A felzárkózó országok – főleg Ázsiában – továbbra is dominálják a világ bevásárlóközpont fejlesztéseit, amelyek mintegy 39 millió négyzetmétert tettek ki a tavalyi év végén. Kínában épül a bevásárlóközpontok 60 százaléka, de Oroszország, Törökország és India is jelentős fejlesztések hazája, derül ki a CBRE kutatásából.
A lista élén álló Sanghajban 4,1 millió négyzetméteren épül ma bevásárlóközpont, majd Sencsen (3,4 millió m2) és Csengdu (3 millió m2), Csunking (2,65 millió m2) Kuangcsou (Kanton, 1,96 m2) áll a lista első öt helyén – ezek a kínai nagyvárosok húsznál is több tervezett projektet mondhatnak magukénak. Kínában és Indiában az új fejlesztések kínálata lassulhat a gazdasági növekedés visszaesése és a tulajdonosokra nehezedő növekvő pénzügyi nyomás miatt. Finanszírozás hiányában már most is néhány fejlesztést leállítottak, és néhány esetben a tulajdonosok azt fontolgatják, hogy változtatnak a fejlesztéseken.
Európa tavaly 20 százalékkal részesedett az átadatott bevásárlóközpontokból, továbbra is Oroszország és Törökország dominálja a piacot. Moszkva volt tavaly a legaktívabb európai város, és az egyetlen nem kínai város a TOP5-ös listán. A 2014-ben átadott Avia Park ma Európa legnagyobb bevásárlóközpontja 231 ezer négyzetméter bruttó bérbe adható területtel (GLA). Isztambulban 8 új mallt adtak át, összterületük meghaladta a 440 ezer négyzetmétert, sőt: továbbra is Törökország az egyik legtöbb építés alatt álló terület gazdája Európában, ami a könnyű hitelhez jutással és a háztartások erősödő fogyasztásával magyarázható.
A Közel-Keleten továbbra is Abu-Dzabiban épül a legtöbb bevásárlóközpont: tavaly négy új készült el, közülük kiemelkedik a Jasz-szigeten épült Yas Mall 400 üzlettel, 20 mozi teremmel és 10 ezer parkolóhellyel. Nyugat-Európában Párizs volt a legaktívabb város, bár csak egy bevásárlóközpont nyitotta meg kapuit 2014-ben.
„Azok a tényezők, amelyek a fejlesztéseket hajtják, nagyjából változatlanok – az új építkezéseket Ázsia, azon belül is Kína dominálja. A felzárkózó piacok növekvő középosztályai, a nagyvárosok urbanizációs trendjei és a jó minőségű kiskereskedelmi területek hiánya a fejlődés fő mozgató rugói. Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban továbbra sem épül sok központ, a jelenlegi mallok bővítése és felújítása lesz továbbra is a kiskereskedők és a vásárlók megnyerésének fő eszköze.”- kommentálta az elemzést Natasha Patel, a CBRE európai kiskereskedelmi kutatási igazgatója.
„Magyarországon jelenleg nincs építés alatt lévő bevásárlóközpont fejlesztés, de több projekt is előkészítési fázisban van. Amint a kereslet eléri a megfelelő szintet, ezek elindulhatnak.” –tette hozzá Pataki Márta, a CBRE bevásárlóközpontokért felelős kiskereskedelmi vezetője. A kiskereskedelmi ingatlanok piacán ma elsősorban várakozás tapasztalható. Az év során a kiskereskedelmi forgalom javulása volt jellemző, de a vasárnapi zárva tartás és az egyéb közelmúltban hozott rendelkezések várhatóan – több területen is átrendeződést okozva – jelentős hatással lesznek a szektorra.