Az év thrillere: a valóság

Edward Snowden nyilvánosság elé lépésének lidérces hangulatát kapta el hitelesen Laura Poitras, aki Oscart nyert alkotásáért. A Citizenfour nyitófilmként szerepelt a Tel Aviv-i DocAviv dokumentumfilmfesztiválon, Magyarországon pedig a Titanic Filmfesztiválon debütált.

Kétféle dokumentumfilm létezik: az egyik visszatekintve, archív felvételekkel elemzi a múltat, a másik a jelen időben formálódó történelmet kapja lencsevégre, mint annak első szemtanúja, krónikása. A Citizenfour az utóbbi csoportba tartozik. Amikor egy a nevét elhallgató informátor kódolt e-mailekben elkezdte csepegtetni a bennfentes információkat az amerikai Nemzetbiztonsági Ügynökség (NSA) globális megfigyelési programjáról Laura Poitrasnak, a rendezőnő talán nem is sejtette, milyen észvesztő leleplezéseket fog hallani.

2013 júniusában bombaként robbant a hír: a Facebook, a Google, az AT&T, a Yahoo, az AOL, a Skype, a YouTube, az Apple, a Microsoft adatokat szolgáltat az USA hivatalos szerveinek. E-maileket, fotókat, hangfelvételeket, videókat, fájlokat... Rólunk. Rólad. Önről. (A magyar Belügyminisztérium épp most tervezi a teljes magyar lakosság arcképének nyilvántartását. A tervezett törvény szerint a hatóságok egyszerre akár több tízezer polgár mobiltelefon- és internetforgalmát online ellenőrizhetnék, lehallgathatnák.)

A film beviszi a nézőt a hongkongi The Mira hotel szobájába, ahol két újságíró és Edward Snowden nyolcnapos agyalása során megszületett a botránycikk. Jóval többet kapunk azonban, mint szimpla interjúfilmet. Poitras néma, kísérőzene nélküli inzertekben tudatja velünk, hogy az amerikai kormány egy titkos megfigyelőlistára helyezte őt, miután 2006-ban dokumentumfilmet készített az iraki háborúról. (1,2 millió ember van e listán, állítja a rendezőnő.) Berlinbe költözött hát, hogy biztonságban tudja a nyersanyagait.

Így figyelhet meg digitálisan a főnök!
Kamerás megfigyelés, ujjlenyomat azonosítás, GPS nyomkövető: a technológia fejlődésével a munkavállalók megfigyelésének széles köre vált lehetővé, azonban az egyes módszerek gyakorlati alkalmazásakor a munkáltató könnyen jogsértést követhet el. A Munka Törvénykönyve engedi a munkavállaló ellenőrzését a munkaviszonnyal összefüggő magatartása körében, de mindez csupán bizonyos feltételek teljesülése esetén tekinthető jogszerűnek.
Poitras sejtelmesen adagolja a vizuális infókat. Snowden csak lassan ölt testet (és arcot), ám amikor megjelenik a vásznon, közvetlen közelről látjuk egy alapvetően visszahúzódó, de az igazságérzete miatt saját határait meghaladó komputergeek idegességét, rágódását, ahogy próbálja felmérni a veszélyeket, és kezelni a hirtelen ráirányuló médiafigyelmet. Snowden kiváló interjúalany. Választékosan beszél, és kristálytiszta a logikája. A film infóintenzitása sem utolsó. Megtudjuk például – bár Obamáék ezt tagadták –, hogy a Fehér Házban van kidolgozott kiberháború-stratégia, az NSA vezetői (Keith Alexander, James Clapper) sorozatosan hazudtak a kongresszus illetékes bizottsági meghallgatásán, Nancy Pelosi demokrata frakcióvezető mindent tudott az adatgyűjtési programról. Az is kiderül, az unatkozó NSA-alkalmazottak időűzésként nonstop drónkamera-felvételeket nézegetnek, egy-egy épületet vagy ablakot, akár órákon át.

A rendezőnő meg-megszakítja a beszélgetés fonalát a bizonyítékokkal: az NSA belföldi (Bluffdale, Utah) vagy a szövetséges államokkal együttműködésben külföldön épített telepeinek látványával (Németország, Anglia). Ezek a létesítmények „analóg kommunikációt is tudnak szenzoraikkal detektálni, és retroaktívan visszakutatni a kommunikációdat” – meséli Snowden. Sajnos, Poitras nem fejti ki, ez pontosan mit jelent.

A film legmegkapóbb pillanata, amikor Snowden az ablakon kibámulva felismeri, hogy élete végérvényesen megváltozott. A botrány kitört, annak minden jogi konzekvenciájával. Egzisztenciális magány ez. Beleillik a ʼ70-es évek hollywoodi paranoia-thrillereinek sorába (A keselyű három napja, Dominó elv, A Parallax-terv). A hatalom és a rendszer ellen feszülő ember dinamikája mit sem változott. Letargikus, borúlátó a tonalitás: George Orwell utópiájának valósággá válásán már nem dühöngeni, csak melankolikusan és rezignáltan merengeni tud az ember.

A nem fikciós kategóriában általában olyan doksinak adnak Oscart, amely egy éppen eget rengetően aktuális és fontos témát dolgoz fel elgondolkodtatóan, nagy intellektuális töltettel, és/vagy filmszerűség tekintetében is pompásan megkonstruált vizuális élmény. A Citizenfour mindkét szempontból helytáll.

Véleményvezér

Francia-német ellentét állhat a befagyasztott orosz vagyon körüli vita mögött

Francia-német ellentét állhat a befagyasztott orosz vagyon körüli vita mögött 

A németek keményebbek lennének Moszkvával.
A bíróság betiltotta a kormánypropagandát

A bíróság betiltotta a kormánypropagandát 

Elharapódzott a hazudozás.
Na erre mit lép Trump, Putyin megfenyegette az USA-t

Na erre mit lép Trump, Putyin megfenyegette az USA-t 

Putyin keménykedik Venezuela ügyében.
Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo