Felállhat egy teljes ágazat a padlóról?

A marketinges- és reklámügynökségi piac talán legnagyobb veszteségeket elkönyvelő szegmense a rendezvényszervezés lett. A piacuk szinte egyharmadára zsugorodott a szakértők szerint. Amikor a cégek a költségvetéseik megnyirbálásában gondolkodnak, az elsők között teszik félre a nagyobb kiadásokkal járó rendezvényeket, hiszen ezek többségének csak nehezen mérhető a közvetlen hatása a cég profitjára.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nehéz éveket élt meg a rendezvénypiac – Kép: PP-archív

A válság előtti évben (2008-ban) 19 896 rendezvényt regisztrált a Magyar Turizmus Zrt. a kongresszusi tájékoztatója szerint, melyből 531 volt nemzetközi – többségében –, konferencia vagy kiállítás. Ez az adat 2012-ben pedig már csak 18 380. A rendezvények azonban nem csak a számukat tekintve veszítettek több mint 10 százalékot, hanem költségvetési kereteiket tekintve is. A szakma képviselőivel készített interjúk alapján kiderült, hogy a visszaesés összegszerűen jóval félelmetesebb: helyenként – rendezvénytípusonként – akár a 65 százalékot is súrolja. A marketingcélú ügyféltalálkozók, fesztiválok szenvedik el a legsúlyosabb visszaesést. (A Piac&Profit konferenciasorozata ezzel szemben óriási sikerrel zárult.)

Magyarországon csak kapcsolatok útján lehet boldogulni?

A rendezvények a személyes kapcsolatteremtést, a kapcsolatok közvetlen ápolását hivatottak teljesíteni. Arra pedig még mindig nagy az igény hazánkban, hiszen a legtöbb felmérés szerint Magyarországon csak kapcsolatok útján lehet boldogulni.

A rendezvényekről sem szívesen mondanak le a cégek, csak épp visszafogottabb programokkal és inkább saját hatáskörben bonyolítják le őket. A szervezéssel megbízzák a marketing- vagy a HR osztályt, amelynek munkatársai legtöbbször ijedten állnak a kihívás előtt.

Az iparágban a Nexus Reklámügynökség végzett egy gyors felmérést 2013 márciusában épp ebben a kérdésben 50 nagyvállalati sales- és 50 HR-vezető megkérdezésével. A felmérés pontosan alátámasztotta a trendet. A megkérdezettek 83 százaléka rendszeresen szervez ügyfél- és partnertalálkozókat, dolgozói rendezvényeket, és csak 17 százalékuk bíz meg ezzel külső rendezvényszervezőt, a többség saját hatáskörben gondoskodik róluk.  Az újdonsült vállalati rendezvényszervezők számára a legnagyobb nehézséget a programötletek kitalálása, a megfelelő helyszín kiválasztása és a catering megszervezése okozza.

Ahol a válság bezár egy kaput, kinyit egy másikat

Honnan tudjuk, hogy jól teljesít egy online kampány?
Válságban talán az egyik legelső kérdésünk: „Megéri-e”, „Megtérül-e a kampányunk, a marketingre, vevőszerzésre számított költségünk?”. Komoly üzleti terveket készítünk egy-egy új termék bevezetése előtt. Piackutatásokat végzünk egy-egy kampányötlet megszületésekor, de vajon honnan tudhatjuk, hogy melyik marketingeszköz lesz cégünk számára a legjobb fogás?
Ha a cégek a saját szervezéshez ragaszkodnak, akkor a piacnak talán ezt a trendet követve kell újraalkotnia magát. Így sorra születnek az olyan programok, melyek a HR-es és marketinges munkatársakat megtanítják a rendezvényszervezés egyszeregyére.

A rendezvényszervezői piac teljes átrendeződése talán minta lesz más – eltűnőben vagy veszélyben lévő – iparágak számára is, mert ahol a válság bezár egy kaput, a fennmaradó, de módosuló igény kinyit egy másikat. Az lesz a válság „széllovasa” minden iparágban, aki ezt időben észreveszi, és időben felpattan a „szelek szárnyára”.

Farkas Erika a vevőszerző marketingrendszerek szakértője & marketingszöveg-író marketingszoveg.hu

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo