2009: Horvátország helyett a nagyihoz utazunk?

A gazdasági válság idei negatív hatása a turizmusra várhatóan 2010-re is áthúzódik, és bár az utazási hajlandóság átalakul, teljesen nem szűnik meg - állapították meg az ENSZ Turisztikai Világszervezet (UNWTO) Európai Regionális Bizottságának 49. ülésén Bakuban.

A március 25-27 között megrendezett nemzetközi konferencia kiemelt témája volt a gazdasági válság turizmusra gyakorolt hatása, valamint az UNWTO 2008-2009-es időszakra vonatkozó munkatervének értékelése és a következő kétéves ciklus (2010-2011) fő irányainak kijelölése. Az UNWTO becslése szerint idén a nemzetközi turizmus várhatóan 1-2 százalékos csökkenést mutat.

A legnagyobb mértékben az amerikai kontinenst és Európát érintheti a válság, mivel főbb küldő piacaik recesszióban vannak. Az európai légi forgalom 3,6 százalékos visszaesése, a szállásfoglalások első negyedévi csökkenése, a szálláshely kihasználtság visszaesése, az UNWTO szakértői panel bizalmi indexének zuhanása, a fogyasztói magatartás változása alapján az európai turisztikai célú utazások csökkenése 3 százalék körül várható 2009-ben.

Az UNWTO előrejelzése szerint előtérbe kerülnek a közelebbi, illetve a belföldi úti célok, az utazási döntések későbbre halasztódnak. A negatív hatásokra rugalmasabban reagálnak az olyan szegmensek, mint a barát- és rokonlátogatók, a visszatérő vendégek, a speciális érdeklődésű, valamint az egyéni utazók.  Az utazások volumene kevésbé, az átlagos tartózkodási idő és az egy utazásra jutó költési szint várhatóan erősebben visszaesik 2009-ben.

Minden országnak saját megoldást kell találnia

A szervezet szerint a jó ár-érték arányt kínáló, illetve az árfolyamoknak köszönhetően kedvező átváltással rendelkező úti célok versenyelőnybe kerülnek, hiszen az ár meghatározó tényező az utazások során. A szolgáltatóknak versenyképességük megőrzése érdekében költségeiket csökkenteniük kell, előtérbe kerülnek az együttműködések az értéklánc minden szereplője számára.

Az UNWTO kiemelt szerepet kíván játszani a friss, megalapozott piaci információk biztosításában, a tendenciák előrejelzésében, a válságra adott legjobb tagállami gyakorlatok terjesztésében, és annak támogatásában, hogy a turisztikai prioritásokat beépítsék az általános gazdaságösztönző intézkedésekbe, hiszen a turizmus munkahelymegőrző és -teremtő képessége jelentős.

Minden országnak meg kell találnia a válság kezelésére a számára legjobb válaszreakciókat, de általános feladatként a világszervezet értékelése szerint erősíteni kell az együttműködést az ágazat szereplői között, erősíteni kell az innovációt a termékfejlesztés, a marketing, az értékesítés, a humán képzés, illetve a turizmus feltételeit javító gazdaságpolitika terén. Előrelépés kell a hiteles piaci információkhoz való hozzáférésben és a turisztikai képzésben, a hosszú távú fenntartható fejlesztést biztosító célokat nem szabad szem elől téveszteni a rövid távú válságkezelő lépések során.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo