A gépjármű-kereskedelem a válság által leginkább érintett iparágak közé tartozik, és a szektor bedőlési aránya évek óta jóval a magyar átlag felett van. Elkezdődni látszik azonban egy mérsékelt javulás, mivel a magyarországi átlaghoz képest a fizetésképtelenségi eljárások tekintetében évről évre egyre jobban áll a gépjármű-kereskedelem, azonban bedőlési indexe így is 1,11 százalékponttal meghaladja az országos Bisnode Bedőlési Indexet (a csődök és felszámolások cégszámhoz viszonyított arányát). 2010-ben a magyar átlag és a szektor közötti különbség hatalmas – közel 3 százalékpont – volt, mivel az iparág bedőlési aránya 5,87 %-ra rúgott, míg a magyar átlag „csupán” 3,20 % volt.
Hiába a mérsékelt javulás, a piacon az új autók eladási adatai nem kecsegtetnek a szektor gyors beindulásával. A legfrissebb – májusi – gépjárműpiaci adatok vizsgálata alapján megállapítható, hogy az előző év azonos hónapjához képest visszaesett az új gépjármű-kereskedelem egésze. A JATO Dynamics gépjárműipari adatszolgáltató adatai szerint májusban összesen 5883 darab új személygépkocsit, valamint 1217 darab kishaszongépjárműt helyeztek forgalomba. Az autók esetében az egy évvel korábbihoz képest mindössze 2 százalékos növekedés, a kishaszongépjárművek esetében pedig 11 százalékos visszaesés következett be. A forgalomba helyezett új gépkocsik többsége céges (75 százalék), míg a magán-eladások csak a piac 25 százalékát teszik ki. A használtautó piac ennél jóval nagyobb és javuló tendenciát mutat, mivel évente nagyjából félmillió autó cserél gazdát Magyarországon. Ez a szám ráadásul még növekszik is, mivel az okmányirodák adatai2 szerint a használt autók vásárlásának trendje pozitív Magyarországon. A válság éveiben jellemzően 420 ezer autót adtak el, 2014-ben már csaknem 492 ezer jármű cserélt gazdát, az első negyedéves adatok alapján pedig az idén több mint 530 ezer átírás várható.
Pozitív trendre utal az is, hogy az elmúlt években önszántából jóval kevesebb, az ágazatban működő cég választotta a cégbezárást, azaz a végelszámolást, mint korábban. 2013 óta a korábbi évekkel ellentétben alig történt végelszámolás a szektorban, 2013-ban és 2014-ben pedig 2011-hez képest tizedére csökkent a végelszámolások száma. Az eddigi számok alapján arra lehet következtetni, hogy 2015-ben is hasonlóan alacsony szinten marad a végelszámolások mennyisége a szektorban. Az iparágra jellemző, hogy azok, akik eddig talpon maradtak és tudják fizetni számláikat, az elmúlt években stabilizálódtak, kitartanak, és csak kevesek döntenek a cégbezárás mellett.
Az iparágban azonban új cég alapítására is egyre kevesebben vállalkoznak. Míg 2011-ben például egy év alatt több mint 1400 új vállalkozás alakult a szektorban, addig tavaly alig 1100. Mivel a teljes magyar gazdaságra jellemző az egyre kevesebb új cég és a csökkenő cégszám, így feltehetően a jövőben sem várható cégalapítási bumm az iparágban.
A szektor teljesítményének vizsgálatához megfelelő alapot biztosítanak az iparágban tevékenykedő cégek számlafizetési szokásai, melyeket a Bisnode fizetési tapasztalat program adatai tartalmaznak. A gépjármű-kereskedelmi iparágban a számlák 69 %-át fizetik ki időben, ami gyakorlatilag azonos az országos átlaggal. A fizetési késedelmek tekintetében szintén a magyar átlag körül teljesít az iparág, és késedelem esetén az elmúlt évben átlagosan 16 napot csúsztak a cégek a fizetéssel. A gépjármű-kereskedő szektorra jellemző fizetési határidők azonban alacsonyabbak, azaz a szállítók gyorsabb számlafizetést várnak az iparág szereplőitől, ami az iparággal szemben még mindig fennálló bizalmatlanságra utal. Keleti József, a Bisnode csoport Country Managere rávilágított, hogy egy cég fizetőképességének vizsgálatakor érdemes megvizsgálni azt is, hogyan fizeti számláit egy vállalat más cégeknek, és ezt az információt is figyelembe kell venni a szerződéses feltételek kialakításakor. Arra is felhívta a figyelmet, hogy amennyiben egy vevő rizikósnak minősül és emiatt nem jön létre az üzlet, ajánlatos a potenciális vevő kockázatosságának változását figyelemmel kísérni, és amennyiben a cég helyzete stabilizálódik, érdemes vele újra felvenni a kapcsolatot.
Összességében elmondható, hogy a gépjármű-kereskedelmi szektor helyzete valamelyest javult az elmúlt években, azonban a szállítók még mindig bizalmatlanul állnak az iparág szereplőihez, mely bedőlési aránya – a különbség csökkenésének ellenére – évek óta jóval az országos átlag felett van. Egyre kevesebb cég választja a megszűnést, és szerencsére a felszámolások száma is csökkent, azaz a szektor stabilizálódni látszik, ami a növekvő használtautó keresletnek is köszönhető. Ennek ellenére itt az országos átlagnál rosszabbak a számok, ezért gépjármű-kereskedelemmel foglalkozó megrendelő esetén továbbra is alapos cégminősítést javasol a Bisnode.