Bármilyen külföldi jogi és természetes személy jegyezhet be céget Horvátországban. A cégalapítás körülbelül egy hónapot vesz igénybe. Mielőtt úgy döntünk, hogy kilépünk termékünkkel, szolgáltatásunkkal a horvát piacra, célszerű tájékozódnunk a helyenként bonyolult jogszabályi környezetről, amely a hosszabb távú üzleti tervezést hátrányosan érintheti. A horvát kereskedelmi fizetési hajlandóságot felügyelő ügynökség (Fizetésforgalmi ügynökség - FINA) legfrissebb adatai szerint kockázatot jelenthet a növekvő nemfizetések és a rendezetlen követelések száma – figyelmeztet Radácsi Milán Viktor külgazdasági attasé.
(A szomszédok közül inkább Ausztria tűnik vonzó üzleti célpontnak? Itt találja az osztrák cégalapítással kapcsolatos tudnivalókat.)
Mérsékelhetjük a piaci kockázatot, ha szerződést kereskedelmi jogban járatos ügyvéd közreműködésével kötünk, kérünk előzetes bonitás vizsgálatot, valamint igényeljük az Eximbank, MEHIB exportbiztosítását, garancialevél szolgáltatását.
Az ország fejlődési potenciálja, energia és nyersanyag forrásai, élelmiszer és más hagyományos áruigénye, a még megmaradt privatizációs lehetőségek, a szükséges infrastrukturális fejlesztések, a nemzetközi finanszírozású projektekben való közös részvétel, mind fontos együttműködési lehetőségeket kínál a hazai vállalkozásoknak.
A magyar termékek fogadtatását célszerű jól előkészíteni, a folyamat során pedig előnyt jelent a kiválasztott termékek forgalmazásával kapcsolatos korábbi sikeres piacra lépés Horvátország legfontosabb külkereskedelmi partnereinél (Olaszország, Németország, Szlovénia, Ausztria), hiszen hasonló ízlés és áruminőségi elvárások figyelhetőek meg az említett országokban.
Elsőként meg kell határoznunk a cégnevet. A https://sudreg.pravosudje.hr. címen ellenőrizhető, hogy a kiválasztott néven nem jegyeztek-e be már céget Horvátországban.
- Cégbírósági bejegyzési kérelem (letölthető a http://www.fina.hr. címen)
- Alapító okirat
- A vezető tisztségviselők megválasztásáról szóló dokumentum
- A céget képviselő személyek nyilatkozata, hogy elfogadják a jelölést
- Az igazgatók és a vezető tisztségviselők aláírás-mintája
- A felügyelő bizottság (ha van ilyen) tagjainak aláírás-mintája
- Az ügyvezető/k (ha van/ak ilyen/ek) kinevezéséről szóló dokumentum és aláírás-minta/juk
- A társaság székhelyéről szóló döntés.
Az említett és közjegyző által hitelesített, valamint az alábbiakban felsorolt horvát nyelvű dokumentumokat be kell nyújtani a HITRO.HR szolgálatainál (ezek címét megtalálja a http://www.hitro.hr/hrv/gdje-je-hitro.hr/gdje.htm címen):
- Az említett közjegyző által hitelesített dokumentumok
- A társaság alapító tagjainak felsorolása
- A céget képviselő személyek nevének felsorolása
- A felügyelő bizottság (ha van ilyen) tagjainak felsorolása
- Amennyiben idegen nyelvű elnevezése van a cégnek, akkor ennek indoklása
- A bírói eljárási költség befizetését (melyet a FINA irodáiban lehet teljesíteni) igazoló dokumentum.
- Az alaptőke befizetését bizonyító dokumentum.
- A HITRO.HR irodáiban átveheti az ún.”RPS” űrlapot, melyen kérvényezi a Statisztikai Hivatalnál a tevékenységi kör szerinti nomenklatúra szám (a magyar TEÁOR-hoz hasonló szám) illetve az adószám megadását.
Az alapítás összköltsége ekft. esetén 6.000 HRK, a kft. esetén pedig 30.000 HRK (ebből 20.000 HRK a törzstőke nagysága). A könyvelő költsége piaci ár függvénye. (1 HRK=kb. 40 Ft)
A cégbírósági bejegyzés birtokában az adószám kiállításához be kell jelentkeznünk az adóhatóságnál. Ezt követően készíthetjük el a vállalkozás pecsétjét. Az alkalmazottak bejelentése az egészség- és a nyugdíjbiztosítónál a munkaviszony megkezdésétől számított egy napon belül kell elvégezni.
A horvát Fizetésforgalmi törvény szerint cégünknek több banknál is lehet számlája, de meg kell határoznunk a fő számlavezető bankot. Egy banknál az alaptevékenységre csak egy számla nyitható, de minden egyes szervezeti alegység rendelkezhet saját számlával is, akár ugyanannál a banknál, továbbá különleges rendeltetésű számlák is nyithatók.