Eltűnt a legális dohánypiac negyede

Egy év alatt 12,5 milliárd szálról 9,3 milliárd szálra esett vissza a legális dohánypiac a NAV adatai szerint – írja a vg.hu. Ez azt jelenti, hogy hárommilliárd szál cigaretta tűnt el egy év alatt.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: SXC

A NAV jövedéki statisztikái szerint ilyen kevés cigaretta még soha nem fogyott Magyarországon, mint 2013-ban: 9,3 milliárd szál. Ez 2012-ben 12,5 milliárd szál volt, 2011-ben pedig 13 milliárd szál. Tavaly decemberben 685 millió szálat adtak el a gyártók. Így amióta csak a nemzeti dohányboltokban lehet legálisan cigarettát vásárolni, nem volt olyan hónap, amelyben 1 milliárd szál felett lett volna a fogyasztás, pedig például 2012-ben inkább az a hónap volt a kakukktojás, amikor nem lépték át ezt a szintet – írja a vg.hu.

A visszaesést legalább két tényező okozhatta: egyrészt kevesebb helyen lehet cigarettát vásárolni, másrészt egy év alatt 20 százalékkal drágultak a dohánytermékek.

Tavaly július 1-jén hatályba lépett az új kiskereskedelmi struktúrát, azaz az árusítható helyek számát és helyét is rögzítő dohánytörvény. A szabályozásból kifolyólag a korábban megszokott elárusítóhelyeket felváltották a nemzeti dohányboltok. Ez érdemben átalakította a fogyasztói szokásokat is – egy felmérés szerint. A vásárlások gyakorisága szerint a tendencia egyértelműen azt mutatja, hogy ritkábban, de alkalmanként nagyobb mennyiséget vásárolnak a dohányosok. Az új hálózat kialakításával a törvény egyik legfőbb célja a dohányzás visszaszorítása. A válaszadók 69% gondolja úgy, hogy ezzel a szigorú tiltással nem lehet huzamosabb ideig a fiatalkorúak dohányzását visszaszorítani.

Csak a vásárlás csökkent?

A GfK Hungária a dohányiparági szereplők megbízásából 2013-ban is az Európai Unióban elfogadott módszertan alapján, a legnagyobb hazai városok utcáin, illetve a közterületi szeméttárolókban megtalálható üres cigarettadobozok begyűjtésével mérte fel a cigaretta feketepiacának arányát. Az eredmények egyértelmű növekedést mutatnak. Az elmúlt években tapasztalt csökkenő tendencia után a tavalyi volt az első év, amikor a feketepiac a több jövedéki adóemelésből fakadó árnövekedés hatására rövid idő alatt ismételten nőni kezdett: a külföldi cigarettatermékek aránya 2011-ben még 4,2 százalék, 2012-ben 5,8 százalék volt, ami az idén 7,7 százalékra emelkedett. Az illegális dohányforgalom már 2012-ben növekedni kezdett, de jelentősebb erősödést az idén regisztráltak. A feketekereskedelem által leginkább sújtott keleti országrész mellett már Budapesten és Nyugat-Magyarországon is élénkülő erősödést lehet megfigyelni. Ez utóbbi régióban a külföldről illegálisan behozott termékek aránya két és félszeresére nőtt. Ez természetesen a költségvetési bevételekre is hatással van.

Véleményvezér

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában 

Meddig süllyed még a magyarok életszínvonala?
Rettegnek a fideszes polgármesterek

Rettegnek a fideszes polgármesterek 

Fideszes polgármesternek együtt szerepelni egy ellenzékivel egy fotón, skandallum.
Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo