A törlesztő miatt nem tudunk félretenni

A magyar lakosság 45%-a törleszti hitelét, és noha tisztában vagyunk a takarékoskodás fontosságával, ezt éppen az adósságrendezés miatt nem tudjuk megtenni. A banki szolgáltatásokat nem ismerjük eléggé, és a pénzügyi tudatosság is hiányzik a lakosságból. Minden második adós a lakáskölcsönét törleszti, az áruhitel pedig számottevőbb, mint a gépjármű lízing – derült ki a Jófogás és a GKI közös kutatásából.

Kép: Fotolia

A Z generáció több mint 60%-a egyáltalán nem tájékozott a különféle banki termékek elérhetőségeit illetően, 16%-uk pedig mindössze a bankkártyával és online szolgáltatásokkal tudja összepárosítani ezt a fogalmat. Tekintettel fiatal életkorukra, ez még talán elfogadható is, ugyanakkor Y-Babyboom (35%-28%) generációnál is erősen hiányos banki ismeretek derültek ki. A Jófogás 10 000 aktív internetező bevonásával vizsgálta a lakosság pénzügyi tájékozottságát és lehetőségeit.

A Z generáció mindössze negyede rendelkezik megtakarítással, jellemzően készpénzzel. A Y korcsoport 45%-a viszont már előtakarékoskodik, lakáskassza és lakástakarék formájában, a készpénz megtakarítás pedig további 35%-uknál jelentkezik. A megtakarítási formák szélesebb skálája (pl. biztosítások, betétek stb.) csak az X generációtól felfele figyelhetők meg.

A legnagyobb hiteltörlesztés az X generációt jellemzi, több mint 60% küzd havonta ilyen irányú kiadással. Az Y és a Babyboom nemzedék esetében ez az arány 40%-ra csökken. Mindhárom generációnál a lakáscélú hitelezés a legelterjedtebb, de az Y generáció 20%-a törleszt diákhiteleket, nehezítve ezzel a lakáscélú kölcsönért való folyamodás lehetőségét.

Egymilliós betétre húszezer forint kamat?
Két százalék fölötti betéti kamatok is elérhetők egyes hitelintézeteknél, miközben más piaci szereplők megtakarítási lehetőségei szinte kamatmentesek. Az egymilliós megtakarításnál elérhető húszezer forintos kamat nem tűnik soknak, de biztonságosabb, mint otthon, párnacihában tartani a készpénzt.
A karácsony megdobja a hiteleket

A lakáscélú kölcsönök után áruhitelekért folyamodunk a legtöbben, és csak ezután következik a gépjárműlízing. „Kíváncsiak voltunk arra is, hogy az emberek nagyobb értékű online vásárlásaikat milyen forrásból finanszírozzák. Kiderült, a lakosság 61%-a erre a célra saját forrást használ, áruhitelt 9% vesz fel, 12% pedig a kettőt kombinálja. A maradék 18% alternatív forrást használ, azaz inkább személyi kölcsön lehetőségével él, vagy például a családja segíti a vásárlásban – tette hozzá Palocsay Géza, a Jófogás ügyvezetője. „A keresetkiegészítés alternatív forrására pedig a válaszadók 91%-a használ apróhirdetési portálokat, ahol túlad megunt vagy nem használt dolgain. Míg a karácsonyi időszakot nem jellemzik nagyobb áruhitelek, mint az év többi részét, hiszen kölcsönt sokkal inkább saját magunk számára veszünk fel, mint ajándékozás céljából, addig a Jófogáson éppen az ünnepek után indul egy nagyobb dömping a kevésbé hasznos ajándékok áruba bocsájtásával.”

Bár a megkérdezettek 82%-a rendelkezik bankkártyával, negyedük nem ismeri annak felhasználhatóságát, és a legtöbben még ma is csupán készpénz felvételkor és hagyományos boltban való vásárláskor veszik elő azt. Az online vásárlások ilyen módú kiegyenlítése leginkább a legfiatalabb generációt, a Z korcsoportot jellemzik, noha ez a korosztály egyébként 70%-ban még bankkártya nélkül kezeli felmerülő pénzügyeit.

Nyugdíjat, de miből?
A magyarok legnagyobb arányban a nyugdíjas években várható jövedelmük mértékétől, valamint a súlyos betegségektől tartanak felmérések tanúsága szerint. Nem is alaptalanok az aggályok: az MNB tanulmánya is rámutatott: csak 2030-ig biztosak a nyugdíjak. Ennek tükrében még riasztóbb adat, hogy a 18 és 65 év közötti lakosság mindössze tíz százalékának van megtakarítása.

Véleményvezér

Cenzúrázta magát a köztársasági elnök

Cenzúrázta magát a köztársasági elnök 

Minden idők leggyengébb köztársasági elnöke címre pályázik Sulyok Tamás.
Mészáros Lőrincnek már három éves unokája is földtulajdonos

Mészáros Lőrincnek már három éves unokája is földtulajdonos 

Egyre nő a kapzsiság az oligarcháink világában.
Újabb orbáni illúzió ment füstbe

Újabb orbáni illúzió ment füstbe 

Az orosz békeszándék csak időhúzás.
Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo