Időarányosan jól haladnak a nagy állami építkezések, a kormány és a hozzá közeli nagyvállalkozók minden erőt ide összpontosítanak. Paksot kivéve ütemes az építkezés a népligeti csarnoknál, az új atlétikai stadionnál és a budai Várban is - írja laptársunk, az Mfor.hu, idézve a Piac& Profit magazint, ahol az erről szóló összefoglaló először megjelent.
Szeptember elején teszik le a Nemzeti Oltóanyaggyár alapkövét. Elvileg egy másik ilyen gyárat is építenek, az a korábbi közlés szerint csak a koronavírus elleni oltóanyag előállítását végezné. E kettőre összesen 20,4 milliárd forintot tett félre a kormány a 2022-es költségvetésben. Az átadást jövő év végére tervezik.
A járvány lassú lecsengése kezére játszik a fővállalkozó Market Zrt.-nek és alvállalkozóinak a Népligetnél. Gőzerővel dolgozhatnak: hétköznap 800-1000 ember, a hétvégeken 2-300 fő végzi a különféle munkálatokat. Már kész a teljes tartószerkezet, jelenleg a közmű- és útépítési munkák vannak folyamatban, illetve az épületen belül a szakipari munkák zajlanak. Ezen kívül tart a homlokzatépítés, a tetőlemezelés és a szigetelés is.
A Rákóczi híd pesti lábától pár száz méterre délre kialakulóban lévő új Nemzeti Atlétikai Stadionnál jelenleg a szerkezetépítésen dolgoznak. Három cég embereiről van szó: az Épszerk-Pannónia Invest Építőipari Kft., a Bayer Construct Zrt. és a Gedi Építő Kft. végezheti ezt a munkát. Június végéig nyolc dilatáció monolit szerkezet építése valósult meg. A generálkivitelező a ZÁÉV Zrt. és a Magyar Építő Zrt. alkotta konzorcium. A stadionok szinte sohasem tudnak annyiba kerülni, mint amennyit előzetesen, a megbízás elnyerésekor megállapítottak. A nyíregyházi tipikus példa erre: ott először, még 2019-ben 10,3 milliárd forintot jelöltek meg, tavaly már 13 milliárdot, végül a 2021 májusában hozott kormányrendelet 19,1 milliárd forintot nevesített, ennyit költhet a Beruházási Ügynökség.
Az összeállításban ugyanakkor megjegyzik: Pakson több éves csúszásban van az új reaktor kivitelezése, főleg azért, mert ez EU-ban elhúzódott az engedélyeztetés – legalábbis erre hivatkozik a beruházó orosz fél. Már biztos, hogy 2029 előtt nem lesz szalagátvágás, a 2030 tűnik most reálisnak. Gulyás Gergely egy június elejei kormányinfón azt közölte, hogy már több mint 500 engedély van meg, és az Országos Atomenergia Hivataltól (OAH) várt legfontosabb engedély idén ősszel születhet meg.
A magyar kormánynak elvileg nem nagy a játéktere, az orosz beruházó maga választja ki az alvállalkozókat. Egyelőre inkább az amerikai, a francia és német cégek vannak túlsúlyban, de a kormány úgymond „ajánlhat” magyarokat is, hogy elérje az általa megálmodott 40 százalékos beszállítói arányt. Az elmúlt hónapokban azonban többször is úgy nyilatkoztak az illetékes kormányzati képviselők, hogy meglehetősen nehéz olyan magyar cégeket találni, amelyek képesek a speciális feladatok elvégzésére.
Idén június elején indulhatott újra a vasútforgalom a Balaton északi partján, de egyelőre csak dízeles vontatással. A villamosítást ugyanakkor már befejezték, Polgárdiban, Balatonkenesén, Balatonfűzfőn és Alsóörsön az állomásokat is átépítették. Alsóörsön új felsővezetéki járműtároló és szerelő-karbantartó épületet húztak fel. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) megindította a fejlesztés második ütemének (Balatonfüred-Tapolca-Keszthely és Tapolca-Ukk) előkészítésére vonatkozó közbeszerzési eljárást. A 23 milliárd forintra bejelentkezett a Mészáros Lőrinc érdekkörébe tartozó R-Kord Kft. is – és nyert, igaz, osztoznia kell a budapesti Vasútvill céggel.
Az év végéig befejezik a debreceni Észak-nyugati Gazdasági Övezet infrastrukturális fejlesztéseit. Lesz egy nagy vasúti összeköttetés, egy rakodó pályaudvar és több kiszolgáló létesítmény. A cívisváros nyugati oldalán létrejött – kiterjedését tekintve összesen több mint 1000 hektárnyi – ipari park hálózat logisztikai kiszolgálása akár autópályán, akár vasúton teljes körűen biztosított. A kivitelezést a felcsúti milliárdos nagyvállalkozó érdekeltségébe tartozó V-Híd Építő Zrt. végzi, a teljes projekt nettó kivitelezési költsége több mint 54 milliárd forint és első sorban a leendő BMW-gyár miatt kell megvalósítani.
Nem mondott le a kormány a dél-pesti Galvani hídról, de az előkészítés erősen lefékeződött. Már tervezteti az új, kétvágányú, négy kilométeres villamospályát, ami a budai Fehérvári úttól az új Duna-hídon és Észak-Csepelen át, továbbá a ráckevei-Duna-ági új hídon keresztül a pesti Gubacsi útig tart majd.