A válság előtti évben (2008-ban) 19 896 rendezvényt regisztrált a Magyar Turizmus Zrt. a kongresszusi tájékoztatója szerint, melyből 531 volt nemzetközi – többségében –, konferencia vagy kiállítás. Ez az adat 2012-ben pedig már csak 18 380. A rendezvények azonban nem csak a számukat tekintve veszítettek több mint 10 százalékot, hanem költségvetési kereteiket tekintve is. A szakma képviselőivel készített interjúk alapján kiderült, hogy a visszaesés összegszerűen jóval félelmetesebb: helyenként – rendezvénytípusonként – akár a 65 százalékot is súrolja. A marketingcélú ügyféltalálkozók, fesztiválok szenvedik el a legsúlyosabb visszaesést. (A Piac&Profit konferenciasorozata ezzel szemben óriási sikerrel zárult.)
Magyarországon csak kapcsolatok útján lehet boldogulni?
A rendezvények a személyes kapcsolatteremtést, a kapcsolatok közvetlen ápolását hivatottak teljesíteni. Arra pedig még mindig nagy az igény hazánkban, hiszen a legtöbb felmérés szerint Magyarországon csak kapcsolatok útján lehet boldogulni.
A rendezvényekről sem szívesen mondanak le a cégek, csak épp visszafogottabb programokkal és inkább saját hatáskörben bonyolítják le őket. A szervezéssel megbízzák a marketing- vagy a HR osztályt, amelynek munkatársai legtöbbször ijedten állnak a kihívás előtt.
Az iparágban a Nexus Reklámügynökség végzett egy gyors felmérést 2013 márciusában épp ebben a kérdésben 50 nagyvállalati sales- és 50 HR-vezető megkérdezésével. A felmérés pontosan alátámasztotta a trendet. A megkérdezettek 83 százaléka rendszeresen szervez ügyfél- és partnertalálkozókat, dolgozói rendezvényeket, és csak 17 százalékuk bíz meg ezzel külső rendezvényszervezőt, a többség saját hatáskörben gondoskodik róluk. Az újdonsült vállalati rendezvényszervezők számára a legnagyobb nehézséget a programötletek kitalálása, a megfelelő helyszín kiválasztása és a catering megszervezése okozza.
Ahol a válság bezár egy kaput, kinyit egy másikat
A rendezvényszervezői piac teljes átrendeződése talán minta lesz más – eltűnőben vagy veszélyben lévő – iparágak számára is, mert ahol a válság bezár egy kaput, a fennmaradó, de módosuló igény kinyit egy másikat. Az lesz a válság „széllovasa” minden iparágban, aki ezt időben észreveszi, és időben felpattan a „szelek szárnyára”.
Farkas Erika a vevőszerző marketingrendszerek szakértője & marketingszöveg-író marketingszoveg.hu