Erősen koncentrált a magyar sörpiac

Több mint hetven olyan magyarországi vállalkozás van, amely a cégnyilvántartás szerint főtevékenységként végez sörfőzést. A társaságok 2011 óta 120-133 milliárdos összesített árbevételt értek el, ezek túlnyomó többségét a három legnagyobb gyár produkálta.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A három nagy viszi a piacot - Kép: Pixabay

Módfelett koncentrált a magyar sörfőzés piaca: hetvenkét olyan vállalkozás van, amely főtevékenysége sörgyártás vagy malátagyártás, ezek árbevételének több mint 90 százalékát három nagy gyár, a kőbányai székhelyű Dreher, a hazánkban soproni kötődésű Heineken és a Borsodi adja. Ez a három cég 2013-ban 30-50 milliárd forint közötti árbevételt ért el, míg a negyedik legnagyobb szereplő, a Pécsi Sörfőzde Zrt. már csak 5,4 milliárdos bevétellel büszkélkedhetett tavaly.

A három nagyvállalat túlsúlya persze nem az elmúlt év eredménye, hanem lényegében a rendszerváltozást követő piaci viszonyok megjelenése óta tapasztalható. Az elmúlt három évben árbevételük aránya érdemben nem változott: a főtevékenység szerint sörgyártással foglalkozó cégek árbevételének 93-95 százalékát tette ki – derül ki a Wolters Kluwer Kft. és a Napi.hu által üzemeltetett Céginfo.hu adatbázisából

A három vállalaton belül a Dreher árbevétele dinamikusan, 32 milliárdról csaknem 46 milliárdra nőtt, a Borsodié enyhén, 33,2 milliárdról 31,7 milliárdra csökkent, míg a Heinekené 46,7-49 milliárd között ingadozott (természetesen ebben nemcsak a sörfőzésből, hanem minden más üzleti tevékenységből származó árbevétel benne van).

A komplex értékesítés segítheti a kis sörfőzdéket
Egyre népszerűbbek és egyre inkább szem elé kerülnek a kisüzemi sörök a magyar piacon. Ha a sör is gasztronómiai értékkel bír, egy olyan réspiacot célozhatnak meg a készítői, ahol a kicsiknek is van esélyük.
Érdekes, hogy a negyedik piaci szereplő viszont fokozatosan veszít a részesedéséből: a Pécsi Sörfőzde Zrt. árbevétele 2011-ben még az összes sörgyártó árbevételének csaknem 6 százaléka volt, tavaly viszont már csak 4 százalékos volt a részesedésük (összegszerűen 7 milliárd fölül 5,4 milliárd alá csökkent a bevételük). A lista másik végén több mint tíz olyan vállalkozás van, amely 2013-as árbevétele a tízmillió forintot sem érte el – igaz, a tavaly alapított Magyarhertelendi Sörfőzdéé csak néhány tízezer forintra volt ettől –; ezek a vállalkozások jellemzően kézműves söröket előállító manufaktúrák, kisüzemek.

A pécsi cég visszaesése azért is figyelemreméltó, mert a főtevékenység szerint sörgyártással, malátagyártással foglalkozó több mint hetven vállalat árbevétele egyébként az elmúlt években lendületesen nőtt. 2011-ben még csak 120,3 milliárd forint volt ezeknek a vállalatoknak a bevétele, tavaly már meghaladta a 133 milliárdot, amit két év alatt nagyjából 11 százalékos növekedést jelent. Ez azt jelenti, hogy a két év alatt mért infláció fölött, nagyjából kilencedével nőtt a sör- (és egyéb termékeik) értékesítéséből származó bevételük. A 2011-2013-as időszakban összesen mintegy 440 milliárd forint volt a főprofil szerint sörfőzéssel foglalkozó vállalkozások árbevétele.

A cégnyilvántartásban egyébként összesen csaknem 1200 olyan cég van, amely egyik tevékenysége a sörgyártás – ez csaknem tizenhatszorosa a főtevékenység szerint sörfőzéssel foglalkozó vállalkozásoknak. Ezek azonban érdemi hatással nincsenek a magyar sörfőző-ágazatra.

A sör segíthet Európának
A Regioplan és az EY (korábban Ernst & Young) által készített jelentés szerint Európa sörgyártói kiemelt szerepet játszhatnak a munkahelyteremtésben , ezzel hozzájárulva az EU törékeny gazdaságának felpörgetéséhez. A jelentés szerint az EU söripara 2 millió munkahelyet biztosít, ami az EU-ban meglévő összes munkahely 1%-át teszi ki, és más iparágak, mint például a mezőgazdaság, a csomagolóipar, a logisztika, a marketing, a kiskereskedelem, illetve a vendéglátóipar jelentős mértékben profitál az élénk és dinamikus söripar működéséből.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo