A Közép-Kelet európai 80%-kal szemben ez az arány Amerikában, illetve Ázsia egyes országaiban 30-40 százalék körüli. A megkérdezettek többsége – 90 százaléka – a megtakarítások növelésére két ösztönzőt jelölt meg: a fizetésemelést (53%) és a megtakarítások adókedvezménnyel történő támogatását (37%) – derül ki abból a kutatásból, amelyet 12 országban végeztek el az Aegon megbízásából.
A leendő nyugdíjasok többsége úgy véli, növelnie kellene nyugdíjcélú megtakarításait annak érdekében, hogy időskori életszínvonala megfeleljen mostani elvárásainak. A megkérdezettek jövedelmük 72 százalékával lennének elégedettek nyugdíjasként. A felnőtt lakosság alig egyötöde vélekedik úgy, hogy nyugdíjcéljait biztosan el tudja majd érni, és a megfelelő életszínvonalat biztosítani tudja magának – a többi között ez derült ki abból a felmérésből, amit az Aegon 12 országban 12 ezer aktív, illetve már nyugdíjas felnőtt megkérdezésével készített.
Itthon a megkérdezettek csaknem fele (45%) növelné megtakarításait adókedvezmény hatására. Erre egyébként most lehetőségük is lesz, hiszen január elsejétől a nyugdíjbiztosításra befizetett összeg 20 százaléka jár személyi jövedelemadó (szja) kedvezményként a befizetőnek. Az adójóváírás legfeljebb évi 130 ezer forint lehet, és a 2013. december 31. után kötött nyugdíjbiztosításokra vehető igénybe.
„Az egyéni élet- és nyugdíjbiztosítási piacon régóta meglévő hiányt pótol a januártól bevezetett 20 százalékos adójóváírás. Biztosra vesszük, hogy jelentősen ösztönözni fogja a nyugdíjcélú megtakarítási hajlandóságot” – mondta Tavaszi Beatrix, az Aegon Magyarország életbiztosítási termékfejlesztési igazgatója.
Érdekesség, hogy amíg a magyarok mindössze 8 százaléka jelölte meg a pénzügyi ismeretek bővítését, mint megtakarítási ösztönzőt, addig a többi országot tekintve ez az arány 20% körüli, különösen magas Kínában (38%) és Japánban (27%). Magyarországon főleg a fiatalabb korosztály szeretne több információhoz jutni a nyugdíjának megtervezését illetően. Egy másik kutatás eredményei is azt mutatják, hogy a huszonéves korosztály már van legalább olyan tudatos, mint szülei generációja, az öngondoskodás fontosságának üzenete látszólag náluk célba talált.