A vállalat által mért 90 termékcsoportból a kiskereskedelem éves élelmiszerforgalma meghaladta az 1.340 milliárd forintot. Villányi Ágnes, a Nielsen kereskedelmi kapcsolatok osztályvezetője a társaság közleményében hangsúlyozza: az élelmiszerek átlag 4 százalékos drágulásához hasonló ütemben nőtt a kiskereskedelmi eladás, ami azt jelenti, hogy a fogyasztók a legutóbbi tizenkét hónapban nem vásároltak kevesebb élelmiszert, mint egy évvel korábban. (Az Európai Bizottság új rendeletei lehetővé teszik az európai lakosság számára, hogy tudatosabban étkezzen.)
A Nielsen kimutatása szerint átlag felett nőtt az északnyugati és északkeleti megyék élelmiszer-üzleteinek forgalma, 8, illetve 7 százalékkal. Figyelemre méltó az 50 négyzetméteres és kisebb üzletek iránti nagy érdeklődés, a legkisebb üzlettípusban értékben 8, mennyiségben 6 százalékkal emelkedett a forgalom.
A piackutató vállalat adatai szerint értékben ugyancsak átlag felett, 6 százalékkal bővült a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2.500 négyzetméter alapterületű kereskedelmi egységek élelmiszerforgalma, ugyanakkor mennyiségben mindössze 1 százalék bővülést regisztráltak éves összehasonlításban. (Ugyan 2009-ben a válság idején az élelmiszeripar jól állta a sarat, tavaly június óta zűrzavaros piaci körülmények között kell teljesítenie, ami hatással van a globális élelmiszerárakra, s különösen erős nyomást gyakorol a feltörekvő gazdaságokra.)
Mit várnak a kereskedők?
Még legalább hároméves válságra, az internetes áruházak további térhódítására és a fogyasztás újabb csökkenésére rendezkednek be a magyar üzletek - hangzott el a háromszáz vezető részvételével Siófokon novemberben megrendezett Laurel Retail 2011 kereskedelemszakmai konferencián.
A boltokban és az újságárusoknál, de mobilon is befizethetjük a csekkeket, elterjednek az önkiszolgáló kasszák és a jegyárusító kioszkok. Nagy a küzdelem a mobil és az online technológiák elterjesztéséért, a vásárlók boltba csábításáért, a magyar áruk minőségének javításáért és az állam jóindulatának visszaszerzéséért is. Az emberek azt gondolták, a virtuális közösségek, az okostelefonok megjelenése jó szórakozás lesz, de ez kőkemény hatással van a boltokra és a kereskedelemre - összegezte bevezető előadásában a Laurel tulajdonos ügyvezetője. Bessenyei István kiemelte, a változásokra változtatással reagálnak a kereskedők, már készülnek az első felhő alapú szoftverek is az ágazat számára, s csak a Laurelnél évente százezer szoftverfejlesztői órát fordítanak az új megoldások kidolgozására.