Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort 

Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort  

A miniszterelnök eltűnt.
25-30 százalékkal drágul az alma

25-30 százalékkal drágul az alma 

Nem sok jót várhatunk az idén mezőgazdaságunktól.
Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés

Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés  

A Nyugdíjas Parlament úgy látja, a tervezett lépés nagymértékben elbizonytalanítja a megtakarítókat.
Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik

Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik  

A Tisza Párt elnöke az oktatás és a szociális szféra fel fordul. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo