Erősen koncentrált a magyar sörpiac

Több mint hetven olyan magyarországi vállalkozás van, amely a cégnyilvántartás szerint főtevékenységként végez sörfőzést. A társaságok 2011 óta 120-133 milliárdos összesített árbevételt értek el, ezek túlnyomó többségét a három legnagyobb gyár produkálta.

A három nagy viszi a piacot - Kép: Pixabay

Módfelett koncentrált a magyar sörfőzés piaca: hetvenkét olyan vállalkozás van, amely főtevékenysége sörgyártás vagy malátagyártás, ezek árbevételének több mint 90 százalékát három nagy gyár, a kőbányai székhelyű Dreher, a hazánkban soproni kötődésű Heineken és a Borsodi adja. Ez a három cég 2013-ban 30-50 milliárd forint közötti árbevételt ért el, míg a negyedik legnagyobb szereplő, a Pécsi Sörfőzde Zrt. már csak 5,4 milliárdos bevétellel büszkélkedhetett tavaly.

A három nagyvállalat túlsúlya persze nem az elmúlt év eredménye, hanem lényegében a rendszerváltozást követő piaci viszonyok megjelenése óta tapasztalható. Az elmúlt három évben árbevételük aránya érdemben nem változott: a főtevékenység szerint sörgyártással foglalkozó cégek árbevételének 93-95 százalékát tette ki – derül ki a Wolters Kluwer Kft. és a Napi.hu által üzemeltetett Céginfo.hu adatbázisából

A három vállalaton belül a Dreher árbevétele dinamikusan, 32 milliárdról csaknem 46 milliárdra nőtt, a Borsodié enyhén, 33,2 milliárdról 31,7 milliárdra csökkent, míg a Heinekené 46,7-49 milliárd között ingadozott (természetesen ebben nemcsak a sörfőzésből, hanem minden más üzleti tevékenységből származó árbevétel benne van).

A komplex értékesítés segítheti a kis sörfőzdéket
Egyre népszerűbbek és egyre inkább szem elé kerülnek a kisüzemi sörök a magyar piacon. Ha a sör is gasztronómiai értékkel bír, egy olyan réspiacot célozhatnak meg a készítői, ahol a kicsiknek is van esélyük.
Érdekes, hogy a negyedik piaci szereplő viszont fokozatosan veszít a részesedéséből: a Pécsi Sörfőzde Zrt. árbevétele 2011-ben még az összes sörgyártó árbevételének csaknem 6 százaléka volt, tavaly viszont már csak 4 százalékos volt a részesedésük (összegszerűen 7 milliárd fölül 5,4 milliárd alá csökkent a bevételük). A lista másik végén több mint tíz olyan vállalkozás van, amely 2013-as árbevétele a tízmillió forintot sem érte el – igaz, a tavaly alapított Magyarhertelendi Sörfőzdéé csak néhány tízezer forintra volt ettől –; ezek a vállalkozások jellemzően kézműves söröket előállító manufaktúrák, kisüzemek.

A pécsi cég visszaesése azért is figyelemreméltó, mert a főtevékenység szerint sörgyártással, malátagyártással foglalkozó több mint hetven vállalat árbevétele egyébként az elmúlt években lendületesen nőtt. 2011-ben még csak 120,3 milliárd forint volt ezeknek a vállalatoknak a bevétele, tavaly már meghaladta a 133 milliárdot, amit két év alatt nagyjából 11 százalékos növekedést jelent. Ez azt jelenti, hogy a két év alatt mért infláció fölött, nagyjából kilencedével nőtt a sör- (és egyéb termékeik) értékesítéséből származó bevételük. A 2011-2013-as időszakban összesen mintegy 440 milliárd forint volt a főprofil szerint sörfőzéssel foglalkozó vállalkozások árbevétele.

A cégnyilvántartásban egyébként összesen csaknem 1200 olyan cég van, amely egyik tevékenysége a sörgyártás – ez csaknem tizenhatszorosa a főtevékenység szerint sörfőzéssel foglalkozó vállalkozásoknak. Ezek azonban érdemi hatással nincsenek a magyar sörfőző-ágazatra.

A sör segíthet Európának
A Regioplan és az EY (korábban Ernst & Young) által készített jelentés szerint Európa sörgyártói kiemelt szerepet játszhatnak a munkahelyteremtésben , ezzel hozzájárulva az EU törékeny gazdaságának felpörgetéséhez. A jelentés szerint az EU söripara 2 millió munkahelyet biztosít, ami az EU-ban meglévő összes munkahely 1%-át teszi ki, és más iparágak, mint például a mezőgazdaság, a csomagolóipar, a logisztika, a marketing, a kiskereskedelem, illetve a vendéglátóipar jelentős mértékben profitál az élénk és dinamikus söripar működéséből.

Véleményvezér

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.
Hadházy Ákos küzd, mint malac a jégen

Hadházy Ákos küzd, mint malac a jégen 

Hivatalos volt-e Orbán Viktor legutóbbi útja Amerikába?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo