Jeges tea helyett az olcsóbb szörpöt kortyolja a magyar

Az alkoholmentes hideg üdítőitalok szegmensének tavalyi nyertese – az ásványvíz mellett – a kiadós és kedvező áron elérhető szörp volt. A drágább üdítőitalok piaca megérezte a vásárlók kényszertudatosságát.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A szénsavas üdítőitalokkal, jeges teákkal és gyümölcslevekkel szemben ez volt az egyetlen olyan kategória, mely több vásárlót vonzott 2012-ben, mint egy évvel korábban – ez derül ki a GfK Hungária háztartások otthoni fogyasztását monitorozó Háztartáspaneljének adataiból. Az egy év alatt egy-egy háztartás által elfogyasztott mennyiség 12 literre rúg. Gyümölcsleveket kevesebben vásárolnak, kevesebbszer és egyre kisebb mennyiségben. A jeges teák iránti kereslet stagnált, értékbeli forgalmuk ugyanakkor nőtt.

Rosszul ment a teáknak és az üdítőitaloknak - Kép: SXC

A tavalyi év egyik nyertese az alkoholmentes italok kategóriájában a szörp – főként kiadósságának és kedvező árának köszönhetően. A vízzel hígítható sűrítmények fogyasztása a gyümölcslevekkel, szénsavas üdítőkkel és jeges teákkal összevetésben növekedni tudott 2012-ben, hiszen 2011-hez képest mintegy 4 százalékkal több háztartás vásárolta és a korábbiaknál nagyobb mennyiségben is a kategóriát. Az elmúlt évben minden második háztartás kosarába került szörp, közöttük átlagon felüli arányban megtalálhatók a legalább háromfős, a gyermekes, az idősebb, illetve az átlag feletti jövedelemmel rendelkező háztartások.

Szörpöt egy évben átlagosan hét alkalommal, azaz közel kéthavonta vesz egy család – egyre nagyobb arányban valamely hipermarketből. A legnagyobb kereskedelmi formátum főként a szupermarketektől és a diszkontoktól hódított el szörpkedvelő vásárlókat. A beszerzett mennyiség alkalmanként átlagosan 1,7 liternyi, és egy évben átlagosan 12 liter szörp kerül egy-egy vásárló háztartás kosarába. A megvásárolt mennyiség egyharmada saját márkás termék, amely arány a 2011. évben mértnél némiképp kevesebb.

Veszített ugyanakkor forgalmából mind értékben, mind mennyiségben a gyümölcslé kategória, azaz kevesebben vásároltak, ritkábban és egyszerre kevesebbet. A gyümölcslevek vásárlói bázisa tavaly mintegy 3 százalékkal zsugorodott: tízből nyolc háztartás tartott ki a rostos üdítőital mellett. Gyümölcslevet átlagosan havonta egyszer vásárolnak a háztartások, viszont a vásárlási alkalmak száma több mint egytizedével megcsappant. A gyümölcslevek elsődleges beszerzési helyét a diszkontok adják, itt fogy a teljes mennyiség közel egyharmada. A hipermarketek picit tudták növelni részesedésüket a mennyiségi forgalomból elsősorban a hazai láncok hátrányára. A diszkontok vezető szerepe ellenére, a saját márkás termékek aránya ebben a kategóriában enyhén (kb. 5 százalékkal) visszaesett, bár a többi alkoholmentes üdítőital kategóriához képest még így is magas arányt, 42 százalékot ér el.

A különadók nehéz helyzetbe hozták az üdítőgyártókat
Tíz százalékkal esett vissza tavaly a magyarországi üdítőital- és gyümölcsléfogyasztás – közölte a Magyarországi Üdítőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetsége, amely szerint ezzel 2012-ben is folytatódott az alkoholmentes italgyártó ágazat mélyrepülése.Az élelmiszeripart általában sújtó tehernövekedés – növekvő energia- és üzemanyagárak, az alapanyagok drágulása – mellett jelentősen megugrottak az alkoholmentes italágazatot különösen érintő adók, illetve egyéb jogcímen kivetett új közterhek is, így a környezetvédelmi termékdíj, a népegészségügyi termékadó, vagy az élelmiszerlánc-felügyeleti díj – olvasható a közleményben. A szövetség kiemeli, hogy a környezetvédelmi termékdíj, a népegészségügyi termékadó és az áfaelvonások csaknem 30 százalékkal nőttek tavaly, egyetlen év alatt.
A szénsavas üdítőitalok fogyasztása tavaly közel egytizedével szűkült 2011-hez képest, bár a vásárló háztartások aránya gyakorlatilag változatlanul tízből nyolc. A piac csökkenésének hátterében elsősorban a vásárlási gyakoriság visszaesése áll: évi mintegy 19 alkalom helyett tavaly 17 alkalommal került egy átlagos vásárló háztartás kosarába szénsavas üdítő. Ugyanakkor itt érdemes megemlíteni a tényt, miszerint a szénsavas üdítőitalok immár új versenytársaként tarthatók számon az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő ízesített sörök. A vásárlói hatókör bővülése 2012-ben ugyan a korábbinál némiképp kisebb lendülettel folytatódott, viszont a Radler-vásárlók fogyasztása egyre intenzívebbé vált: egy évben átlagosan 12 alkalommal és alkalmanként közel 2 liter Radler került a háztartások kosarába.

Az értékesített mennyiségből legnagyobb arányban a hazai láncok (2012-ben 25,3 százalékkal) és a hipermarketek (24,5 százalék) részesednek. Enyhén nőtt a diszkontok részaránya a kategóriából. Az egyébként sem túlzottan jelentős piaci részaránnyal rendelkező kereskedelmi márkák súlya ebben a kategóriában is csökkent a 2011. évi 29 százalékról 2012-ben 26 százalékra.

A jeges teáknak sikerült mennyiségi forgalmukat megőrizni, és értékben növekedést elérni. Ez köszönhető annak, hogy vásárlói bázisuk gyakorlatilag állandó maradt, és a tavalyi évben is változatlanul mintegy 8 alkalommal vásárolt egy-egy háztartás jeges teát. A vásárlók a jeges teát is elsősorban valamely diszkont polcáról viszik haza – e csatorna adja a teljes megvásárolt mennyiség közel egyharmadát. A hipermarketek részesedése mérséklődött csakúgy, mint a hazai láncoké és a független kisboltoké. A gyártói márkák aránya a jeges teák piacán 64 százalék, szemben a kereskedelmi márkák 36 százalékával, amely a tavalyi évben visszaesett a 2011. évi 41 százalékról.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo