Felállhat egy teljes ágazat a padlóról?

A marketinges- és reklámügynökségi piac talán legnagyobb veszteségeket elkönyvelő szegmense a rendezvényszervezés lett. A piacuk szinte egyharmadára zsugorodott a szakértők szerint. Amikor a cégek a költségvetéseik megnyirbálásában gondolkodnak, az elsők között teszik félre a nagyobb kiadásokkal járó rendezvényeket, hiszen ezek többségének csak nehezen mérhető a közvetlen hatása a cég profitjára.

Nehéz éveket élt meg a rendezvénypiac – Kép: PP-archív

A válság előtti évben (2008-ban) 19 896 rendezvényt regisztrált a Magyar Turizmus Zrt. a kongresszusi tájékoztatója szerint, melyből 531 volt nemzetközi – többségében –, konferencia vagy kiállítás. Ez az adat 2012-ben pedig már csak 18 380. A rendezvények azonban nem csak a számukat tekintve veszítettek több mint 10 százalékot, hanem költségvetési kereteiket tekintve is. A szakma képviselőivel készített interjúk alapján kiderült, hogy a visszaesés összegszerűen jóval félelmetesebb: helyenként – rendezvénytípusonként – akár a 65 százalékot is súrolja. A marketingcélú ügyféltalálkozók, fesztiválok szenvedik el a legsúlyosabb visszaesést. (A Piac&Profit konferenciasorozata ezzel szemben óriási sikerrel zárult.)

Magyarországon csak kapcsolatok útján lehet boldogulni?

A rendezvények a személyes kapcsolatteremtést, a kapcsolatok közvetlen ápolását hivatottak teljesíteni. Arra pedig még mindig nagy az igény hazánkban, hiszen a legtöbb felmérés szerint Magyarországon csak kapcsolatok útján lehet boldogulni.

A rendezvényekről sem szívesen mondanak le a cégek, csak épp visszafogottabb programokkal és inkább saját hatáskörben bonyolítják le őket. A szervezéssel megbízzák a marketing- vagy a HR osztályt, amelynek munkatársai legtöbbször ijedten állnak a kihívás előtt.

Az iparágban a Nexus Reklámügynökség végzett egy gyors felmérést 2013 márciusában épp ebben a kérdésben 50 nagyvállalati sales- és 50 HR-vezető megkérdezésével. A felmérés pontosan alátámasztotta a trendet. A megkérdezettek 83 százaléka rendszeresen szervez ügyfél- és partnertalálkozókat, dolgozói rendezvényeket, és csak 17 százalékuk bíz meg ezzel külső rendezvényszervezőt, a többség saját hatáskörben gondoskodik róluk.  Az újdonsült vállalati rendezvényszervezők számára a legnagyobb nehézséget a programötletek kitalálása, a megfelelő helyszín kiválasztása és a catering megszervezése okozza.

Ahol a válság bezár egy kaput, kinyit egy másikat

Honnan tudjuk, hogy jól teljesít egy online kampány?
Válságban talán az egyik legelső kérdésünk: „Megéri-e”, „Megtérül-e a kampányunk, a marketingre, vevőszerzésre számított költségünk?”. Komoly üzleti terveket készítünk egy-egy új termék bevezetése előtt. Piackutatásokat végzünk egy-egy kampányötlet megszületésekor, de vajon honnan tudhatjuk, hogy melyik marketingeszköz lesz cégünk számára a legjobb fogás?
Ha a cégek a saját szervezéshez ragaszkodnak, akkor a piacnak talán ezt a trendet követve kell újraalkotnia magát. Így sorra születnek az olyan programok, melyek a HR-es és marketinges munkatársakat megtanítják a rendezvényszervezés egyszeregyére.

A rendezvényszervezői piac teljes átrendeződése talán minta lesz más – eltűnőben vagy veszélyben lévő – iparágak számára is, mert ahol a válság bezár egy kaput, a fennmaradó, de módosuló igény kinyit egy másikat. Az lesz a válság „széllovasa” minden iparágban, aki ezt időben észreveszi, és időben felpattan a „szelek szárnyára”.

Farkas Erika a vevőszerző marketingrendszerek szakértője & marketingszöveg-író marketingszoveg.hu

Véleményvezér

Ötödik helyen a magyar eladósodás

Ötödik helyen a magyar eladósodás 

A lengyelek jobban sáfárkodtak a hiteleikkel.
A szegénység mércén hetedik helyen Magyarország

A szegénység mércén hetedik helyen Magyarország 

Mennyit kell dolgozni egy lakásért?
Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust

Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust  

Magánrepülővel utazott, amelyről Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő osztott meg képeket. 
Cenzúrázta magát a köztársasági elnök

Cenzúrázta magát a köztársasági elnök 

Minden idők leggyengébb köztársasági elnöke címre pályázik Sulyok Tamás.
Mészáros Lőrincnek már három éves unokája is földtulajdonos

Mészáros Lőrincnek már három éves unokája is földtulajdonos 

Egyre nő a kapzsiság az oligarcháink világában.
Újabb orbáni illúzió ment füstbe

Újabb orbáni illúzió ment füstbe 

Az orosz békeszándék csak időhúzás.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo