Mire figyeljünk, ha külföldre indulunk?

Hiába a jó termék és a befogadó piac, marketing nélkül még a legjobb minőségű árut is nehéz értékesíteni külföldön. A lehetőség a kisvállalkozások számára is adott.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Bár a marketing eszközök használata jelentősen növelheti egy adott vállalkozás sikeres külföldi megjelenését, mégis kevés kkv használja ki az ebben rejlő lehetőségeket - tájékoztatta a Piac & Profitot a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA). Ennek számos oka van, leginkább a financiális gondok a jellemzőek, hiszen a kiadványok, hirdetések, promóciók stb. jelentős költséget emésztenek fel, amelyeket kizárólag saját forrásaikból a kkv-k nem tudnak fedezni. Emellett gyakran hiányzik a kellő nyelvtudás, vagy a legmegfelelőbb marketing eszköz kiválasztásához szükséges háttér-információ az adott piacról. A legszomorúbb azonban, hogy sok kiscég hozzá sem lát a marketing-stratégia kidolgozásához, mivel sem a módszereket, sem azok hatékonyságát nem ismerik. (Az európai kis- és középvállalkozások használják ki jobban a gyorsan növekvő, feltörekvő piacokban rejlő lehetőségeket, például Kínában, Indiában, Oroszországban vagy akár a délkelet-ázsiai és a latin-amerikai régióban - közölte állásfoglalásában az Európai Bizottság.)


Többnyelvű, jól felépített honlap nélkül el se induljunk

 

Vannak kivételek
A kiállításokon résztvevő, illetve a jól átgondolt exportstratégiával rendelkező cégekről elmondható, hogy jelentős összegeket költenek marketingeszközökre, így idegen nyelvű szórólapokat, kiadványokat készíttetnek, hirdetéseket adnak fel a vásári katalógusokban és helyi szaklapokban, valamint a kiállítás területén működő hangosbemondót is alkalmazzák – közölte a HITA.

Ezt támasztotta alá lapunknak Gyurácz Németh Iván, az M27 ABSOLVO finanszírozási és exporttanácsadó cég partnere, a kkv-k külföldre jutását segítő Export Kooperáció tagja, aki szerint a magyar kiscégek, bár szükség lenne rá, nemigen, vagy nem megfelelően használnak marketingeszközöket külföldön. „Ennek oka, hogy a marketingeszközök kiválasztását és használatát alapvetően a rendelkezésre álló költségkeret határozza meg, amelyből a kkv-k közismerten rosszul állnak" - tette hozzá R. Nagy András, a Próbakő Kommunikáció ügyvezető igazgatója. Tapasztalatai szerint a hazai vállalkozások jelentős részének eszköztára kimerül a szakmai vásárokon való megjelenésekben. „Bár ez bizonyos esetekben célravezető eszköz lehet, de korántsem minden iparágban, minden célpiacon és nem is minden cél elérésére jelent releváns megoldást." - véli R. Nagy András. Gyurácz Németh Iván ehhez hozzátette, hogy vannak olyan iparágak (pl. ruházati cikkek, bor, alkoholos italok, élelmiszeripar általában stb.), ahol hiába a piackutatás, az előkészítés, a gondos partnerkiválasztás, ha nincs marketing, esélytelen, hogy egy új belépő betörjön a piacra.

Feltérképezni a lehetőségeket

Gyurácz Németh Iván szerint az első és legfontosabb lépés, hogy minden exporton gondolkodó kkv vizsgálja meg a támogatási lehetőségeket. „Magyarországon korábban is volt és nemsokára újra megnyitják azt a pályázatot, amely külföldi marketingkommunikációhoz nyújt támogatást. Létezik olyan tanácsadási pályázat, amely marketingkommunikációs támogatásra is felhasználható. Sőt, a kutatás-fejlesztési támogatásokhoz is szinte minden esetben kapcsolódik piacra jutáshoz kapcsolódó PR és marketing tanácsadás, piackutatás, hiszen egy új termék kifejlesztése után annak piaci bevezetése a következő lépés." - adott tippeket a szakember. Szerinte nem csak a hazai támogatásokat érdemes megvizsgálni, hanem a célországokban elérhető lehetőségeket is, hiszen például a disztribútor, partner, akivel együttműködünk, helyben is igényelhet támogatást. (Jelenleg az uniós cégek alig több mint 9 százaléka forgalmazza termékeit másik tagállamban.)

Amennyiben külföldi marketingen gondolkozunk, úgy az első és legfontosabb kiinduló pont egy színvonalas minőségű, ugyanakkor tartalmas, idegen - legalább angol, de inkább helyi - nyelvű honlap - közölte a HITA. Gyakori hiba ugyanakkor, hogy az adott vállalat a saját történetével kezdi feltölteni a weboldalát, holott egy potenciális importőrnek ennél relevánsabb információkra van szüksége első körben: mit tud a termék, mennyibe kerül, mik az előnyei stb. A honlap előnyeivel R. Nagy András is egyetért, hiszen mint mondta az online média területén számos olyan, bárhol bevethető hatékony megoldás létezik, amely akár Magyarországról is menedzselhető. Ilyen például a keresőmarketing, a keresőoptimalizálás vagy akár a nemzetközi szinten is népszerű közösségi média platformok által kínált kommunikációs lehetőségek.

A honlap mellett természetesen egyéb módszerekkel is lehet sikereket elérni, azonban érdemes még a piacra lépés előtt feltérképezni a piaci szereplőket, az általuk alkalmazott módszereket, és utána dönteni arról, hogy a klasszikus marketing eszközök, mint pl. a nyomtatott katalógus, sajtóhirdetés mellett vagy helyett más formában is érdemes-e elősegíteni a termék, a márka megismerését, pl. célzott árubemutató szervezésével - írta a HITA.

Ezt támasztotta alá R. Nagy András is, aki szerint behatóan ismernünk kell a helyi célközönséget, hogy tényleg azokat érjük el a reklámunkkal, akik potenciális vevőink lehetnek. Így például „tudnunk kell, hogy él, milyen újságokat olvas, olvas-e egyáltalán, melyik helyi tévécsatornát nézi, a nap mely szakában, milyen műsorokat kedvel, mikor hallgat rádiót, ha egyáltalán. Tudnunk kell, használ-e internetet, milyen oldalakat látogat, használ-e közösségi médiát. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy komolyabb költségvetésű marketingkampányok lebonyolítását mindenképpen az adott piacot jól ismerő helyi kommunikációs ügynökség bevonásával érdemes elvégezni." - adott egy jótanácsot a Próbakő Kommunikáció ügyvezető igazgatója. (Hogyan induljon egy kis és középvállalat az Egyesült Államokba? Ide kattintva megtudhatja!)

Tippek vásározóknak:

A Stand fölött egy mozgósító főcím - ne a cégnév legyen! A kifüggesztett molinón az a fontos és releváns érték jelenjen meg, amihez a vásárló jut, amikor Önnel köt üzletet.

Jusson el mindenkihez! Ingyenes olvasni valók, videó cd-k osztogatásával adjon részletes tájékoztatást, miért érdemes az Ön termékét, szolgáltatását választaniuk.

A promóció a vásár előtt kezdődjön! Hirdessen, tudassa vevőivel, partnereivel, beszállítóival: ott lesz a vásáron! Ha tud, mozgósítson előregisztrációval is. A nekik postán kiküldött félkártya kiegészítve a standon kapható másik felével: biztos nyeremény - egy vonzó kedvezményre, egy kedves ajándékra cserélhetik be az Önök standját felkeresők! Egy ilyen ötlet tömegeket vonzhat.

Válassza a duplát, ha megengedheti magának, alkosson szigetet, ha fut rá. A lefoglalt méret egyenes arányos a befogható figyelem mértékével. A szűk kuckók kis céget rejtenek, ez nem baj, ha az ön cége ezen a szinten van, de a nagy cég kis standdal, hát...

A vásár után jön a lényeg! Sok pénze fekszik a vásárban, azért adta ki ezt az összeget, hogy potenciális vásárlókat gyűjtsön. Ne legyen rest bevetni adatbázis-kezelő, ügyfélmenedzsment, hírlevél-küldő rendszereit, hogy visszaigazolja látogatóinak: számon tartja őket, számít rájuk. Az igazán esélyeseket személyesen hívja telefonon.

Forrás: VOSZ

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo