Sok vendéglátó jelentősen csökkenteni kényszerül az árait. Van olyan hazai négycsillagos hotel, amelyik kevesebb mint 10 ezer forintért kínál szállást egy éjszakára all inclusive ellátással, ám még így is rendkívül alacsony a szálláshelyek kihasználtsága. Miközben sok vendégszoba kong az ürességtől, számos hazai célcsoport nem talál az igényeinek és lehetőségeinek megfelelő szállásajánlatot, és emiatt gyakran nem is utazik.
Új szelek fújnak az utazásban is! Mutatjuk a legfrissebb trendeket!
2007: 8,3 millió 2011: 10 millió Forrás: Világbank
Szálláshelyek kihasználtsága
éves szinten: 50% 2013. május: 80%
Nyáry Gusztáv, a vendegszerzo.hu kis szálláshelyek marketingjét segítő szakembere a vendéghiány okát részben abban a rossz beidegződésben látja, hogy a szállásajánlatok az átlagembernek, a tömegnek szólnak, az attól eltérő igényű és lehetőségű célszegmenseket meg sem szólítják.
– Az egyik leghűségesebb, de elhanyagolt szegmens, a nagycsaládosok, amelyek főként a falusi szállásokat, apartmanokat, kiadó házakat, kis részben a panziókat keresik. Nem mindenképp a kiemelkedően gyerekbarát szolgáltatások és felszerelések a vonzók, viszont nagy segítség a rugalmasság, a természetes vendégszeretet, különösen a gyermekek szeretete, amellyel ebben a piaci résben sok hűséges vendéget lehet szerezni és a szálláshelyi bevételeket növelni.
Felfuthat az üzleti turizmus, ha…
– Sorban jönnek a felkérések, telt házasok a konferenciák, így az ágazat fellélegezhet. A tavalyihoz képest idén jobb évre számítunk, mint amit a Malév csődje és a gazdasági válság miatti visszaesés után remélni lehetett – összegez Ferenczy Anikó, a Magyar Kongresszusi Igazgatóság igazgatója.
A szakember szerint komoly lehetőségek vannak a magyarországi üzleti turizmusban. Szép desztináció vagyunk, gyönyörűek a helyszíneink, az ország biztonságos, az ételek kiválóak, a szakembereink felkészültek. – A legtöbb hozzánk látogató a „wow effektussal” tér haza, azaz nem is gondolta volna, hogy ilyen jól érzi majd magát – hangsúlyozza Ferenczy.
Magyarországon nem divat az online szállásfoglalás. A Kutatópont közvélemény-kutatásából kiderül, hogy a magyar internetezők alig 22 százaléka él rendszeresen ezzel a lehetőséggel, miközben az internetezők 60 százaléka mindig online tájékozódik a lefoglalni kívánt szálláshelyről. Ez a kettősség részben azzal magyarázható, hogy a magyarországi szálláshelyek többségének weboldala nem alkalmazkodik a kor kihívásaihoz. Sokukon nem is lehet szállást foglalni, de megjelenésük is gyakran hagy maga után kívánnivalót. – Fontos, hogy legyenek pozitív vélemények, aktuális és vonzó ajánlatok, jó minőségű saját fotók, rendszeresen frissített hasznos információk, a szállodáról szóló üzenetek. A feladat a bizalom kialakítása és minél több elérhetőség megszerzése, valamint különleges események szervezése. Vonzó például a vendégekkel készült riport vagy egy olvasmányos szállodatörténet. A közönséget kor, ország, város és téma szerint érdemes megcélozni, felépítve egy saját külső adatbázist – mondta el Lévai Richárd, az RG Stúdió marketingvezetője egy konferencián.