A március 25-27 között megrendezett nemzetközi konferencia kiemelt témája volt a gazdasági válság turizmusra gyakorolt hatása, valamint az UNWTO 2008-2009-es időszakra vonatkozó munkatervének értékelése és a következő kétéves ciklus (2010-2011) fő irányainak kijelölése. Az UNWTO becslése szerint idén a nemzetközi turizmus várhatóan 1-2 százalékos csökkenést mutat.
A legnagyobb mértékben az amerikai kontinenst és Európát érintheti a válság, mivel főbb küldő piacaik recesszióban vannak. Az európai légi forgalom 3,6 százalékos visszaesése, a szállásfoglalások első negyedévi csökkenése, a szálláshely kihasználtság visszaesése, az UNWTO szakértői panel bizalmi indexének zuhanása, a fogyasztói magatartás változása alapján az európai turisztikai célú utazások csökkenése 3 százalék körül várható 2009-ben.
Az UNWTO előrejelzése szerint előtérbe kerülnek a közelebbi, illetve a belföldi úti célok, az utazási döntések későbbre halasztódnak. A negatív hatásokra rugalmasabban reagálnak az olyan szegmensek, mint a barát- és rokonlátogatók, a visszatérő vendégek, a speciális érdeklődésű, valamint az egyéni utazók. Az utazások volumene kevésbé, az átlagos tartózkodási idő és az egy utazásra jutó költési szint várhatóan erősebben visszaesik 2009-ben.
Minden országnak saját megoldást kell találnia
A szervezet szerint a jó ár-érték arányt kínáló, illetve az árfolyamoknak köszönhetően kedvező átváltással rendelkező úti célok versenyelőnybe kerülnek, hiszen az ár meghatározó tényező az utazások során. A szolgáltatóknak versenyképességük megőrzése érdekében költségeiket csökkenteniük kell, előtérbe kerülnek az együttműködések az értéklánc minden szereplője számára.
Az UNWTO kiemelt szerepet kíván játszani a friss, megalapozott piaci információk biztosításában, a tendenciák előrejelzésében, a válságra adott legjobb tagállami gyakorlatok terjesztésében, és annak támogatásában, hogy a turisztikai prioritásokat beépítsék az általános gazdaságösztönző intézkedésekbe, hiszen a turizmus munkahelymegőrző és -teremtő képessége jelentős.
Minden országnak meg kell találnia a válság kezelésére a számára legjobb válaszreakciókat, de általános feladatként a világszervezet értékelése szerint erősíteni kell az együttműködést az ágazat szereplői között, erősíteni kell az innovációt a termékfejlesztés, a marketing, az értékesítés, a humán képzés, illetve a turizmus feltételeit javító gazdaságpolitika terén. Előrelépés kell a hiteles piaci információkhoz való hozzáférésben és a turisztikai képzésben, a hosszú távú fenntartható fejlesztést biztosító célokat nem szabad szem elől téveszteni a rövid távú válságkezelő lépések során.