Nagy lehetőségeink vannak a járműgyártásban

Az európai gépjárműiparban jelenleg is átrendeződés zajlik, melynek egyik hozadéka, hogy a kelet-közép-európai térség egyre nagyobb szeletet hasít ki magának. Magyarországnak egy átfogó iparági stratégiára lenne szüksége.

Magyarország növekedési lehetőségeit nagyban segítené egy átfogó iparági stratégia, ami nemcsak a meglévő költségelőnyökre, úgymint olcsó munkaerő és kedvező adózási feltételek, hanem az innovációra, a kutatás-fejlesztésre és a szakképzett munkaerő biztosítására is támaszkodik – hangsúlyozta Armin Krug, a PwC Magyarország autóipari vezetője a Győrben tartott Regionális Autóipari Konferencián.

„A jelenleg is zajló átrendeződés dinamikáját jól jelzi, hogy míg 2006-ban 300 ezer járművet gyártottak Magyarországon és Szlovákiában, addig ez a szám 2012-re majdnem megnégyszereződött, és 1,1 millió darabra emelkedett. A pozitív tendencia fenntartásához mind Magyarországon, mind pedig a régióban kulcsfontosságú szerepe van a szaktudásnak, az innovációs potenciálnak és a K+F kapacitásoknak, mivel a meglévő költségelőnyökre támaszkodva már aligha lehet további növekedést elérni” – mondta Armin Krug a konferencián elhangzottak egyik tanulságaként.

Száguldhat a hazai járműgyártás – Kép: SXC

A PwC „Autóiparral a növekedés sztrádáján – Autóipari trendek a szlovák–magyar tengelyen” című tanulmánya, amely a magyarországi, szlovák és globális vezérigazgatói felmérések válaszai alapján készült, megállapítja: iparági szakértők egyetértenek abban, hogy a járműgyártás hatalmas tudástömeget akkumulál, melynek egyre nagyobb szerepe lesz a jövőben. Kiváltképp fontos a képzett munkaerő biztosítása, mivel ez már ma is hiánycikk a nagy autóipari fellegvárakban, ami a fejlődés komoly gátja lehet.

„A felsőoktatási intézményeknek intenzíven be kell kapcsolódniuk a vállalati kutatás-fejlesztési folyamatokba, valamint a szakember-utánpótlásba. A műszaki képzést nyújtó intézményekben látunk már erre pozitív példákat, úttörő ebben az Audi tanszékcsoport a győri Széchenyi István Egyetemen, de a jövőben hasonlóan növekedni fog a Kecskeméti Főiskola GAMF karának szerepe is a járműipari képzésben” – tette hozzá Armin Krug.

„Szlovákia gépjárműipari vonzerejében kétségkívül nagy szerepet játszanak a költségelőnyök, amit azonban egyre inkább felvált a termékinnováció, a hozzáadott tudásérték növelése, és a helyi K+F tevékenység beépülése az értékláncba. A fejlesztési folyamatban a kutatóintézetek és az egyetemek is aktívan részt vesznek” – mondta Jens Hörning, a PwC Szlovákia autóipari vezetője.

Fényes jövő előtt a magyar járműipar
A gyártási költségek tekintetében továbbra is a világ és Európa egyik legversenyképesebb autóipari piaca a magyar, az iparági szereplők szerint a költséghatékonyság jelentősen javult hazánkban az elmúlt két évben. A jelentésből az is kiderül, hogy az európai autóipari gyártók és beszállítók bizakodóak, döntő többségük szerint javul majd üzleti helyzetük a következő hat hónapban.
A PwC tanulmánya szerint Magyarország és Szlovákia alapvetően hasonló helyzetben van a gépjárműipari vállalatok vonzóképessége szempontjából. A tudásalapú hozzáadott érték emelése a növekedési stratégiák egyik domináns eleme lesz a közeljövőben. Érdemes kiemelni, hogy bár a vállalatvezetői prognózisok rövid távon nem tanúskodtak kitörő optimizmusról, középtávon mindenképpen van esély a növekedésre és a kapacitásnövekedésre, főleg Magyarország esetében. E mögött első sorban a felfutó nagyberuházások állnak.

Armin Krug szerint Magyarország jelenlegi helyzetén egy átfogó autóipari stratégia lendíthetne: „A magyarországi  autóipari cégekkel együttműködve azt látjuk, hogy minden egyes szereplőnek van valamilyen elképzelése a fejlődésről, innovációról, viszont ezek nincsenek összehangolva, nincs egy jól átgondolt és több oldalról is támogatott, hosszú távon is fenntartható stratégia az iparág számára. Ennek megalkotása alapvető fontosságú lenne a közeljövőben.”

A növekedési kilátásokkal kapcsolatban a PwC tanulmánya megállapítja: Magyarországon és Szlovákiában a gépjárműipar a felülteljesítők közé tartozott 2012-ben, és várhatóan meg is tudja tartani húzószerepét,  legalábbis az iparág legjelentősebb vállalatainak vezérigazgatói szerint. Ugyanakkor fontos megjegyezni azt is, hogy világszinten az autóipari cégek vállalatvezetőinek prognózisa a gazdasági kilátásokról az elkövetkező 12 hónapra évről évre egyre szélsőségesebb kilengést mutat a többi iparághoz képest. Ez megerősíti azt a tényt, hogy a gépjárműiparra jellemző gazdasági ciklikusság alapvetően meghatározza majd a magyar és szlovák kilátásokat is.

Bizakodóbbá váltak a vállalkozások
A gazdaságpolitikát, a közterheket és a hitelkamatokat tekintve bizakodóbbá váltak a vállalkozások az idén az első negyedévben a K&H Kkv Bizalmi Index felmérése szerint. A szállítókkal és az európai uniós pályázatokkal kapcsolatos várakozások ugyanakkor számottevően romlottak. A kutatáshoz kapcsolódó kérdésekre március 8–19. között, a jegybank Növekedési Hitel Programjának meghirdetése előtt válaszoltak a vállalkozások. Egyértelmű hangulatjavulás tapasztalható a hazai kkv-k körében. A K&H Kkv Bizalmi Index a tavalyi bizonytalanságot követően az idén az első negyedévben ismét növekedett: 9 pontos emelkedés után jelenleg mínusz 26 ponton áll, de még kérdéses, hogy az 5. negyedéve tartó fel-le ingadozás után a mostani növekedés tartósnak bizonyul-e – hívták fel a figyelmet a jelentés készítői.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo