129 milliárdnyi bojkott

A Tudatos Vásárlók Egyesületének közreműködésével megjelent friss jelentés szerint 129 milliárd forint volt a bojkottok értéke az elmúlt 12 hónapban.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

1,2 millió ember, a felnőtt lakosság 17%-a, bojkottált valamit ez elmúlt 12 hónapban. A konkrét termékeket elutasítók legnagyobb része élelmiszert vagy háztartási és vegyi árut – alkoholos italt, tejterméket, húst vagy feldolgozott húskészítményt – bojkottált. A bojkottálók egy év alatt átlagosan 154 447 forintot nem költöttek el, illetve más termékre/szolgáltatásra vagy máshol költötték el azért, mert etikai, elvi kifogásai voltak bizonyos termékkel, bolttal/boltokkal, szolgáltatóval/szolgáltatókkal kapcsolatban. Ezen belül megközelítőleg azonos arányban bojkottáltak az emberek termék(ek)et (10,4%), üzletet (8,7%) vagy szolgáltatót (7,2%).

Kép: Tudatos Vásárlók Egyesülete

A bojkottal nagyjából azonos arányban élnek a férfiak (52%) és a nők (47%), viszont lényeges különbség látszik a gyermekesek (32%) és a 18 év alatti gyermeket nem nevelők között (68%). A gyereket nem nevelő fogyasztók hajlamosabbak bojkottálni.

Ami az életkort illeti, legnagyobb arányban a 30-49 éves korosztály, legkevésbé az 50-59 éves korosztály bojkottál elvi okokból. Végzettség tekintetében a gimnáziumi vagy szakiskolai érettségivel rendelkezők élnek leginkább ezzel a lehetőséggel (45%). Ha a háztartások jövedelmét nézzük, a bojkottálók legnagyobb része (28%) havi 200 001-320 000 forinttal, a legkevésbé bojkottálók viszont ennél nem kevesebb, hanem több, 320 001-410 000 forintból gazdálkodnak.

Az átlagos magyar bojkottáló 30-49 éves, 18 évesnél fiatalabb gyermeket nem nevelő, középfokú végzettségű, megyeszékhelyen vagy megyei jogú városban élő férfi - olvasható a Tudatos Vásárlók Egyesületének közleményében.

Családonként negyedmilliót költöttünk el felelősen
Egész Európában ritkaságszámba menő beszámoló jelent meg: végre Magyarországon megbecsülték a tudatos vásárlás piacát. „Kialakulóban van egy olyan réteg, amely a fogyasztásból fakadó problémákat és annak következményeit felismerve szívesen áldoz egy fenntarthatóbb világra és csökkenteni kívánja az ökológiai lábnyomát” - összegez a Tudatos Vásárlók Egyesülete, a MagNet Bank és a GfK friss felmérése.
A bojkottra vonatkozó adatokat a GfK mérte meg a 2017 áprilisában megjelent, első Tudatos Vásárló Piaci jelentés 2014-2016 számára. Az Európában is ritkaságnak számító jelentés azt becsüli meg, hogy mekkora vásárlóerőt képviselnek a tudatosan meghozott fogyasztói döntések. A jelentés 2014-2016 között vizsgálta a tudatos vásárlói döntések, ezen belül a szándékos nem vásárlás, azaz a bojkott gazdasági erejét Magyarországon. A bojkottokon kívül a tudatos vásárlás piaci mértéke 1014 milliárd forint volt 2014-2016 között.

Az idén először megjelenő Tudatos Vásárló Piaci Jelentés azoknak a naponta meghozott vásárlói döntéseknek a piaci értékét becsüli meg, amelyekkel a fogyasztók egy fenntarthatóbb és méltányosabb világra szavaznak. A jelentés az ökológiai lábnyomunkra legnagyobb hatással bíró élelmiszerfogyasztás, lakásfenntartás, közlekedés és szabadidőt, valamint az értékalapú pénzügyek és bojkottok területén vizsgálta. A jelentés három szervezet: a fenntartható, etikus fogyasztásért 15 éve dolgozó Tudatos Vásárlók Egyesülete, Magyarország első értékalapú közösségi bankja, a MagNet Bank és a GfK Piackutató Intézet együttműködésében jött létre.

 

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo