Mindenkinek hoz csokit a nyuszi

Még a legszegényebb családok is vesznek csokoládét az ünnepekre, sonka minden negyedik háztartás asztalára kerül. A legtöbben még mindig a csokinyuszit veszik, de hódítanak a krémes töltött csokicsodák is.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A GfK Hungária háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásait monitorozó Háztartáspanel adatai azt mutatják, hogy a hagyományokat követve húsvéti édességet a csokoládévásárláson általában spóroló, legalacsonyabb jövedelemmel rendelkezők is vásárolnak – elsődlegesen hipermarketekben. A háztartások kétharmadának ünnepi asztalára kerül sonka, melyből tavaly összességében körülbelül ugyanannyi fogyott, mint 2011-ben.

A húsvétkor a hagyományos csoki és sonka a válságban is megmaradt - Kép: SXC

A húsvéti ünnepkörhöz szorosan hozzátartozik a tojás és a nyúl, mint termékenységi szimbólumok. A magyar háztartások közül legtöbben – a háztartások mintegy harmada – továbbra is hagyományos csokoládéfigurákat vásárol. Valamivel kisebb arányuk – kevesebb, mint egyötödük – vásárol húsvéti ajándékcsomagot, illetve meglepetést tartalmazó tojásokat.

Tavaly a húsvéti szezon a csokoládépiacon mind márciusban, mint pedig áprilisban éreztette hatását, hiszen az ünnep április 9-ére esett, így a háztartások már március során elkezdték beszerezni a húsvéti édességeket. Ezzel szemben 2011-ben április végére esett az ünnep, ennek megfelelően a szezon is áprilisra tolódott át. Minden második háztartás jellemzően 2-3 vásárlás alkalmával szerzi be az ünnepeken elfogyasztott húsvéti csokoládéfigurákat vagy ajándékcsomagokat.

A háztartások húsvéti édességekre legtöbbet hipermarketben költenek: a húsvéti csomagok esetében a csatorna forgalmi részesedése 36 százalék, míg a csokoládé figurák esetében 44 százalék. A hagyományos csokoládé figurák esetében a kisboltok szerepe is számottevő, a forgalom közel hatodát adják – a szupermarketekhez hasonlóan. A húsvéti csomagok forgalmában a hipermarket csatorna mellett a diszkontok részesedése is igen jelentős, a két csatorna együttesen a forgalom 70 százalékát adja.

A válság kiütötte a fogyasztást

Nem volt könnyű helyzetben a napi fogyasztási cikkek hazai kiskereskedelme 2012-ben. A háztartások kiadásai évek óta változatlanok, a fogyasztókat a gazdasági körülmények egyfajta kényszertudatosságra ösztönözték. A legtöbb kategóriát érinti a kereslet visszaesése és vásárlói körének szűkülése. Az idei évre optimista forgatókönyvek szerint sem várható a forgalom egy százaléknál jelentősebb bővülése. A háztartások élelmiszerre és háztartási vegyi árura fordított kiadásai évek óta stagnálnak. Nem volt ez alól kivétel a 2012. év sem, hiszen alig 1 százalékkal nőtt a háztartások napi fogyasztási cikkekre fordított kiadásainak értéke az előző évvel összehasonlítva.

„A visszaesés szinte minden kategóriát egyformán érintett, alig akadt közöttük olyan, amely az elmúlt néhány évben valódi növekedést tudott produkálni: a legtöbb termékcsoport forgalma csak értékben nőtt valamelyest, mennyiségben csökkent. Igaz ez az alapélelmiszerekre, az italokra, a tejtermékekre, a személyi higiéniára, a háztartási vegyi árura és a kényelmi-kényeztető termékekre egyaránt” – magyarázza az adatokat Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

Az infláció mértéke jelentősen meghaladja a háztartások vásárlásainak értékét, és a drágulás – ezzel párhuzamosan pedig az anyagi helyzet romlása – racionálissá, találékonnyá, bizonyos értelemben tudatossá, talán inkább kényszertudatossá tette a magyar vásárlókat” – mutat rá a szakember az újonnan megjelenő fogyasztói attitűdre.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo