Mit hozhat a második félév a szállodáknak?

A 2012-es esztendő első félévéhez hasonló hullámzó folyamatainak fennmaradását várják a szállodák az év hátralévő részére is. Vidéken inkább a foglaltság javulásában, a fővárosban a nyomott árak emelkedésében bíznak az üzemeltetők - derül ki a Magyar Holtel Monitor (MHM) Szallodak.hu-val együttmőködésben végzett modellezéséből.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mi történt az első két negyedben?

Az első félév igencsak próbára tette a hazai szállodáik üzemeltetőit és tulajdonosait. A forintban mért átlagárak az első negyedévben tovább estek, s a tavalyi igen nyomott foglaltságot is csak a második három hónap végére tudták hozni a hotelek.

Erősödött a külföldi forgalom
A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb, májusi adatokra vonatkozó gyorsjelentése a külföldi forgalom élénkülését mutatta. Ebben valószínűsíthetően számottevő szerepe van az igen alacsony hazai áraknak. A belföldi forgalom azonban ebben az időszakban is gyengélkedett. A szakma az idei évben bízik abban, hogy a hosszú hétvégék ebben a szegmensben is segíthetik az erősödést.

Az átlagosnál jobb teljesítményt az MHM korábban publikált adatai szerint a budapesti három és négy csillagos szállodák mutattak. Ennek oka főként az volt, hogy a Malév csődje miatt erősen megnőtt a fapadosok részaránya, s az ezekkel érkező vendégek döntően e szegmensbe eső hoteleket keresnek. Az időszak nagy vesztesei a vidéki három csillagos és a budapesti öt csillagos házak voltak. Ennek számos oka van, de azt mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy a vidéki három és négy csillagos hotelek erős árversenye (egyebek mellett a kuponos akciók) összetolta a két szállodakategória árait, amely a csillagos házakat hozta kedvezőbb helyzetbe (például a magasabb színvonalú szolgáltatások miatt).

Hasonló folytatás várható

Az esztendő második hat hónapjában a korábbi folyamatok folytatódását várják a hotelek, mind az elérhető árakra, mind a foglaltsági adatokra vonatkozóan. Régiónként és kategóriánként számottevő eltérések mutatkoznak ugyanakkor.

Míg a vidéki szállodák inkább a foglaltság javulásában bíznak,  a budapestiek elsősorban az elérhető árak javulását remélik. Utóbbi körben a 3 csillagos szállodák (részben a diszkontforgalom emelkedése miatt) az MHM-modell szerint javítani tudják majd eredményeiket. A budapesti négy csillagos házaknál pedig inkább az átlagárak mintsem a kihasználtság javulása tételezhető fel az előrejelzés szerint.

Nem arat már a wellness

A fellendülésre még várni kell
A turizmus még nem tért magához a válság után, a szakmai szervezetek a következő egy-két évben nem reménykednek a látványos fellendülésben. A szállodaipar kilátásai bizonytalanok, az utazásszervezők óvatosabb üzletpolitikát követnek.

A wellness szállodákban fennmarad a kihasználtság  és az átlagár a negatív stagnálásának állapota, de a gyógyszállodáknál lehet bízni némi javulásban a kihasználtság terén. A boutique, illetve fashion szállodák piacán ugyanakkor a kedvező folyamatok fennmaradása várható.

A vendégekforgalmat illetően az üzleti vendégek száma (bel- és külföldi egyaránt) emelkedik majd. A wellness turistáknál azonban stagnálás, a családi és nyugdíjas utazóknál pedig visszaesés vetíthető előre. A beutazó piacon a csoportos üzleti vendégek csökkenésére lehet számítani az MHM előrejelzése szerint.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo