Irány London!

London visszaszerezte osztatlan első helyét a világ nemzetközi kiskereskedelmi célpontjai között – derül ki a „Mennyire globális a kiskereskedelem?” című kutatásból. A CBRE idei vizsgálata szerint Budapest is javított a helyezésén.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Londonban a globális kereskedők jelenléte 55,5 százalékra ugrott és ezzel a város visszaszerezte abszolút elsőbbségét, miután a CBRE évente készített felmérése szerint tavaly osztozkodnia kellett a dobogó első fokán Dubai-jal. (A kihívásokkal teli fogyasztói környezet és a növekvő arányú online vásárlás ellenére a nemzetközi kereskedők továbbra is jelentős terjeszkedést terveznek 2012-ben - derül ki a Milyen aktívak a kiskereskedők Európában? című elemzéséből. Magyarország viszont veszített vonzerejéből.)

A brit főváros a 2011-es mini boom-nak köszönheti a javítást, a turisták költései is segítették a brit gazdasági növekedést, így a város továbbra is az Európába bővítést fontolgató külföldi kereskedők kulcspiaca. Míg Dubai – a láncok 53,8 százalékát vonzotta, így továbbra is meghatározóan attraktív – a második helyre csúszott vissza. 2011-ben ugyanis néhány kereskedő kivonult a piacról. New York (43,9%) harmadik helye megmaradt, míg a számos új kereskedővel gyarapodó Moszkva (43,7%) két helyezést javítva Párizs mellé zárkózott fel a negyedik helyre, megelőzve Hong Kong-ot és a 12.-ről 8. helyre ugró Kuvait City-t. A Legjobb 20 város között tradicionális és feltörekvő piacok egyaránt vannak, jól példázva, mennyire globális a nemzetközi kiskereskedelem.

Budapest az 52.
A CBRE éves kutatása immár ötödik éve követi a világ 326 legnagyobb kiskereskedőjének „globális lábnyomát” a Föld 200 nagyvárosában, hogy feltérképezze, milyen trendek fedezhetők fel terjeszkedésükben. A jelentés szerint a kereskedők 2011 során számos országban bővítettek: a kutatásban részt vevő országok 74 százalékába legalább egy új cég lépett be. A kiskereskedők globális jelenléte összességében 2,1 százalékkal nőtt az előző évhez viszonyítva, azt bizonyítva, hogy a kihívásokkal teli fogyasztói környezet ellenére továbbra is bővítik határokon átnyúló üzleteiket. A vizsgálatban részt vett nemzetközi cégek 26,9 százaléka rendelkezik budapesti jelenléttel, ami az 52. helyet hozta a magyar főváros számára a CBRE listáján, így 2011-es pozíciójához képet két helyezést javított. Graham MacMillan, a CBRE budapesti értékbecslési vezetője elmondta: „az elmúlt 12 hónap különösen nehéz időszak volt a magyarországi kiskereskedők számára és a sokan kényszerültek lehúzni a rolót. Ugyanakkor a nagy nevek közül például a Debenhams belépett a piacra, és számos népszerű divatmárka folytatta terjeszkedését, általában a leglátogatottabb bevásárlóközpontokban.”


A legvonzóbb országok

A legvonzóbb országokat vizsgálva az Egyesült Királyság áll az első helyen, mögötte szorosan következik az Egyesült Arab Emirátus és az Egyesült Államok. Negyedik Spanyolország, őt szorosan követi Kína; Franciaország és Németország egyaránt a hatodik. Oroszország, Olaszország és Szaúd-Arábia fér még a legjobb tíz közé. Az észak-amerikai kiskereskedelmi láncok a leginkább globalizált cégek, 73 százalékuk mind a három nagy régióban (Európa, Közel-Kelet és Afrika, az ázsiai és csendes-óceáni térség, illetve az amerikai kontinens) megtalálható. Az európai láncok 44 százalékáról, míg az ázsiaiak 23 százalékáról állítható mindez. Az amerikai cégek leginkább Londont kedvelik (64,7 százalékuknak legalább egy üzlete van a brit fővárosban), majd Dubai és Kuvait következik a listán.

– Az amerikai divatmárkák megújult erővel terjeszkednek határaikon kívül, és egyre inkább Európára koncentrálnak – számos nagy márka sikeres elmúlt évekbeli belépésére építve. Néhány nagy név várhatóan a következő években szintén megjelenik a kontinensen – tette hozzá Peter Gold, a CBRE európai határokon átnyúló kereskedelemért felelős vezetője. (Még legalább hároméves válságra, az internetes áruházak további térhódítására és a fogyasztás újabb csökkenésére rendezkednek be a magyar üzletek.)

Kereskedők kedvencei

A legtöbb új kereskedőt Almati vonzotta; tavaly a kazahsztáni városban 18 új cég nyitotta meg üzletét. Ez főleg a nagy infrastrukturális beruházásoknak, köztük új bevásárlóközpontnak és a 2010-ben érkezett Inditex csoport bővítéseinek köszönhető, amely olyan nagy márkákat képvisel, mint a Zara, a Pull & Bear, a Massimo Dutti és a Bershka. A spanyol kereskedő színrelépése más új belépőket is felbátorított. A lendületes fejlődést a bérek vásárlóerejének növekedése és az ország Oroszországgal és Fehéroroszországgal kötött vámuniója is támogatta. A kelet-európai városok között Moszkva (11 új belépő), Kijev (9 új belépő) és Varsó (6 új belépő) is a kiskereskedők kiemelt célpontjai, akik bővítéskor az erőteljes gazdasági növekedésre és a legjobb növekedési potenciállal rendelkező piacokra koncentrálnak.


Kattintson a nagyobb méretért!

– Napjaink gazdasági bizonytalansága miatt a kereskedők sokkal rugalmasabb megoldásokat alkalmaznak európai terjeszkedésük során. A korábbi forgatókönyvek szerint egy londoni zászlóshajó-üzlet megnyitását további angliai terjeszkedés, majd cégtulajdonban álló franciaországi és németországi boltok nyitása követte. Ma ugyan még London maradt az elsőszámú célpont, de a kereskedők inkább többcsatornás modellben gondolkodnak, kiaknázva az e-kereskedelem lehetőségeit például Skandináviában, ahol nagyon jelentős az online vásárlás, illetve nagykereskedelmi stratégiát folytatnak Németországban, ahol inkább a nagyáruházi forma (department store) a meghatározó – tette hozzá Peter Gold.

A szakértő szerint a kereskedők - válaszul az erősödő versenyre - új koncepciókat találnak ki és erős marketingértékkel bíró „zászlóshajó” üzletet nyitnak. Ez a városok főutcáin található boltok újjáéledését eredményezte, néhol azokban a közép-kelet-európai országokban is (főleg Lengyelországban és Horvátországban), ahol eddig a bevásárlóközpontok domináltak.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo