A magyar politikusok szerint a lobbi jó...

A Burson-Marsteller, a világ egyik vezető nemzetközi kommunikációs tanácsadó cége a mai napon közzétette 15 európai ország és a brüsszeli politikai közösség részvételével készített, a politikai elit lobbizással kapcsolatos nézeteit vizsgáló felmérésének eredményeit. A felmérést ismertető tanulmány szerint az egyes európai országok között óriási különbségek mutatkoznak abban, hogy az adott államban működő pártok, illetve politikai vezetők miként tekintenek a lobbizásra, és miként fogadják el azt a kormányzati döntéshozás részeként.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Európa szerte a politikai elit 48%-a gondolta úgy, hogy a lobbizás pozitívan járul hozzá a demokratikus folyamatok működéséhez. Az eredmények jelentős mértékben magasabbak voltak Magyarországon és Olaszországban, ahol a felmérésben résztvevők 67%-a gondolta úgy, hogy a lobbizás jótékony hatású, ugyanakkor Lengyelországban a politikai vezetők csupán 3%-a lát pozitívumot a lobbizásban.

„A különböző európai országokban működő rendkívül változatos politikai csoportosulások merően eltérően gondolkodnak a lobbizás közvetlen jelentőségéről és a lobbisták működéséről országaikban." - mondta Jeremy Galbraith, a Burson-Marsteller vezérigazgatója Brüsszelben, a tanulmány ismertetése kapcsán. „Ez a tanulmány nagy segítséget nyújt a hatékony lobbi-módszerek elsajátításához, és nagyszerű útmutatónak bizonyul az európai politikusok és tisztviselők lobbizással kapcsolatos nézeteiről. A felmérés egyúttal rávilágít arra a lobbistákkal kapcsolatos elvárásra, hogy transzparensen működjenek."

Nyílt lobbistákat a tisztviselők kedvelik

 „A felmérés betekintést nyújt a lobbistáknak a leghatásosabb módszerekbe és a legígéretesebb kommunikációs csatornákba: rámutat, hogy a tisztviselők a saját területükön belül a nyílt és célzott üzenettel rendelkező lobbistákat kedvelik. Ez megnyugtat engem és remélem, hogy a nyilvánosságot is." - mondta a tanulmány eredményeinek ismertetésekor jelen lévő Siim Kallas, az Európai Bizottság alelnöke, egyúttal az adminisztratív ügyekért, a pénzügyi ellenőrzésért, és a csalás elleni fellépésért felelős biztosa.

Ez a negyedik lobbizással kapcsolatos Burson-Marsteller felmérés, amely már 15 európai országra terjed ki, továbbá magába foglalja az előző három beszámoló során az Európai Uniót reprezentáló brüsszeli intézményeket is. A tanulmány több mint 500 interjún alapul, amelyeket a Burson-Marsteller, illetve hat európai tagországban partneri megbízásából a Penn, Schoen & Berland (PSB) készített 2009. február és 2009. július között. Az interjúk 18 kérdésből álltak, amelyekkel a tisztviselők lobbizással és lobbistákkal kapcsolatos észrevételeit vizsgálták. Az interjúk online, telefonon és élőben folytak politikusokkal, a nemzeti parlamentek és az Európai Parlament képviselőivel, a nemzeti kormányzati szervek és európai szervezetek rangidős tisztviselőivel.

A görögök szerint nem (annyira) fontos a nyíltság

A felmérés egyik fő témája a nyíltság. A tanulmány résztvevőinek 64%-a alapkövetelménynek tartja, hogy a lobbisták érthetően ismertessék saját maguk és az általuk képviselt csoportok (iparági, vagy civil szervezetek) érdekeit. A legtöbb nemzetközi és európai uniós szabályzat hivatalosan is előírja ezt a lobbistákkal szemben felállított követelményt. Ugyanakkor a felmérés eredményei ezzel kapcsolatban is országtól függően más-más képet mutatnak. Például Spanyolországban a résztvevők csupán 26%-a tartotta a nyíltságot alapkövetelménynek, míg ez a szám Görögországban elérte a 86%-ot is.

A felmérés azt is egyértelműen kimutatta, hogy a gazdaság területeit képviselő iparági lobbisták minden téren sikeresebbek a civil szervezeteknél. Ez alól csak a fogyasztói termékek, valamint az élelmiszeripari ágazatok jelentenek kivételt, amelyeknél mindkét típusú lobbi hasonlóan hatékonynak bizonyult. Az eredmények azt mutatják, hogy a kereskedelmi egyesületek számítanak a legsikeresebb lobbista csoportnak, amelyeket a szakszervezetek és a cégek követnek a hatékonysági rangsorban. A civil szervezetek a negyedik helyet foglalják el közvetlenül a public affairs tanácsadók előtt.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo