A közösségi oldalak egyben mércék is a kereskedelem számára

A piacok reneszánszát éljük, ma már a fiatalabb generáció körében is trendinek számít a piacozás. Népszerűségük a közösségi oldalak megjelenésével is nő. Magyarországon a Fény Utcai Piac a közösségi média legnépszerűbb szereplője egy friss felmérés alapján.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Noha a legnagyobb nemzetközi piacok már régóta előszeretettel használják a közösségi médiát vásárlóikkal való kommunikációra, a budapesti piacokról most jelentek meg először összehasonlító adatok az ArvaliCom kommunikációs ügynökség jóvoltából. „Egy piac mindig gyorsabb és közvetlenebb módja a kapcsolatteremtésnek és az információ áramlásnak vevő és eladó között, a megosztott kreatív fotók pedig egyfajta „közösségi garanciát” is jelenthetnek az áruk és a piacok számára”, állítja Bender Krisztina, az ügynökség operatív igazgatója. Mivel a piacok a fiatalabb korosztályokban is egyre népszerűbbekké váltak, így nem csoda, hogy az általuk használt közösségi média felületeken egyre több követőjük van. De vajon mennyire érzékelhető ez a trend hazánkban? Megvizsgálva a számottevő jelenléttel bíró piacokat úgy tűnik, kézzel foghatóan, a Fény Utcai Piac ugyanis a Facebookon már 8200 körüli rajongótáborral büszkélkedhet, és ezzel a legnépszerűbb piaci oldal tulajdonosának számít. Őt követi a sorban a Belvárosi Piac, a maga 7900 fős táborával, a képzeletbeli dobogó harmadik helyét pedig a Lehel utcai piac foglalja el mintegy 2200 kedvelővel. A Fény Utcai Piac, egyedüliként, jelentős rajongótábort alakított ki az Instagramon is, ahol már több mint 1000 fő követi. Értékelésben is a Fény Utcai Piac vezet, 4,5-ös értékkel, itt a Lehel Piac 4,3 pontjával megelőzi a 4,2 pontos Belvárosi Piacot.

Kép: SXC

Piacra járni az új divat?

Fűszeres Eszter gasztroblogger szerint a piacon az az izgalmas, hogy mindig érik meglepetések az embereket, olyan termékekre is lelhetnek, amelyek akár módosítják az eredeti recept tervet és elképzelést. A szakértő még nagymamájától tanulta azt a módszert, amit másoknak is ajánl, miszerint először körbe kell járni mindent figyelmesen, és utána döntéseket hozni, vásárolni.

Egyre inkább úgy tűnik, hogy míg korábban az idősebb korosztály életterének tartották a piacokat, ma már a fiatalabb generációk is előszeretettel választják, sőt, kifejezetten divattá vált itt vásárolni. A Fény utcai Piac egy korábbi online kutatása is megerősítette, az adatok szerint jelenleg ugyan még többen járnak szupermarketbe, mint piacra (92 versus 74%), de hamarosan reneszánszukat élhetik a piacok, mivel arra a kérdésre, hogy hova szeretnének inkább járni a fiatalok, már 83% szavazott a piacokra és csak 14% a szupermarketekre. Ez azt jelzi, hogy csak a kényelem és egyfajta kényszer hajtja őket a nagyobb élelmiszerüzletekbe, a szívük máshova húzná őket.

A vásárlók átlagosan havi 1-2 alkalommal térnek be egy piacra, 30%-uk hetente ejti útba, a leglelkesebbek pedig hetente akár 2-4 alkalommal is ellátogatnak, közöttük egyre több a fiatal. Az okok mögött nagy részben az egészségtudatos életmód terjedése áll. Ennek alappillérét a jó minőségű termékek, zöldségek és gyümölcsök fogyasztása adja a rendszeres mozgás mellett. Ilyen portékákat pedig általában a piacról a legkönnyebb beszerezni, ahol gyakran jóval nagyobb a választék, több kereskedő különböző árucikkeket ajánl, és termelői áruk is vannak. Ráadásul a felmérés szerint a fiatalok 71%-a már hetente többször is fakanalat ragad ellentétben a nemzetközi trendekkel, ahol visszaszorulóban az otthoni főzés.

Újra divatba jön a piacozás
A fiatalok inkább főznek, és szeretik a piacon beszerezni a hozzávalókat, viszont kevéssé fine dining- és nem is gyorsétterem-pártiak. A zöldség és gyümölcs népszerűbb, mint az édesség, és ha nem lenne a közelükben szupermarket, akkor a többségük piacra járna – derül ki a Fény Utcai Piac legfrissebb online kutatásából.
Ahány ház, annyi szokás…

Noha a nemzetközi trendek szerint a gyorsan elérhető táplálkozási lehetőségek dominálnak, számos európai piac kínál különleges ízeket az igazi ínyenceknek. A rotterdami Markthal-nál például éppúgy kóstolhatunk surinami fűszeres kolbászt, mint fagyos joghurtot. Nagy kincsek lelőhelye a londoni Dalston Market is, ahol különleges dzsemek, felvágottak vagy növények közül válogathatunk. Számunkra talán formabontónak tűnhet a finnországi Kauppatori piac, ahol a rénszarvas mindenféle formában kapható: füstölve, sózva, netán szárítva. A tengeri ételek szerelmeseinek azonban maga lehet a kánaán a helsinki piac, ahol a friss heringet és lazacot forró, gőzölt krumplival tálalják. A bécsi Naschmarkt igazi osztrák ízekkel operál, a bécsi szelet és a hozzá fogyasztott bécsi kávé mellett sambusakot (indiai hússal vagy zöldséggel töltött, intenzív fűszerezésű táskát) vagy palacsintát is kérhetünk az árusoktól. Különlegességekben a budapesti Fény Utcai Piac is bővelkedik, a hortobágyi haltól kezdve az erdélyi mititei-ig (ejtsd miccs, ami egy három húsből készült, fűszeres rudacska), és akkor még nem is említettük a fenséges báránykolbászt, a sajt-és sonka különlegességeket vagy a piac legendás lángosát. Itt akár az ügyeinket is könnyűszerrel intézhetjük, ugyanis a piac területén több mint 100 üzlet, bank, patika és lottózó is található a ruhaüzletek, a régiségbolt és a növekvő számú éttermek mellett.

Annyi tehát bizonyos, hogy bár ahány ház, annyi szokás, piacra járni a világ minden pontján jó, és érdemes a közösségi média felületeken is böngészni őket. A piaci nyüzsgés, a színek, az illatok pedig visszacsábítják azokat, akik egyszer már belekóstoltak a hangulatába.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo