Horvátországban nem csak nyaralni érdemes!

Horvátország lassan már három hónapja csatlakozott az Európai Unióhoz, és éppen Magyarország volt az egyik legnagyobb támogatója annak, hogy déli szomszédunk is uniós tagállam legyen. Arról nem sok szó esik, hogy ez a magyar cégeknek, amelyek a horvátországi piacra lépést fontolgatják, vagy már esetleg exportálnak az országba, miért lehet fontos.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Jó lehetőségeket tartogat szomszédunk – Kép: Pixabay

A horvát vállalatok még nem annyira kötődnek az EU-hoz, így minden olyan szolgáltatási terület vagy iparág, ami jó uniós szintű kapcsolatokat igényel, lehetőség lehet a magyarok számára. A magyar cégek eséllyel indulnak a helyi versenytársakkal szemben az IT területén is, hiszen ez specializált ágazat, a horvátok pedig tudják, hogy magyar kollégáik magas szinten, jó ár–érték aránnyal dolgoznak, és tisztelik is a magyar szakembereket. A fiatalabb generáció is jobban figyel a világ többi részére, mint az idősebbek, és sokkal kevésbé hajlamosak a sztereotípiák alkalmazására, az ország tehát nyitott a külföldi befektetőkre. A legfontosabb, hogy a reputáció egy egyedi termék esetében nem attól függ, hogy melyik országból jön.

„A horvát agrárszektor például nagyon fragmentált, az árak pedig magasak. A külföldiek épp ezért előnyben vannak, például húst adnak el horvát hústermelőknek, és a bor is túlárazott termék. A turizmus is egyértelműen fontos része a horvát gazdaságnak, de a »belföldi« már elhanyagolható a tengerpartihoz képest. Előbbiben a nagy tapasztalattal és szakértelemmel rendelkező magyar cégek jó eséllyel találhatnak partnereket, különösen a gyógyfürdők területén. Horvátország komoly befektetéseket tervez az elkövetkezendő években, ami költségvetési problémához vezethet, így az még a jövő zenéje, hogy tudják-e biztosítani a szükséges forrásokat hozzá. A zágrábi repülőteret néhány másikkal együtt felújítják és kibővítik. Rijeka kikötője is megújul, és egy multifunkcionális szállítmányozási csomópont is kiépül Zágráb közelében. Emellett számos agrokulturális projekt valósul meg, valamint a regionális fejlődés általánosan nagyon fontos lesz.” – avatott be a részletekbe Gyurácz Németh Iván, az M27 ABSOLVO Consulting partnere, exporttanácsadó, a Kooperáció egyik alapító tagja.

Nyugat-Balkán és Ukrajna Üzleti Fórum
A hazai kkv-k részéről felfedezésre váró régió a Nyugat-Balkán és Ukrajna. Ezekben az országokban bőven van még tere az áru- és szolgáltatáskereskedelem bővítésének, a határon túli magyar befektetések kiszélesítésének. A térség országai nyitottak az együttműködésekre, és bár a statisztikák alapján kicsik, jelentős piacot jelenthetnek a magyar kkv-szektornak. A sikeres piacra lépéshez hiteles és széles körű információt kínál a BKIK és a Piac & Profit közösen szervezett szakmai fóruma. Az előadások mellett a résztvevők a szünetekben egyénileg is konzultálhatnak az előadókkal, feltehetik kérdéseiket, kapcsolatot építhetnek. A rendezvényen bemutatjuk Albániát, Koszovót, Bosznia-Hercegovinát, Horvátországot, Macedóniát, Montenegrót, Szerbiát, valamint Ukrajnát mint a hazai kis- és középvállalatok számára lehetséges új piacokat.
időpont: 2013. október 02. helyszín: Budapest, BKIK Székház (Krisztina körút 99.)
Aki Horvátországban akar piacot építeni, fel kell készülnie néhány dologra. A horvátok médiafogyasztása sok elemében hasonlít a magyarokéra, de van néhány aprónak tűnő, ám fontos eltérés. Déli szomszédjaink is a nagy tévénézők táborába tartoznak, a televízió ezért fontos marketingkommunikációs platform. „A kábeltelevíziós lefedettség azonban sokkal kevésbé jellemző, a műholdas tévézés pedig sokkal népszerűbb, mint nálunk. A helyi – horvát nyelvű – csatornák száma messze elmarad attól, ami nálunk a magyar piacon tapasztalható. A nyomtatott lapok Horvátországban is bulvárosodnak, és ezzel együtt is csökken a jelentőségük. Ugyanakkor a legnépszerűbb online hírforrások között vezető helyen vannak a nagy napilapok internetes verziói. Ez utóbbi jelentős különbség a magyar piachoz képest” – mondta R. Nagy András, a Próbakő Kommunikáció ügyvezető igazgatója, a Worldcom PR Group EMEA régió igazgatósági tagja.

„Horvátország csatlakozása igazi mérföldkő lehet a közép-európai régióban exporttevékenységet bonyolító cégek számára. A lépés ugyanis nemcsak a szabályozások harmonizációját, a jogvédelem és jogérvényesítés kiszámíthatóságát jelenti, de lehetőséget teremt a kockázatelemzéshez, kockázatkezeléshez kapcsolódó szolgáltatók nagyobb arányú piaci megjelenésére is. Mivel a régión belül működő cégek határokon átnyúló kereskedelmi tevékenysége közel egyharmadát teszi ki a teljes exporttevékenységnek

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo