Óriási lehetőség előtt a magyar gyógyturizmus

Az emberek több mint fele hajlik arra, hogy kedvezőbb anyagi feltételek esetén külföldön gyógyíttassa magát. 2013-tól erre az Európai Unióban minden lehetőség meglesz, ugyanis az unió ekkortól liberalizálja a tagországok egészségügyi szolgáltatásait. Magyarország jelentősen profitálhat a szabályozás megváltozásából.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Óriási lehetőséget kap a magyar gyógyturizmus jövőre az egészségügyi szolgáltatások liberalizálásával, ugyanis így a páciensek bármely uniós országban az egészségbiztosítójuktól ugyanakkora térítésre tarthatnak majd igényt, amennyit az otthon fizetne az adott kezelésre. Az irányelv életbelépéséből fakadó lehetőségek rövid távon természetesen nem fogják elérni a turisztikai szakemberek várakozásait. Két területen azonban mindenképp lehet azonnali pozitív hatása: forgalomnövekedés várható azoknak az ambuláns szolgáltatásoknak a piacán, ahol a szolgáltatás nálunk olcsó, és az igénybevételéhez egyéb turisztikai szolgáltatások is kapcsolhatók.

A fogászati turizmus már most is bombaüzlet - Kép: SXC

Tipikusan ilyen a fogászati turizmus és a gyógyfürdő szolgáltatás, illetve egyes kúraszerű – gyógyüdülés jellegű – rehabilitációs ellátások. (Az aktív hatvanasoktól várják egyébként is a turizmus fellendítését.) A határmenti forgalom – különösen a nyugati határ mentén – is erősödhet. A direktíva szerint ugyanis, ha egy országban – például Ausztriában – a nem szerződött szolgáltatóknál igénybevett ellátás után is jár részleges visszatérítés, akkor ugyanilyen feltételek mellett jár a jogosultaknak a külföldi nem szerződött szolgáltatónál igénybevett ellátás is, míg ha egy állam – jelen pillanatban ilyen Magyarország – semmilyen mértékben nem téríti meg a hazai magánpiacon igénybevett ellátásokat, akkor polgárai a külföldön ilyen módon igénybevett ellátás után sem kapnak visszatérítést - írta korábban a Piac&Profit.

Az egészségturizmus felívelő piac Európában és megnőtt a külföldi orvosi kezelések iránt is a kereslet. A világon az emberek 18 százaléka komolyan fontolóra venné, hogy egy másik országban legyen részese orvosi, fogorvosi kezelésnek, ha kevesebbet kellene fizetnie érte, mint saját hazájában. Ha nem is ennyire biztosan, de további 36 százaléknyian is valószínűnek tartják, hogy egészségügyi turistaként elmennének egy másik országba gyógyászati kezelésre. A magyarok az átlagnak megfelelően állnak hozzá a határon kívüli egészségügyi ellátáshoz: 19%-uk eléggé biztos abban, hogy ha kedvező anyagi feltételek jutnak a tudomására, akkor külföldön gyógyíttatná magát; 37 százalékuk is valószínűsíti ezt – ezek a legfontosabb megállapításai annak a 24 országban készült nemzetközi felmérésnek, amelyet az Ipsos készített 18700 ember megkérdezésével – derül ki az Ipsos friss felmérésből.

Az emberek többsége (54%-a) tehát hajlik az egészségügyi turizmusra, de 30 százaléknyian valószínűleg nem, 16% pedig egész biztosan nem kerekednének fel külföldön gyógyíttatni, kezeltetni magukat, még akkor sem, ha az számukra kisebb kiadással járna.  Leginkább az indiaiak és az indonézek vállalkoznának határátlépésre a költséghatékonyabb kezelésért (35 illetve 32%-uk biztosan, 43 illetve 46%-uk valószínűleg). A külföldön történő olcsóbb gyógyítás még elég vonzó az oroszok, a mexikóiak és a lengyelek számára is.

A japánok, a dél-koreaiak és a spanyoloknak csak nagyon kis hányada, 3-7 százaléka lenne egész biztosan egy másik országbeli orvos páciense. Az 50 év alattiak valamelyest nyitottabbak a külföldön történő gyógykezelésre, mint a náluk idősebbek: előbbiek 19, utóbbiak 15 százaléka indulna útnak egészségének helyreállítása céljából.

Fogászati turizmus: bombaüzlet

Amíg Nagy-Britanniában egy fogtömés 156 euró,(45 ezer forint) addig nálunk 8 euró, azaz 2400 forint, ráadásul nálunk ezért az összegért magas színvonalú kiszolgálást kap a páciens. Ilyen körülmények között nem csoda, hogy megéri ide utazni az európai gyógyulni vágyóknak. Nagy-Britannia mellett jellemzően Ausztriából, Németországból, Franciaországból és Olaszországból áradnak hozzánk az egészségturisták.

Vannak rendelők - elsősorban a nyugati határszélen, amelyek egy-egy nyelvterületre szakosodva várják a hozzánk látogatókat. Habár a gazdasági válság az egészségturizmusban is éreztette hatását, az európai részesedésünk a fogászati turizmusból még mindig negyven százalékos a fogászati beavatkozások száma alapján, amivel élen járunk az európai nemzetek között.
Több százmilliós támogatás fogászati turizmusra
Összesen 39 fogászati vállalkozás nyert el egyenként 10 és 30 millió forint közötti támogatást a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) által a múlt év végén meghirdetett pályázaton. “A magyarországi fogászati turizmus területén működő magyar fogászati vállalkozások versenyképességének javítása és hálózati innováció keretében megvalósuló összehangolt piacfejlesztéshez kapcsolódó támogatás” című pályázat döntési listája elérhető a kormány honlapján.
A fogászati turizmus területén Magyarország tehát Európa első számú úti célja lett 2008-ra. Tavaly a fogászati kezelésre érkező külföldiek 65-70 milliárd forintot költöttek a kezelésekre itthon és a fogászati turizmus további 13-16 milliárdot generált a hazai szállodákban. Szakértők szerint ez a forgalom, az orvosi szolgáltatásokon alapuló magyar egészségturisztikai szegmens összes forgalmának kb. 90%-t jelentette, jelenti. Az ágazatban a Magyar Fogászati Turizmus Programiroda információi szerint mintegy 300 rendelő érdekelt, a foglalkoztatottak száma pedig meghaladja a háromezer főt.

A fogászati turizmussal tehát megéri foglalkozni, és lehet, hogy a jövőben még jobban megéri majd, miután Kína egyik legnépszerűbb utazási magazinjában, a Travel&Leisure egészségturizmussal foglalkozó cikkében említették meg hazánkat, mint népszerű célországot a fogászati turizmus területén. A cikkben olyan, Kínában az adott témában igen kedvelt országokkal vagyunk megemlítve, mint Korea, Thaiföld, Svájc, Szingapúr, Japán és Malajzia. Magyarország megjelenése a lapban azért is számít örömteli hírnek és egyben különlegességnek, mert a Kínából érkező fogászati turizmus nem része a Kínában folytatott turisztikai marketingkommunikációnak.

Gyógyvízben nyerők vagyunk

Nagy üzlet az egészség – Egyre többet költünk
Az elmúlt években megfigyelt tendencia, amely szerint a lakosság egyre nagyobb figyelmet szentel saját és családja egészségének, az elmúlt hónapokban is folytatódott. A közfinanszírozott egészségügyben egyre kevésbé bíznak az emberek, ha az egészségük hosszú távú fenntartásáról van szó és egyre több olyan terméket vásárolnak, szolgáltatást vesznek igénybe, amely az egészségüket támogatja.
Az egészség megőrzése és visszaszerzése – a nemzetközi trendeknek megfelelően – a magyar lakosság számára is egyre fontosabb – derült ki a GfK Hungária Egészséggazdasági Monitor felmérésének adataiból. A növekvő ráfordítások mellett a költési szerkezet is átalakulóban van: az egészséges életmóddal kapcsolatos szolgáltatások igénybe vétele nőtt a legnagyobb mértékben 2011 júniusához képest. Az egészségcélú költések ilyen mértékű növekedése elsősorban a fogyasztási szerkezet átalakulásának következménye, ugyanis egyre több termék- és szolgáltatási csoportban jelenik meg az egészség, mint fontos döntési szempont.
Hazánk gyógyvíznagyhatalom. Azzá teszik geotermikus adottságai. Befektetői szemszögből nézve azonban ezeknek az adottságoknak a hasznosítása még jelentős fejlesztési lehetőségeket rejt magában. Fürdőink jelentős része ősztől tavaszig zárva van, pedig a turizmus e sajátos területén általában kisebb a szezonalitás, ráadásul már nem is csak a külföldi, hanem egyre inkább a hazai vendégek jelentenek biztos, folyamatosan növekvő fizetőképes keresletet az ágazat számára - írta korábban a Piac&Profit.

Hazánk geotermikus adottságai révén a világ "gyógyvíznagyhatalmai", Japán, Olaszország, Izland és Franciaország közé tartozik. Magyarországon ugyanis több mint ötszáz ásvány- és gyógyvízforrást tartanak nyilván. Többségük az Alföld peremén, a középhegységeket szegélyező törésvonalak mentén fakad, illetve az Alföldön és a Dunántúlon kerül a felszínre mélyfúrásokkal. S Budapest a világ egyetlen nagyvárosa, ahol több mint száz termálforrás és -kút van. Ennek alapján közel harminc fürdő működik csak a fővárosban, a gyógyfürdők száma pedig több mint egy tucatnyi.

Az ország területén összesen 135 gyógyhatású termálvíz tör a felszínre. Az ismert gyógyfürdők száma 35-36, de a legelsők és legismertebbek – Hévíz, Harkány, Eger, Hajdúszoboszló – mellett mára több mint száz további fürdő létesült. Ezek nagy része azonban messze nem elégíti ki szolgáltatásaival a 21. század gyógyturizmusának igényeit. Vagyis az adottságok – az utóbbi évek tagadhatatlan fejlődése ellenére – távolról sincsenek kihasználva. Befektetői szemszögből fogalmazva: hasznosításuk még jelentős fejlesztési lehetőségeket rejt magában. Ráadásul a hagyományos gyógy- és termálturizmus új értelmezéssel, új tartalommal töltődött fel, és már nemcsak a külföldi, hanem elsősorban a hazai vendégek jelentenek biztos, folyamatosan növekvő fizetőképes keresletet az ágazat számára.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo