Valentin napon a csoki a menő, főleg ha olcsó!

A Valentin-nap az édességgyártók és -forgalmazók számára az éves értékesítési mennyiség mintegy 4 százalékát hozza, ez pedig a húsvét körül kimutatható arányhoz hasonló. A háztartások által vásárolt mennyiség nagyobb része gyártói márkás termék és a többség a kisebb kiszerelést választja.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Csokiból az olcsóbb jobban fogy - Kép: SXC

Valentin-napra a csokoládépiac szereplői, valamint a kereskedelmi láncok jó előre felkészülnek: egyedi csomagolásokkal, kiegészítő ajándékokkal, látványos kihelyezésekkel próbálnak minél több vásárlót hódítani. Nemcsak a kereskedelmi láncok akciós újságjain keresztül, de például a közösségi média felületein is hirdetik szezonális termékeiket, akciójukat.

A csokoládé gyártók és forgalmazók számára a szerelem ünnepe az év első alkalma arra, hogy az év végi csúcsszezon (Mikulás és karácsony) után januárban pangó csokoládéforgalmat fellendítsék. 2013-ban a Valentin-napot megelőző két hétben a magyar családok közel 40 százalékkal több pralinét vásároltak, mint az év egy átlagos hetén. A táblás csokoládé esetében ez a növekmény 10 százalék körül alakult – derül ki a GfK Hungária Háztartáspanel adataiból. (Ezzel szemben karácsonykor a zselés szaloncukor az igazi magyar sláger!)

A januári gyenge csokoládéforgalomhoz képest valóban jelentős a Valentin-nap kapcsán fellendülő volumen, de vajon mennyire fontos ez az alkalom az év többi ünnepéhez képest leszámítva az év végi csúcsszezont? Az adatok szerint tavaly a Valentin-napot megelőző kéthetes időszak mind a praliné, mind a táblás csokoládé esetében az éves szinten megvásárolt mennyiség 4 százalékát adta.

„Ez azt jelenti, hogy a pralinépiacon a Valentin-nap kereskedelmi szempontú fontossága megegyezett a húsvéti szezon (4 százalék) jelentőségével, de kissé alul maradt a nőnap (5 százalék), illetve az anyák napja (6 százalék) pralinéforgalomból való részesedésétől” – mondta el Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója a kutatóintézet Háztartáspanel adatai alapján. „A táblás csokoládék piacán ugyanezen ünnepek fontossági sorrendjét 2013-ban a húsvét vezeti 6 százalékos részesedéssel az éves eladásból, amelyet a nőnap és a Valentin-nap követett egyaránt 4-4 százalékos részesedéssel, majd pedig az anyák napja következett 3 százalékos részaránnyal a háztartások által egész évben megvásárolt mennyiségből” – tette hozzá a szakember.

Lóval bármit el lehet adni
Pénteken kezdődik a ló éve Kínában, ahol az új év emblémája a használati tárgyaktól kezdve a luxustermékekig mindenhonnan visszaköszön.
A GfK Hungária háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásait immár 20 éve monitorozó Háztartáspaneljének adatai szerint a praliné és táblás csokoládé piacot továbbra is a gyártói márkák dominálják. A táblás csokoládék esetében nincs jelentős különbség a február és az év többi hónapja között: a kedvelt gyártói márkák uralják a piac kétharmadát. A pralinék esetében viszont tavaly februárban a kereskedelmi márkák aránya magasabb volt az év többi hónapjához képest: minden harmadik doboz praliné az olcsóbb sajátmárkás termékek köréből került ki.

A februári pralinévásárlásnál ízesítés szempontjából a háztartások leginkább az egyfajta ízesítésű bonbonokat részesítik előnyben; a vegyes, pralinéválogatásokat csupán a pralinévásárló családok ötöde veszi. A kiszerelés méretének szempontjából tíz pralinévásárló magyar háztartás közül hat a kisebb, 150g alatti terméket választja és egyharmaduk közepes méretű (151-250 g) pralinét vásárol. A nagyobb méretű bonbonokat csupán minden tizedik kategóriavásárló háztartás veszi. A táblás csokoládé esetében a tejcsokoládés, mogyorós, tejkrémes és mogyorós-mazsolás a legkedveltebb ízesítés februárban is.

Véleményvezér

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo