Nagy lehetőségeink vannak a járműgyártásban

Az európai gépjárműiparban jelenleg is átrendeződés zajlik, melynek egyik hozadéka, hogy a kelet-közép-európai térség egyre nagyobb szeletet hasít ki magának. Magyarországnak egy átfogó iparági stratégiára lenne szüksége.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarország növekedési lehetőségeit nagyban segítené egy átfogó iparági stratégia, ami nemcsak a meglévő költségelőnyökre, úgymint olcsó munkaerő és kedvező adózási feltételek, hanem az innovációra, a kutatás-fejlesztésre és a szakképzett munkaerő biztosítására is támaszkodik – hangsúlyozta Armin Krug, a PwC Magyarország autóipari vezetője a Győrben tartott Regionális Autóipari Konferencián.

„A jelenleg is zajló átrendeződés dinamikáját jól jelzi, hogy míg 2006-ban 300 ezer járművet gyártottak Magyarországon és Szlovákiában, addig ez a szám 2012-re majdnem megnégyszereződött, és 1,1 millió darabra emelkedett. A pozitív tendencia fenntartásához mind Magyarországon, mind pedig a régióban kulcsfontosságú szerepe van a szaktudásnak, az innovációs potenciálnak és a K+F kapacitásoknak, mivel a meglévő költségelőnyökre támaszkodva már aligha lehet további növekedést elérni” – mondta Armin Krug a konferencián elhangzottak egyik tanulságaként.

Száguldhat a hazai járműgyártás – Kép: SXC

A PwC „Autóiparral a növekedés sztrádáján – Autóipari trendek a szlovák–magyar tengelyen” című tanulmánya, amely a magyarországi, szlovák és globális vezérigazgatói felmérések válaszai alapján készült, megállapítja: iparági szakértők egyetértenek abban, hogy a járműgyártás hatalmas tudástömeget akkumulál, melynek egyre nagyobb szerepe lesz a jövőben. Kiváltképp fontos a képzett munkaerő biztosítása, mivel ez már ma is hiánycikk a nagy autóipari fellegvárakban, ami a fejlődés komoly gátja lehet.

„A felsőoktatási intézményeknek intenzíven be kell kapcsolódniuk a vállalati kutatás-fejlesztési folyamatokba, valamint a szakember-utánpótlásba. A műszaki képzést nyújtó intézményekben látunk már erre pozitív példákat, úttörő ebben az Audi tanszékcsoport a győri Széchenyi István Egyetemen, de a jövőben hasonlóan növekedni fog a Kecskeméti Főiskola GAMF karának szerepe is a járműipari képzésben” – tette hozzá Armin Krug.

„Szlovákia gépjárműipari vonzerejében kétségkívül nagy szerepet játszanak a költségelőnyök, amit azonban egyre inkább felvált a termékinnováció, a hozzáadott tudásérték növelése, és a helyi K+F tevékenység beépülése az értékláncba. A fejlesztési folyamatban a kutatóintézetek és az egyetemek is aktívan részt vesznek” – mondta Jens Hörning, a PwC Szlovákia autóipari vezetője.

Fényes jövő előtt a magyar járműipar
A gyártási költségek tekintetében továbbra is a világ és Európa egyik legversenyképesebb autóipari piaca a magyar, az iparági szereplők szerint a költséghatékonyság jelentősen javult hazánkban az elmúlt két évben. A jelentésből az is kiderül, hogy az európai autóipari gyártók és beszállítók bizakodóak, döntő többségük szerint javul majd üzleti helyzetük a következő hat hónapban.
A PwC tanulmánya szerint Magyarország és Szlovákia alapvetően hasonló helyzetben van a gépjárműipari vállalatok vonzóképessége szempontjából. A tudásalapú hozzáadott érték emelése a növekedési stratégiák egyik domináns eleme lesz a közeljövőben. Érdemes kiemelni, hogy bár a vállalatvezetői prognózisok rövid távon nem tanúskodtak kitörő optimizmusról, középtávon mindenképpen van esély a növekedésre és a kapacitásnövekedésre, főleg Magyarország esetében. E mögött első sorban a felfutó nagyberuházások állnak.

Armin Krug szerint Magyarország jelenlegi helyzetén egy átfogó autóipari stratégia lendíthetne: „A magyarországi  autóipari cégekkel együttműködve azt látjuk, hogy minden egyes szereplőnek van valamilyen elképzelése a fejlődésről, innovációról, viszont ezek nincsenek összehangolva, nincs egy jól átgondolt és több oldalról is támogatott, hosszú távon is fenntartható stratégia az iparág számára. Ennek megalkotása alapvető fontosságú lenne a közeljövőben.”

A növekedési kilátásokkal kapcsolatban a PwC tanulmánya megállapítja: Magyarországon és Szlovákiában a gépjárműipar a felülteljesítők közé tartozott 2012-ben, és várhatóan meg is tudja tartani húzószerepét,  legalábbis az iparág legjelentősebb vállalatainak vezérigazgatói szerint. Ugyanakkor fontos megjegyezni azt is, hogy világszinten az autóipari cégek vállalatvezetőinek prognózisa a gazdasági kilátásokról az elkövetkező 12 hónapra évről évre egyre szélsőségesebb kilengést mutat a többi iparághoz képest. Ez megerősíti azt a tényt, hogy a gépjárműiparra jellemző gazdasági ciklikusság alapvetően meghatározza majd a magyar és szlovák kilátásokat is.

Bizakodóbbá váltak a vállalkozások
A gazdaságpolitikát, a közterheket és a hitelkamatokat tekintve bizakodóbbá váltak a vállalkozások az idén az első negyedévben a K&H Kkv Bizalmi Index felmérése szerint. A szállítókkal és az európai uniós pályázatokkal kapcsolatos várakozások ugyanakkor számottevően romlottak. A kutatáshoz kapcsolódó kérdésekre március 8–19. között, a jegybank Növekedési Hitel Programjának meghirdetése előtt válaszoltak a vállalkozások. Egyértelmű hangulatjavulás tapasztalható a hazai kkv-k körében. A K&H Kkv Bizalmi Index a tavalyi bizonytalanságot követően az idén az első negyedévben ismét növekedett: 9 pontos emelkedés után jelenleg mínusz 26 ponton áll, de még kérdéses, hogy az 5. negyedéve tartó fel-le ingadozás után a mostani növekedés tartósnak bizonyul-e – hívták fel a figyelmet a jelentés készítői.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo