55 felett megáll az élet

A kemény munkának közel akkor szerepe van a boldogulásban mint a kapcsolati tőkének, a családi háttérnek vagy a szerencsének - mutat rá a TÁRKI Háztartás Monitor 2008 felmérése.

Leginkább a háztartásfő iskolai végzettsége és gazdasági aktivitása játssza a legfontosabb szerepet abban, hogy egy adott háztartás tagjai szegénynek tekinthetők-e. Szintén számít a háztartásfő etnikai hovatartozása, a gyermekszám, valamint az egyedül élés is - közölte Szívós Péter, a tanulmány egyik szerkesztője.

A magyar háztartások 2007 szeptemberét megelőző időszakban havonta átlagosan 131.448 forintot költöttek, két éve ugyanez 126.249 forint volt. Ez ugyan nominálisan 4-5 százalékos emelkedést jelent, ami azonban a 113 százalékos általános fogyasztói árindexszel számolva 7-8%-os reálcsökkenéshez vezetett. Ezt a trendet támasztja alá a KSH jelentése is, mely 1-2%-os lakossági fogyasztás volumencsökkenését prognosztizálta. Ez a 2007-es év második felében az árnövekedések hatására felgyorsult.

Megtakarítás: hol van, hol nincs

A megtakarítással rendelkező háztartások aránya nem változott 2005 és 2007 között. Mint két éve, úgy a 2007-es vizsgálat is rámutatott, hogy a lakosság fele rendelkezik valamilyen megtakarítási formával. Viszont négy százalékkal nőtt azon háztartások aránya, amelyek szerint nem valószínűsítenek megtakarítást a következő év során.

Az elmúlt időszakban kisérletek történtek a gazdaság szürke és fekete részének kifehérítésére. Ennek következtében a háztartási szinten az informális jövedelmek (borravaló, hálapénz, alkalmi munkából származó jövedelem) előfordulása tovább csökkent.

Alig beszélünk nyelveket

A felmérés rámutat, hogy a lakosság igen kis aránya tanul felnőttkorában. A tanulási aktivitás annál nagyobb, minél magasabb iskolai végzettsége van valakinek. Az elég erősen érezhető a magyar társadalmon, hogy 55 éves kor felett megáll az élet. A fiatalok körében jóval nagyobb a tanulási aktivitás és a korszerű kompetenciákat is nagyobb arányban birtokolják. Ez különösen a számítógép és internet használatra igaz. Nyelvtudás esetén még mindig nagy a lemaradásunk Európa fejlett országaihoz képest - mutatott rá Lannert Judit, a felmérésben részt vevő kutató. Csupán minden negyedik megkérdezett válaszolt pozitívan a nyelvtudásos kérdésre, ami roppant alacsony. Magyarország ezen a területen sereghajtó Törökországgal együtt.

Érdemes megemlíteni, hogy a válaszadók 40%-a az anyagi boldogulás fő forrásának a kemény munkát jelölte meg, további 20% pedig második legfontosabb tényezőnek jelölte, ám mégsem a munkában hiszünk igazán. Ettől minimálisan tér el a kapcsolati tőkét fontosnak tartók aránya (20%), ám ezt másodlagosan 33% adta meg, mint forrás. A családi hátterek is hasonlóan fontosnak tartják a megkérdezettek, (20%, +26%), mindemellett a szerencsének is nagy befolyást tulajdonítanak (18%+22%).

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo